Kampen mot leran

lillbeka

Trådstartare
Har folk bra förslag på produkter/ material att slippa vara ett lermonster nu i mildvintrarnas tid..

Budget varianten gummistövlar och tvätta av hästarnas ben med hinken och svampen, börjar bli rätt tröttsamt.
Att grusa upp känns onödigt dyrt, då det bara är tre hästar.
Träflis?
 
Sv: Kampen mot leran

Träflis är lika dyrt som sten och förmultnar dessutom så det blir ännu äckligare nästa år. Att grusa grindhål, matplats och vid vattnet är en god investering.
 
Sv: Kampen mot leran

Hör dig för om någon i närheten har en grävare, alternativt hyr en minigrävare och gräv bort leran. Det bästa är att grusa sedan upp.


Det kommer garanterat behöva göras om nästa år men det är en relativt enkel åtgärd. Alternativt kan man lägga en ordentlig markduk under gruset!
 
Sv: Kampen mot leran

Har folk bra förslag på produkter/ material att slippa vara ett lermonster nu i mildvintrarnas tid..

Budget varianten gummistövlar och tvätta av hästarnas ben med hinken och svampen, börjar bli rätt tröttsamt.
Att grusa upp känns onödigt dyrt, då det bara är tre hästar.
Träflis?
Det är inte alls särskilt dyrt med grus. 0-36-kross ligger på ca 110 kr/ton här. Det är transporten som kostar (runt 2000 spänn typ). Så beställ hem ett fullt lass så har du lite extra vid behov. 3 hästar har väl samma rätt att få vara torra om fötterna som om de vore 10 stycken eller hur?!
 
Sv: Kampen mot leran

Stenmjöl! Billigt och bra.

Eftersom att det är billigt kan man, om man inte har råd att göra en hel markberedning och inte har supertryck på marken faktiskt lägga det direkt på marken, eller bara skrapa av värsta leran först vilket gör en jäkla skillnad.

Så har vi gjort här och där, ta hem en bil och släp och be dom lägga allt överblivet i en hög i närheten så kan man ta med kärra och toppa upp själv vid behov. Detta är även super att slänga ut vid halka!

Bäst är såklart att gräva ut och lägga matta men vill/kan man inte det funkar ovanstående, och eftersom det inte kostar skjortan kan man leva med att fylla på någon gång då och då, vi har inte behövt fylla på på flera år dock.
Det har ju med yta och tryck -antal hästar att göra också såklart.
 
Sv: Kampen mot leran

De går i en kuperad 3 hektar hage, det är bara grindhålet som är gyttjehål, men där står de aldrig hänger, utan de går längst upp, där de har överblick över hela "byn" samt är torrt. Så det är bara grindhålet som är boven. Samt en fläck på vägen till hagarna

Jag tänkte vad som är effektivt kortsiktigt, nödlösning, då jag inte kommer ha hästarna där särskilt länge till, enligt mina planer och familjen vill nog använda det fältet om det inte går hästar där. Då kan de tycka det är irriterande med en markduk och hårt grus. Därav om det finns andra alternativ till sten.

Vill gärna höra era tankar om det :)
 
Sv: Kampen mot leran

Flytta vidare :D

Jag med ponny tipsar annars om att klippa benen. Leran torkar fort och går att borsta av. Men har man hästar med lite hår på benen så hjälper det ju inte så mycket.
 
Sv: Kampen mot leran

Ok, nu är tanken att jag ska vara kvar tills våren, men klippa benen är en bra lösning ja :)
 
Sv: Kampen mot leran

ska ska hagen inte användas till hästar nästa är funkar ju flis, förmultnar ganska snabbt men värdelöst om hästarna ska tebax senare, då är det nog bättre att flytta grinden igen.:)
 
Sv: Kampen mot leran

Men klippa benen?:confused: Är det en bra lösning, vintern kommer nog. Då blir de kalla om benen istället och med det finns teorier om fång vintertid i vårt kalla land där våra hästar står i hagar och blir just kalla om benen!?

Om det är bara 3 hästar, kan du inte bara spola av benen med en vattenslang? Är det så lerigt att de måste spolas varje dag när de går in. Vi har nog tur, våra hästar är bara lite leriga om hovarna!
 
Sv: Kampen mot leran

Ni är du väl ute och cyklar ? Visa mig en teori som säger att fång kommer för att hästen r klippt på benen och att de blir kalla om benen var i hela havet har du fått det ifrån ?

Kl
Seriöst så problemet lera : har man bara lera innanför grinden och ingen annanstans har man inget problem ur hästhållningssynpynkt . Handlar mer om
Att människan Isåfall ska kunna stå på benen säkert vid in och utsläpp .

Har man däremot hagar med lera överallt däremot ja då har man ett djurhållningsproblem som är högst legitimt och relevant att adressera .
 
Senast ändrad:
Sv: Kampen mot leran

Hästben ska vara kalla eftersom det inte finns muskler under knä resp has. Vill väldigt gärna veta var du hört att fång skulle bero på kyla?

Belastningsfång pga frusen, knölig fd lera och fång pga dålig mage har jag hört vintertid.
 
Sv: Kampen mot leran

Nej, jag är inte ute och cyklar! Jag sa inte att de får fång av klippta ben men däremot är min fundering att om man klipper hästarnas ben så blir de ju kalla, vintern kommer alltid.

Kathy Watts har i en artikel i Hästfocus för några år sedan skrivit om just det. Hon sa att det inte är konstigt att här i svenska förhållanden med kyla att hästar får fång även på vintern. Att man tom ev. kunde täcka benen. Jag har artikeln men kan inte leta fram den nu, men jag ska hitta den;)

Så min tanke är om vi börjar klippa våra hästar på benen för att lättare få bort lera? Jag tycker inte att det känns ok...

Och jag har inte sagt att kyla ger fång, men det finns många olika teorier.
 
Sv: Kampen mot leran

Glansspray gör det lättare att borsta bort leran. Jag brukar underhålla ben, hals och svans på det sättet och det gör skillnad tycker jag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 125
L
Hästvård Min häst har fått mugg för drygt 1½ vecka sen på vänster bak(vitt ben), har skött det så mkt det går. men hur jag än gör ger det inte...
2
Svar
30
· Visningar
2 697
Senast: cina 65
·
V
Hästmänniskan Ja, är du en riktig hästmänniska? :) *Du planerar din graviditet enligt tävlinssäsongen, så att åttonde och nionde månaden infaller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 214
Senast: Ceta
·
Träning Jag har länge undrat över varför min häst inte vill åka transport. Det har inte hänt någonting särskilt exceptionellt när vi har varit...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp