Kan alla senskador läka?

I

Isteroester

Kompisens häst blev skadad för 2.5 år sen. Han blir 6 år i maj (eller nyår om man räknar som man ska göra...). Läkningen går sakta, sakta framåt. Någon som har gett en skada flera år på sej att läka och som har fått en häst som gått att anväda mer än till promenadridning? Hästen travar och galopperar utan hälta i hagen nu, men gör han typ en halv 20-metersvolt i hagen så kan han inte få fram det skadade bakbenet så långt som han ska om det benet är det yttre. Men det ser ändå mycet bättre ut nu än tidigare Han går med en lugn häst så tro inte att det är race i hagen på dagarna :) Vad har ni för erfarenheter av senskador?

Sv: Kan alla senskador läka?

Vad är det för typ av skada hästen haft och vilka delar är drabbade?

Jag blir också nyfiken på vilka senskador hästen haft.

Min häst har klarat sig igenom flera olika senskador och blivit fullt användbar, även om jag idag är försiktig då han blir 20 till våren.

Min erfarenhet är att om senskadan är allvarlig och hästen stått på box länge så kan de belasta sig snett muskulärt vilket gör att rörelsestörnigen som kan synas på böjt spår inte har med själva senan att göra.
Utan en snedbelastning som man får jobba med i stället.

Min häst var oxå ohalt i rörelse på rakt spår och platt underlag, men så snart han böjde sig eller klev ojämnt vilket gjorde att han fick mer belastning på det benet så var han halt.
Han hade en kraftig senskada på djupa böjsenan.

Han betar nu på de evigt gröna ängarna...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 981
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka