Singoalla

Trådstartare
Hej!

Det här är säkert en uttjatad diskussion på det här forumet men jag hittade inte riktigt svaret jag söker i andra trådar så jag ställer frågan till er som orkar diskutera ytterligare. Ni får ursäkta min okunnighet i ämnet och hoppas på att ni kan lära mig lite.

Jag har förstått att det finns många blandade åsikter källande "kampraser". Å ena sidan verkar en del mena att hunden enbart är en reflektion av sin ägare, d.v.s alla raser eller blandraser kan bli ypperliga familjehundar. Medan andra verkar mena att vissa raser eller blandraser bör man absolut inte ha. Jag skulle gärna vilja veta mer om detta och undrar därför:

Vad har ni för åsikter om detta?
Hur stor del av kamplusten hänger egentligen kvar i de olika raserna? Jag antar att det var länge sedan någon faktiskt avlade för kamp?
Vissa raser är förbjudna i vissa länder, vad anser ni om det?
Vilka raser/blandraser anser ni är i riskzonen att bli aggressiva trots trygg miljö och rätt ägare?
Hur ser aveln ut hos de olika raserna? I Sverige och utomlands?

Jag lär mig gärna allt i ämnet så känn er fria att skriva hur mycket ni vill.

Sv: Kampraser

I grunden handlar det om det genetiska arvet och rasbundna egenskaper. Att känna till arbetsbakgrunden och vilka egenskaper en hund med den bakgrunden kan tänkas ha är a och o för att kunna vara en ansvarsfull hundägare. Sedan måste man också definiera vad en ypperlig familjehund är, det är först när det finns en definition att utgå från som det går att avgöra.

Kamplust är också ett problematiskt begrepp. Det finns social och jaktkamplust och jag har också för mig att det finns ytterligare en variant inom etologin. Så det är viktigt att hålla tungan rätt i mun och inte försöka dra för många likhetstecken mellan dessa egenskaper och de egenskaper som kan tänkas finnas hos en hund med kampbakgrund. Personligen tror jag att en fjärde variant av ordet hade varit lämpligast för att beskriva det hela, en variant som inte syns på MH/MT precis som viltskärpa.

Tids nog kommer kamplusten sakta minska. Mastiffen var t ex från början en stor sk bulldog(den bulldog vi känner igen från tavlor hette från början small Mastiff). I dagsläget finns inte mycket av de egenskaperna kvar hos rasen. En generell regel kan tänkas vara att ju längre bort du kommer från ursprunget desto mindre kommer kamplusten att vara. Än idag finns det enstaka raser som avlas för hundkamp och internationellt finns det betydligt fler raser som än idag avlas för jaktformer som ligger närmare kamp än jakt enligt min mening.

Rasförbud brukar sällan vara effektiva och det leder sällan till att problemen i samhället minskar. Grundproblemet är att fel personer skaffar hund och kan dessa personer skaffa en annan ras/blandras med liknande storlek och egenskaper så fungerar det helt enkelt inte.

Vilken slags aggressivitet syftar du på och mot vad? Talar vi om raser med kampbakgrund så är det generellt sett andra hundar och djur som det kan utvecklas en aggressivitet mot. Olika hundtyper har till följd av sina egenskaper områden där de lättare kan utveckla problem. Men man får inte glömma bort att det handlar om rasbundna egenskaper och en trygg miljö och rätt ägare kan inte påverka det i någon större omfattning. Däremot kan rätt ägare placera en hund i rätt miljö där den inte kommer orsaka några problem. En Ovtjarka skulle säkert fungera bra ute på landsbygden med få besökare och en inhägnad tomt men betydligt sämre i ett höghusområde med mängder av människor.

Blandraser är ett helt eget och komplicerat kapitel. En hundras har rasbundna egenskaper och till följd av det kan ägaren förvänta sig en viss mentalitet. Vid blandrasavel så blir det svårt att veta vilka egenskaper som kommer slå igenom hos avkommorna. Det kan t o m vara så illa så att vissa egenskaper helst inte ska blandas.

Vilka är då raserna? Det finns många raser med kampbakgrund, betydligt fler än de som nämns i SKKs kamphundslexikon. Om definitionen av en ras med kampbakgrund är att den tidigare ska ha använts i kamp mot andra hundar eller djur så inkluderar det alltifrån Mastiffen till raser som Irish Glen of Imaal Terrier och raser som Pitbull terriern som än idag avlas för hundkamp. Det går inte ge ett svar på frågan hur aveln ser ut. Den absoluta majoriteten av raserna avlas för sällskap och utställning men en del avlas än idag för hundkamp eller olika jaktformer som ligger kamp nära. Sedan är också dessa raser uppdelade så även om vissa hundar av rasen avlas för hundkamp så kan det också förekomma utställningsavel.

Senast ändrad:

Tack för jättebra svar! :bow:

Anledningen till att jag kom och tänka på det var att jag träffade en valp i morse på 4 månader och jag frågade om det var en Amstaff, och fick svaret av ägaren att det var en blandis men hon visste inte riktigt vilka raser. Valpen hade redan hunnit omplaceras till henne vid 12 veckor. Det fick mig att fundera lite på just den här diskussionen för jag har sett att den dyker upp här ibland, och jag har inte riktigt hunnit bilda mig en åsikt.

Personligen har jag väldigt lite erfarenhet själv. Jag har träffat några hundar av dessa raser som varit mycket trevliga, jag vet också några uppmärksammade fall här i Stockholm där hundar använts för att kampa mot andra djur eller varandra. Jag tycker det är intressant diskussion att följa.

Jag träffade en kille som arbetade på ett hunddagis för några år sedan. Han hade kommit in på en veterinärutbildning i Danmark efter många års sökande, men han hade en Amstaff och visste därför inte om han ville gå. Tråkigt beslut att behöva ta, att ge upp utbildningen eller hunden.

Med tanke på vad jag vet om en hel del av de "pitbulls" som amvändes i "aveln" när pitbulltrenden var som störst i mitten/slutet på 90talet och i början på 2000talet och att jag inte vågar hoppas på någon enorm förbättring så skulle jag vara skeptisk, av flera skäl, till att köpa en blandrasvalp med sådana raser i bagaget.
De göms kanske undan bättre men jag sätter en slant på att hundstallen fortfarande får in hundar med 100tals ärr och öron i trasor...

Att köpa från en riktig uppfödare är ju en annan sak. Men det gäller att ha lite koll på vad för hundar som finns bakåt med.

Det finns problem även inom den "seriösa" reggade aveln. En träningskompis har veterinärräkningar på hög efter att förut ha bott nära en reggad amstaffuppfödare vars hundar tuggade på allt fyrbent i området.

Min ena staffe kommer från linjer som påstås ha använts till kamp, med tanken att försöka tona ner den biten och inrikta aveln mot utställning/lydnad/agility. Ser man på hennes MH så ligger hon över medel hos rasen gällande lek, kamp, jakt, nyfikenhet/orädsla och aggressivitet. Det man skulle kunna säga om henne är väl att hon är ganska mycket hund med stora reaktioner och mycket energi. Hos mig som arbetar mycket med henne så kunde jag inte ha en enklare och roligare hund. Hon är otroligt lyhörd, stor will to please, har en fantastisk avknapp och hon är en underbar familjehund som älskar barn och är otroligt mysig.
Men hon kräver mer av mig som ägare än vad den yngre gör i vissa sammanhang och hon har inte samma glada, naiva syn på andra hundar som min yngre har. Och jag kan förstå varför det blir problem när den typen av hund hamnar hos ägare som inte förstår vad dom har i kopplet. Jag begränsar hennes umgänge med andra hundar, hon får umgås med närmsta vännernas hundar och det har aldrig varit några problem. Men jag skulle aldrig släppa henne i en hundrastgård och tro att hon bara glatt skulle leka med ett gäng främmande hundar. Det hade inte varit roligt varken för mig eller dom hundarnas ägare. Eller för henne, för den delen.
Man får helt enkelt ta större ansvar som ägare av en sån hund och i mångt och mycket även ta ansvar över andra hundägare och deras hundar. Men jag skulle tro att det finns många ägare av schäfer, rottweiler, malle etc som känner samma sak.

Man skulle kunna sammanfatta det med: "With great power comes great responsibility." ;)

En hel del har antagligen att göra med vilken typ av hem hunden hamnar i. Din äldre tik som du beskriver, visst tränar du mycket med henne och håller henne sysselsatt mentalt? Om hon kommit till ett hem där hon fick några koppelpromenader och resten av tiden roa sig själv, då hade antagligen hennes "brister" (Beror på hur man ser det) varit väldigt mycket tydligare? Hunden är fortfarande den samma och reaktionerna mot en annan hund t ex kan bli precis lika stora, men en välaktiverad hund med dom kvaliteérna är givetvis bättre än en understimulerad. Det samma gäller ju t ex mallarna som kan bli riktigt otäcka om dom får för lite att göra. Det behöver inte ens vara att dom hamnar i "fel händer", bara att dom får arbeta alldeles för lite.

Senast ändrad:

Jag är ganska övertygad om att hon hade kunnat vara helt annorlunda och inte en hund som hade passat vem som helst. Utan hundar av den typen är helt klart mer beroende av att ha en uppgift och sysselsättas ordentligt och ha en god grundlydnad. Jag kan ha henne lös var som helst, hon är otroligt lydig. Men hade hon fått ränna fritt och agera efter eget bevåg och fatta egna beslut är jag inte övertygad att hon tagit beslut som varit särskilt lyckade. Jag har tränat väldigt mycket skvallerträning och liknande just för att hon är den typen av hund. Hon har fått lära sig att "fråga matte först".
Jag tränar ju både spår, sök, agility och lydnad (och tar långa promenader). Och att hon är välaktiverad i grunden är garanterat också en anledning till att hon klarar av en vecka på soffan när jag är sjuk utan att klättra på väggarna, till exempel.
Hon är viltspårschampion och plockar emellanåt utklassningssegrar i agility, när matte hinner styra. ;) Så det som hos mig är en rolig och duktig tävlingshund med mycket driv, hade säkert kunna vara en hund som inte är lika rolig om hon gick med överskottsenergi hon aldrig fick utlopp för hos en förare som inte klarar av att styra henne.

Man skulle kunna sammanfatta det med: "With great power comes great responsibility." ;)

Samma för mig som har pinscher ;) Hehe. Nej men skämt å sido, pinschern är ju inte heller en ras som är väldigt enkel och jag har sett när det har gått snett då ägaren inte riktigt vetat vilken hund de köpt. Nu kommer ju ofta dvärgpinschern undan med lite mer då den är liten och folk tycker den är gullig. En större ras kan ju både skrämma och skada på ett annat sätt än vad en liten spillevink kan.

Själv tycker jag staffen är en otroligt fin hund. Pitbull också. Jag vill bara gosa med det där stora härliga huvudet :love: Dock vet jag många som skräms lite av utseendet och det tycker jag inte är konstigt. Det är ju en stark hund med mycket mun. Själv har jag som sagt goda erfarenheter. Dock blev min lille kissekatt ihjälbiten av en staff :( Jag var givetvis förkrossad, men med den ägaren som hunden hade inbillar jag mig att det hade hänt nästan oavsett vilken ras det hade varit. Det blev rena ramaskriet när det hände, mycket p.g.a rasen. Men när en liten dvärgpinscher jag var hundvakt till för några år sedan bet ihjäl en kanin på promenaden så ryckte man på axlarna.

Det finns problem även inom den "seriösa" reggade aveln. En träningskompis har veterinärräkningar på hög efter att förut ha bott nära en reggad amstaffuppfödare vars hundar tuggade på allt fyrbent i området.

Ja, precis man får kolla bakåt och även.om man gör det är.det inte som att ha en labbe.

Vill bara hoppa in här och säga att staffen har ju nästan blivit den nya frallan.
"Den bästa familjehunden" "den bästa hunden att ha om man har små barn" osv osv.

Jag har mycket åsikter i detta ämnet eftersom det ligger mig varmt om hjärtat men en sak jag speciellt skulle vilja ta upp är det här med hunddagis och hundpensionat. Detta året har jag varit på jakt efter ett dagis/pensionat till min hund för första gången på det tre år jag haft honom.

Det första personalen frågar på telefon är om man har stor eller liten hund, "stor" blir svaret. Vilken ras är fråga nr två "blandras ambull/dogo" då blir svaret blankt "nej vi tar inte emot såna hundar"

Jag förstår att det är upp till var och en att bestämma detta men det sårar mig nåt så oerhört att bli avvisad gång på gång, de vill inte ens träffa hunden, vill inte veta nånting om den bara "vi har inte emot kamphundar" när man inte har några problem med att ta emot diverse rottweiler-schäfer-mastiff blandningar...

Ni som har era hundar på dagis - hade vi varit okej med att det fanns kampraser där?

Med tanke på deras rasbundna könsaggressivitet, nej. Jag släpper inte ihop mina med bullhundar.

Det beror helt på flocksammansättning och dagiset rutiner, oberoende på ras faktiskt.
Jag är generellt emot att tussa ihop hundar hipp som happ.
Det ska vara stabila flockar och vettig storlekskillnad.

Utbildad personal med vettiga rutiner.

Mina hundar har alltid umgåtts med bullhundar eftersom det varit många av mina vänner som haft sådana. Men jag är petig med hur och vilka. Oavsett ras.

Senast ändrad:

Det beror helt på flocksammansättning och dagiset rutiner, oberoende på ras faktiskt.
Jag är generellt emot att tussa ihop hundar hipp som happ.
Det ska vara stabila flockar och vettig storlekskillnad.

Utbildad personal med vettiga rutiner.

Mina hundar har alltid umgåtts med bullhundar eftersom det varit många av mina vänner som haft sådana. Men jag är petig med hur och vilka. Oavsett ras.

Det är sant. Med bra personal och grupper som inte ändras runt vore det inga problem. Och det vore ändå förutsättningar för att mina hundar ens skulle komma i närheten av ett dagis;)

Ni som har era hundar på dagis - hade vi varit okej med att det fanns kampraser där?

Ja. Nu har ju jag en liten ras så dom hade nog inte släppts ihop ändå, men hade jag haft en större hund så hade jag inte lagt någon värdering vid ras. Förutsatt att det är ett tryggt och seriöst dagis givetvis.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
4 429
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 145
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Startar en ny tråd för detta ämne. Mitt syfte var inte att dumförklara någon genom att använda ordet erkänd istället för godkänd, det...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 832
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 463
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.