Kamphund farligare än vargen för hästverksamheten?

Sv: Kamphund farligare än vargen för hästverksamheten?

*kl*

Jag förstår inte hetsen mot kamphundar. Det kommer alltid finnas idioter som köper fel hund. Förr var det scnäfern som var livsfarlig och nu är det kamphundsraser som är moderna bland dessa människor,om 10 år är det en annan ras.

De kamphundar som jag har träffat har varit supertrevliga. Dessutom om man förbjuder en ras gör man den bara mer attraktiv.

För övrigt så den mest aggresiva och kampande hunden jag har träffat var en tax...

Nej. Snarare är orsaken till att det oftare står om hundar av kamphundsras (det är faktiskt ytterst sällan en exakt ras nämns såvida det inte handlar om pitbull) som attackerar folk är delvis för att det säljer fler lösnummer än om man skriver att grannens pudel bet någon i armen, och delvis för att just de raser som anses vara av "kamphundsras" (pitbull, rottweiler, amstaff osv.) tyvärr tycks ha blivit populära bland mindre lämpliga personer. Säkert till stor del på grund av det rykte de fått, inte minst genom medias sensationsdrivna sätt att skriva om hundattacker. Det är viktigt att inse att våra dagstidningar, media i allmänhet, inte är utan vinstintresse och evigt sanningsenliga. Även tidningarna behöver få in pengar och ett känt faktum är att folk köper lösnummer (det är där de flesta inkomsterna för isht kvällstidningarna ligger) för att tidningarna lockar med sensationella rubriker, löpsedlar och ganska hårt vinklade stories.

*kl*
Själv håller jag med dem som säger att man borde införa något i stil med hundkörkort eller nåt, att de som vill skaffa hund först ska bli godkända på ett prov där de får visa sina kunskaper om bra hundhantering m.m. Det är alltför lätt för folk att bara skaffa hund nuförtiden, utan att egentligen ha någon riktig koll på vad som krävs för de olika raserna såväl som för grundkunskaperna.

F.ö känner jag mig oftast mer bekväm runt en rottweiler, pitbull eller dobermann än jag gör runt en schäfer eller, än mer, en Jack russell (de sistnämnda isht gör mig nervös).

Var ett inslag på nyheterna i veckan då en kvinna blivit illa biten av en Rottweiler. Då funderade jag på vad som kan göras mot detta problem.
Varför inte införa den gamla hundskatten igen för att hålla reda på vem som äger varje hund i Sverige. Det behöver inte kosta så mycket, typ 100-200kr/år, MEN kraftiga böter på att inte ha "skattemärke" på sin hund. Sedan om en hund gör åverkan på människa eller annat djur så ska ägaren ha riktigt saftiga böter, tex 50 000 kr om den allvarligt skadar en annan människa, men kanske lite mindre vid anfall av annan hund eller häst.
Dock måste man ju göra skillnad på om hunden gör något helt utan anledning mot om det tex kommer in en inbrottstjuv mitt i natten i huset - vilket det i Sverige finns sjukt konstiga regler för..........
För att få lösa skatt på sin hund så måste ägaren/ägarna ha ett tex "grönt kort".
Det finns säkert många problem med ett sådant system, men någon som har ett bättre förslag?

Ägare till en av Sveriges snällaste "kamphund"!!

Jag tycker att det är en fråga som inte har med hästverksamhet att göra.

Rubriken kunde lika gärna varit

Är campylobacter farligare än stafylokocker för hästverksamheten?

Eller

Är meteoritnedslag farligare än asteroidnedslag för hästverksamheten?

Det finns liksom tusen och en större risker som man måste beakta, arbeta med och minimera som hästverksamhet innan man kommer till vare sig superspecialfallet varg eller superspecialfallet kamphund.

:D :bow:

Till TS:
Eftersom att vi har fler hundar av kamphundstyp än vargar häruppe i min del av landet, så förmodar jag att svaret på din fråga är ja. Fast jag gör inte skilland på hund och hund. Hundattack mer troligt än vargattack, helt enkelt.

Det är redan lag på att hundar ska vara registrerade och man har strikt ägaransvar över hund. Det kan alltså bli väldigt dyrt om ens hund ställer till något.

Är det verkligen det? Jag har för mig att hundar födda innan ett visst år har dispans?

Min hund är inte registerad, hon är 13½ år gammal, och det känns lite sisodär om jag ska lägga pengar på att registrera henne nu faktiskt. Man vet ju aldrig med en sådan gammal hund, hon kanske bara lever 6 månader till liksom.

KL
Jag tror att man ska skaffa sig en hund som passar ens livssituation o kunskap och det är väl det som är problemet med de sk kamphundarna i storstäderna. De hundar man läser om är väl i 9/10 fall stadshundar. Har träffat många trevliga pittbull o amstaff i barnfamiljer där ägarna jobbar och stimulerar sina hundar.

Som någon annan skrev så är det nog attackerna i sig som är så skrämmande och skiljer hundraserna mellan. En vallhund är ju mer "stirrig" och nafsig då det ligger mer i dennes avlade natur, den ska ju vara alert och valla medan de få pitbull/korsningar jag sett i slagsmål har haft mord i blicken.

Själv är jag inte tillräckligt kunnig för att ha en sådan hund utan har istället en mordisk Berner Sennen :angel: en hund som är svår att dressera då hon inte får sina små grå att samarbeta, vet knappt vad hon själv heter:grin: Hon har på 4 år endast morrat åt 2 personer, vilka bägge hade ett mkt avvikande beteende (psykiskt sjuka) och hunden satt kopplad i ett trängt läge.

Jag tror inte att kamphundar eller andra hundtyper är farliga för hästar, inte heller vargen. (Mina hästar finns i område där det finns vargar med ungar)

Jag möter helst inga hundar jag inte känner lösa men har inget emot lösa hundar som jag blivit presenterade för.

Kl

Varför ha en vallhund om man inte har djur att valla.

Varför ha en hund dom är avlad för att vara tjänstehund om den inte skall jobba som det.

Varför ha en jakthund om man inte skall jaga med den, och varför ha hundraser i sverge som jagar på ett sätt som inte är tillåtet i sverge.

Ja jag är för licens på olika sorters bruks och jakthundar, som ett stort plus borde detta även gunna aveln på dessa raser.

I dom bästa av värdar borde även dom som vill skaffa sälskapshundar bli tvungna att gå en obligatorisk kurs innan man får skaffa en hund.

Kram

Kl

Varför ha en hund dom är avlad för att vara tjänstehund om den inte skall jobba som det.

..for att man vill ha en hund med superstabil skalle? Mycket driv (bra mkt roligare att trana en san... ;) )

Men visst har du en poang.
Jag blir sjalv forbannad pa folk som inte vet och inser vad de har i sitt snore, det ar inte bara oschysst mot omgivningen - det ar forbannat oschysst mot hunden. :cool:

..for att man vill ha en hund med superstabil skalle? Mycket driv (bra mkt roligare att trana en san... ;) )

Men visst har du en poang.
Jag blir sjalv forbannad pa folk som inte vet och inser vad de har i sitt snore, det ar inte bara oschysst mot omgivningen - det ar forbannat oschysst mot hunden. :cool:

Jomen precis, du tränar ju med den då iaf :) Finns ju en hel del människor som har tjänstehundar (antar att ni tänker på schäfer, rottweiler och liknande bruks/vakthundar. Rätta mig om jag har fel ;) ) som inte har dom till nått annat än sällskap.. Visst, dom behöver inte bli opålitliga för det, men tror inte det är bra för såpass smarta hundar att inte få använda sitt huvud... Samma sak med collies och andra vallhundar, dom behöver få göra något för att må bra. Om jag ska vara ärlig kan jag inte komma på någon hundras för den som bara vill ha sällskap och inte göra något annat än att gå och rasta hunden några gånger om dagen..

Snälla nån,vad är en kamphund? Om t.e.x Rottweiler ska räknas som kamphund så ligger hela min familj risigt till! Min yngsta dotter har en 2-årig Rottishane som är som en lekkamrat till hennes 2-åriga son! Alltså mitt barnbarn.Jag träffar dom dagligen eftersom vi bor grannar! Man måste se detta från olika håll!

Hehe ja jag tankte i forsta hand pa brukshundar :) Har ju ett schaferkrak sjalv (och en langhars collie)... For mig finns det ingen annan ras an schafer som galler, collien ar en omplacering jag helt enkelt inte kunde lamna. Collien skulle jag aldrig slappa los runt ryttare, for jag ar itne 100% vad hon skulle gora - det kan ga at tva hall antingen springer hon mot dom och forsoker valla, eller sa springer hon skrikande darifran. Schafern vet jag, han ignorerar hastar och kor, de ar helt enkelt inte intressanta i hans varld, ryttare eller ej men det kan ha med att gora att han snallt fatt ligga o glo nar jag o husse tranat pa ridbanan.

De flesta hundar mar bra av att jobba - men det Finns de som inte ater upp vaggarna om de inte far jobba.. typ.. frallor. Det finns bra sallskapshundar... Jag tycker helt kallt egentligen att folk ska glo mer pa vad hunden behover an vad som passar in i ens "image" - vilket verkar vara vad en del folk helt enkelt valjer hund pa.

Det folk i sadana har diskutioner sa latt glommer ar driven det finns i en hund, jakt, vakt, lek osv. Vissa hundar springer man inte runt for da triggas jakten, vissa hundar undviker man att springa runt for de vallar och sa vidare nu forutsatter man garna att hundagaren har "pli" pa sin hund, men som folk snuddar pa i traden - folk tranar inte sa pass mkt som de kanske borde...

Ajja.. tack for att du forstod vad jag menade :D

G'natt!

Snälla nån,vad är en kamphund? Om t.e.x Rottweiler ska räknas som kamphund

Neh.. en rottie ar en brukshund och inte avlad for kamp ;)

forlat.. jag kunde inte lata bli.. men det ar sa dumt, det ar som att tycka att en kortharig collie ar en kamphund. :devil: :cool: Jakla tidningar vad de vinklar och sprider skit.

Det närmaste sällskapshund jag kan komma på måste vara en 4 årig Berner sennen, det svåra med aktiveringen när det gäller en Berner kan vara att hålla den vaken längre stunder.....h:D

Rätt hund på rätt plats!
Rätt stängsel efter omständigheterna så bör varken hund el varg vara farliga för hästverksamheten!

fel sorts djuruppfödare och fel sorts djurägare kommer det alltid att finnas och man kan inte förbjuda vissa människor att skaffa vissa djur.

en sk kamphund i fel händer gör större skada än en chihuahua i fel händer. Därför är jag FÖR ett förbud av "kamphundar"

Fast en schäfer är också farlig i fel händer? Rottweiler och andra större vakt-raser med.. Ska vi förbjuda alla större hundraser? Diskussionen om kamphundar har pågått länge, och det är ett problem med kamphundar som knappast krymper.. Jag har ingen aning om vad man skulle kunna göra för att stoppa det, men tycker inte man ska förbjuda vissa raser. Om man förbjöd vissa raser, vilka skulle det isf bli? Amstaff, pitbull? Även rottweiler och dobbermann? Dom som håller på med kamphundar skulle ju bara börja träna kamp med andra hundraser än dom som förbjöds. Man kan säkerligen lära en schäfer att kampa med..
Borde man inte kunna ge djurförbud till folk som håller på med kamphundar? Eller skulle det inte fungera?

Det är ju jättebra att Danskarna redan förbjudit kamphunden... Så vi får helt enkelt vänta och se hur det blev :idea:

Rottis får gärna förbjudas också om du frågar mig. Min hund jag hade förut blev attackerad 5 gånger på 2,5 år.
3 gånger av 3 olika rottisar och en gång av en rottis/kamphundblandning och den femte gången av en labbe/bordercolliekorsning :grin:

Helt klart gick labben att kontrollera bättre än rottisarna för ägarna.

det är sjukt. Min hund blev tillslut livrädd för stora svarta hundar oavsett ras

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka