Kamerautrustning för ryttare

Kan du förklara vad du menar med att tvåhandsfattning eller stativ är ett måste? Använder du i övriga fall bara en hand att hålla kameran när du fotar?
Nej oftast använder jag ju två händer men ibland så släpper man ju kameran med ena handen för att kanske fixa något. Gör jag det med 70-200 objektivet och mitt 7d-hus så orkar jag inte hålla stabilt så bilden blir oskarp. Det blir för tungt. Långa sessioner blir också för tungt med det objektivet på, då är stativ att föredra.
 
Nej oftast använder jag ju två händer men ibland så släpper man ju kameran med ena handen för att kanske fixa något. Gör jag det med 70-200 objektivet och mitt 7d-hus så orkar jag inte hålla stabilt så bilden blir oskarp. Det blir för tungt. Långa sessioner blir också för tungt med det objektivet på, då är stativ att föredra.
Woaw, då förstod jag dig alltså rätt att du fotar med bara en hand. :o
Inget jag själv skulle rekommendera om man nu inte är en desperat högskjutande nyhetsreporter/paparazzi på jakt efter kungligheter och Hollywoodkändisar men det är jag det. :) Tack för klargörandet! :up:
 
Woaw, då förstod jag dig alltså rätt att du fotar med bara en hand. :o
Inget jag själv skulle rekommendera om man nu inte är en desperat högskjutande nyhetsreporter/paparazzi på jakt efter kungligheter och Hollywoodkändisar men det är jag det. :) Tack för klargörandet! :up:
Men snälla nån vilket nedsättande raljerande! :mad: Ja, ibland håller jag kameran med en hand, men inte som standard. Men som exempel så fotade jag rök här om dagen och för att det inte bara skulle bli raka rökpelare så viftade jag lite så att röken rörde sig, då höll jag kameran med en hand när jag tryckte av. Vilket inte är optimalt såklart, men jag orkade inte plocka fram stativet. Jag är bara hobbyfotograf och oavsett hur jag väljer att hålla kameran så är det inte din sak att kommentera på ett sådant idiotförklarande och ironiserande sätt!
 
För min del blev årets "landsbygdsbo:s" julklapp ett tamron 150-600
Ska bli skoj och se om det kan leverera under sommarens seglingar eller höstens jakter.
Framförallt ska det bli skoj att kunna presentera "fightingface" hos arga konkurrenter vid närgångna duster på regattorna ;)
Använde 70-200 förra året och skar upp bilderna till motsvarande 1000 -1500mm vilket väckte munterhet hos de drabbade.
Nu kanske jag kan skära upp bilderna till 2500 mm och ändå ha acceptabel bildkvalitet.

Lång brännvidd är kul!
 
Lång brännvidd är kul!
Min nya glugg är faktiskt riktigt rolig att använda.
Plåtade på en hockeymatch för skojs skull. Där var det så ljust att jag kunde hålla slutartiderna nere och fick en del roliga bilder. Fast roligast var det att plåta det förlorande lagets coach , Han såg dem sedan, fick lova att inte publicera dem ;)
Blev förvånad över hur fina porträttbilder det gick att få till på en 15, 20 meters håll och det utan att "offren" märkte att man plåtade.
Perfekt till sommarens barnkalas. Då kan man sitta en bit bort utan att störa.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Hej hopp! Jag har just nu ett Canon EF 50/1,8 II objektiv som jag gillar men jag skulle vilja uppdatera mig lite så jag tänkte kolla om...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: lisa412
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag är på jakt efter en bra kamera och ett bra objektiv till både rörelsebilder, porträtt och liknande. Har hört att Canon's eos...
2
Svar
20
· Visningar
2 274
Senast: Vingra
·
M
IT & mobiler Jahaja, jag ska som så många andra köpa systemkamera utan att vara så speciellt kunnig... ;) Funderar då på några olika kameror (de...
Svar
15
· Visningar
1 666
Senast: Red_Chili
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut...
2
Svar
26
· Visningar
3 450
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp