Kamphund farligare än vargen för hästverksamheten?

Sv: Kamphund farligare än vargen för hästverksamheten?

Men varför går ni på mig. Jag är FÖR ett kamphundsförbud idag men eftersom danskarna redan gjort detta så har vi ju facit där om det kommer hjälpa eller inte.

Vissa gillar inte småhundar, vissa gillar inte stora hundar, jag gillar inte kamphundar.

Thats it.

Flera andra europeiska länder har HAFT förbud mot sk kamphundar, men tagit bort förbudet eftersom det inte hjälpt.

ALLA hundraser går att "fostra" till en kamphund, och i de krestar där detta är förekomemr har helt enkelt gått över till andra raser/gatukorsningar.

Ska ALLA raser större än dvärgpudlar förbjudas??

/Lizzie

Att dom skaffar andra raser är heller inget bra argument, då det är betydligt enklare att göra en kamphund aggressiv än andra raser! Och som jag redan skrivit orsaker dessa hundar väldigt allvarliga skador.

Tycker Sverige borde ta efter Norge och Danmark. Varför ska man envisas med att ha hundar som är avlade för att döda när det finns så många andra trevliga raser utan detta arv i sina gener?? :confused:

Det finns INGEN hundras som är avlade för att döda!!

Om man nu ska förbjuda hundar som kan bita ihjäl djur eller människa, ska man då även förbjuda rottweiler, Rizensnauser (som är en rätt vass hund), Boxer (som är nära släkt med amstaff och pitbull) osv osv.

Det man behöver komma tillrätta med är buskaveln! Vissa hundraser ska man bara inte blanda!! Rottweilern är en sådan ras som man inte ska blanda in i andra raser eftersom resultatet ofta blir dåligt. Framför allt när den blandas med typ schäfer, amstaff, och pittbull.

En kamphund för mig är en hund som:
* kan attackera med viljan att döda en individ större än sig själv.
* måste tränas att INTE vilja kampa.
* måste behandlas med försiktighet av utomstående för att inte attackera.
* någon gång oprovocerat (försökt) gå till attack mot en annan hund eller någon större individ.

Just det där med träningen är känslig i bedömningen av kamphund/icke kamphund.. skulle jag ha uppfostrat en pitbull eller amstaff som jag uppfostrat mina pudlar hade den garanterat dödat både katter, hundar och attackerat grannens ungar.. för att inte tala om att den hade slitit ansiktet av mig när jag omilt busat och gullat med upphetsad unghund..
Medans en icke kamphund som tränas för kamp inte skulle bli i närheten av lika farlig som min slarvigt uppfostrade kamphund..

något ospecificerad gränsdragning, men poängen finns där.. :)

Läs på lite fakta om amstaff!

http://sv.wikipedia.org/wiki/American_staffordshire_terrier

/Lizzie

Tack Lizzie för alla dina kloka åsikter och argument :) Jag håller med till fullo!
Blir riktigt rädd när jag läser och inser vissas okunskap.
Jag har en amstaff tik som fyller 1 år på lördag. Hon är underbar, likaså hennes föräldrar och syskon. Alla är positiva och lekfulla familjehundar. Några av syskonen bor i familjer med småbarn och de går galant precis som med många andra hundar :)
Jag har aldrig träffat hundar som är så positiva innan, speciellt min flicka, du kan göra vad som helst med henne och hon är lika glad för de. Förutom när man ska klippa klor, de gillar hon verkligen inte, men allt hon gör är att se väääldigt ledsen ut så kanske kanske matte tycker synd om mig o slutar klippa klorna ;)

31751110.jpg

31751111.jpg

Här på bilderna är hon med mig i hagen o lägger på täcken på hästarna :)

Att sätta etiketter på hundar tycker jag är helt fel, det finns förvisso lite skillnad mellan alla (labradorer är mer anpassade för vattenapport än en schäfer o.s.v) och ja, pitbulls är kanske från början framavlade för att kunna jaga med och ha som vakthund. MEN, hur hunden uppfostras gör allting. Jag skulle utan tvekan ha kunnat göra en kamphund utav våran ena labrador med "rätt" träning, men nu ligger han bredvid mig i soffan på rygg och snarkar. Hans favoritsysselsättning är att springa i skogen och annafalla lövhögar och att pussas ;). Just för att det är så vi uppfostrat honom, till att bli en snäll hund alltså.

Hundar som attackerar har förmodligen fått en dålig uppfostran, och att till exempel kriminella eller knarkare väljer att ha pitbulls eller andra "skrämmande" hundar med kamphundsrykten runt sig är väl inte så konstigt? Vem vågar attackera en sån person då liksom?

Hundar har olika förutsättningar för att "bli något", precis som vi människor och alla andra djur har, men det är vi som ägare som skapar och formar hunden efter våra egna önskemål.

Håller med en annan i ett tidigare inlägg om att vissa borde förbjudas att ha hund, inte att speciella hundraser ska förbjudas.. :)

Men varför går ni på mig. Jag är FÖR ett kamphundsförbud idag men eftersom danskarna redan gjort detta så har vi ju facit där om det kommer hjälpa eller inte.

Vissa gillar inte småhundar, vissa gillar inte stora hundar, jag gillar inte kamphundar.

Thats it.

Vi HAR redan facit.

Det har funnits ett förbud mot att ta in pitbulls i sverige, vad hände?
Det fullkomligt EXPLODERADE med pitbull/staffblandingar och det avlades hejvilt på så mycket skit att man bara ville gråta.:cry:
Det var det absolut coolaste man kunde skaffa - de var ju FÖRBJUDNA!!!
Varenda person som behövde en kukförlängare skulle ha en - oavsett om de var skinheads eller hiphoppare. Att pitbulls var det man skulle ha var nog de enda de kunde enas om. ;)
Jag upplevde det på första parkett.

Innan dess så fanns det ingen som reagerat över engelska och amerikanska staffarna som fanns hos seriösa ägare runt om i landet.

Fast... hur många HANHUNDAR är det inte som inte tål andra HANHUNDAR.

Hur många TIKAR är det inte som inte tål andra TIKAR och som är beredda att slåss på liv och död???

Oavsett ras!

/Lizzie

..ja?

Jag sa inte att andra hundraser inte kan bli hundaggressiva. Vissa hundraser har det dock narmare i sig. Och da menar jag inte bara konsbaserad aggression.

Statusslagsmal sker med jamna mellanrum dar det finns spelrum for sadant beteende.

Och jag har ignet emot maremmas, de jag traffar ar mkt trevliga hundar - MEN de har ju ocksa mkt uttalade arbetsuppgifter har ute i ingenmansland.

ALLA hundar ar potentiellt farliga. Min schafer, var collie (aven om hon ar mer farlig for sig sjalv an nagon annan) vara cataholas och vara greyhounds ar ALLA potentiellt farliga. Det ar sa jakla fanigt egentligen att peka finger pa vissa raser - alla hundar har potensialen for att bli farliga i fel hander. Till och med feta, lata, matglada labbar... ;)

Jag tycker det är helt fel att förbjuda en ras, däremot kan man ju undra varför inte ett hundkörkort är infört, för där har vi det verkliga problemet.

Jag har egen erfarenhet av dessa "trevliga" hundägare. Gick själv på en gata där jag tidigare bodde när jag mötte en kille med två amstaff, varpå han började hetsa dem mot mig... Uppenbarligen var jag ett gott träningobjekt :O Tyvärr fick jag även bevittna hur han slog och sparkade på sina hundar utan att jag kunde göra speciellt mycket. Killen var nyinflyttad i samhället och drog med sig en del droger, hade sett honom tidigare och i brist på mod att gå mot en ev. påtänd kille med tränade hundar fick jag nöja mig med en polisanmälan. Grät mig till sömns.

Så jag ser inget fel i någon specifik ras, men människan som håller dem.

Sedan är det också så på många håll att man avlat fel, man har enbart avlat på utseende och inte tagit psyket i beaktning, vilket ju också får sina konsekvenser.

*kl*
Vet ju inte hur det är med att posta länkar och så men om det bryter mot någon regel är jag tacksam om någon moderator är snäll och raderar det. Tänkte bara att den här flashfilmen som jag länkar till är ganska intressant vad gäller diskussionen om "kamphundar" (i det här fallet pit bulls). Kom just ihåg den när jag lyssnade på låten som de använt som soundtrack.

Varning för starka bilder!
http://www.youtube.com/watch?v=xeuy_PBlqz8

Vi HAR redan facit.

Det har funnits ett förbud mot att ta in pitbulls i sverige, vad hände?
Det fullkomligt EXPLODERADE med pitbull/staffblandingar och det avlades hejvilt på så mycket skit att man bara ville gråta.:cry:
Det var det absolut coolaste man kunde skaffa - de var ju FÖRBJUDNA!!!
Varenda person som behövde en kukförlängare skulle ha en - oavsett om de var skinheads eller hiphoppare. Att pitbulls var det man skulle ha var nog de enda de kunde enas om. ;)
Jag upplevde det på första parkett.

Innan dess så fanns det ingen som reagerat över engelska och amerikanska staffarna som fanns hos seriösa ägare runt om i landet.

:bow::bow::bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka