Kamerautrustning för ryttare

Istället för en systemkamera så skulle jag nog i ditt fall hellre välja en riktigt bra kompaktkamera med en bra zoom.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1412607
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=23409

För då får du en relativt liten kamera = den följer oftare med = större chans att ta de bilder du vill ha
Tack vare zoomen kan du utan att byta glugg ha just rätt brännvidd vid de flesta tillfällena.

Jag har faktiskt redan en kompaktkamera, från FujiFilm! Men nu känner jag att jag har utvecklats så långt att jag vill ha en systemkamera osv :)
 
Jag är inbiten hästfotograferare (knepigt ord :p) och har två kameror :o.

Hade från början en liten Digital kamera i flera år en Canon Powershot (något nummer) och sedan fick jag en 400D, då var det ju så att jag sprungit runt och fotat kassa bilder med min digital kamera i 3 år innan pappa var snäll nog och ge mig en Canon Eos 400D.
Nu är Canon EOS 400D inte en fullformat kamera utan en mindre systemkamera, väger ungefär 900g gissar jag och behändig. Väldigt förlåtande för nybörjaren och man kan ta bilder både på rörliga och stilla objekt.

Vill man ha något med lite mera Power och kraft i som kan ta flera bilder snabbare/s så är det ju en Canon EOS 1DS eller liknande, alltså proffshusen.
Nu vet jag inte om du är ute efter ett proffshus eller ett hobbyhus. Men jag rekommenderar Canon EOS 400D den kostar cirkus 1500:- som begagnad på diverse sidor emedans en 1DS går på 50,000+ i nyskick :p.

Köp en billigare lättare systemkamera alternativt Canon EOS 400D och köp ett bättre telezomobjektiv :).

:banana:

Jag är ute efter en hobbykamera :P Har innan kollat på 450d, och vet faktiskt inte varför jag inte kollade vidare! Men tack för tipset! :D
 
Jag har faktiskt redan en kompaktkamera, från FujiFilm! Men nu känner jag att jag har utvecklats så långt att jag vill ha en systemkamera osv :)
Jag använder själv en systemkamera (7d Canon) Och ngr gluggar till den.
Problemet är att det dels kostar en bra slant att både ha ett vettigt kamerahus och bra optik.
Och för de flesta kan det vara bättre att satsa på en bra kompaktzoom istället.
Har alltid en liten kompakt i fickan och många av mina bästa bilder har tagit med den istället för med den mångdubbelt dyrare systemkameran. För en grundförutsättning för en bra bild är ju att kameran är med. ;)

Och visst det öppnar en ny värld. man får så många fler möjligheter att påverka bilden.
Men oftast när vi åker o jagar, seglar eller bara jobbar så är det Den lilla vattentäta som är med.
 
Jag använder själv en systemkamera (7d Canon) Och ngr gluggar till den.
Problemet är att det dels kostar en bra slant att både ha ett vettigt kamerahus och bra optik.
Och för de flesta kan det vara bättre att satsa på en bra kompaktzoom istället.
Har alltid en liten kompakt i fickan och många av mina bästa bilder har tagit med den istället för med den mångdubbelt dyrare systemkameran. För en grundförutsättning för en bra bild är ju att kameran är med. ;)

Och visst det öppnar en ny värld. man får så många fler möjligheter att påverka bilden.
Men oftast när vi åker o jagar, seglar eller bara jobbar så är det Den lilla vattentäta som är med.

Ja, kompaktkameror är otroliga! Dock så är inte min sådär jättebra enligt mig, och duger mest till filmning i dagsljus, annars blir bilden brusig. Kan heller inte ta bilder på t.ex. hästar som hoppar, för då blir bilderna suddiga - utan någon som helst skärpa. Har två kompisar som äger varsin systemkamera från canon, en med en 450d och en med en 1200d. Har även lånat kameran i skolan som jag tror är en 1000d. Känner just nu att det är en systemkamera jag vill ha, för att kunna ha möjligheten att utvecklas upp på högre nivåer utan att behöva köpa nya kameror hela tiden. Tyvärr har jag väll inte så mycket pengar att jag skulle ha råd med en tip-top kamerautrustning. Tänkte ändå att det var en bra tid att börja nu för att kunna utvecklas å så :P
 
Jag gissar att 700D går ner lite i pris och kommer att finns i kampanjer när 750D och 760D kommit till butikerna. Finns ju några webbutiker som brukar ha olika "weekendreor" då och då. Själv köpte jag min 700D inkl. vanliga kitlinsen 18-55 (om jag minns rätt) för ca 4900:- när en av dom hade kampanj.

Fotade innan dess med en 300D och tycker det blev ett riktigt lyft med 700D.
 
Jag gissar att 700D går ner lite i pris och kommer att finns i kampanjer när 750D och 760D kommit till butikerna. Finns ju några webbutiker som brukar ha olika "weekendreor" då och då. Själv köpte jag min 700D inkl. vanliga kitlinsen 18-55 (om jag minns rätt) för ca 4900:- när en av dom hade kampanj.

Fotade innan dess med en 300D och tycker det blev ett riktigt lyft med 700D.

Tack för tipset! Har du några synpunkter på kameran? Fördelar och nackdelar gentemot tidigare kameror? :)
 
Canons "vita" 70-200 mm ;)
antingen det lite ljussvagare 4 eller det betydligt bättre 2.8 = dyrare.
2 bra, mkt bra zoomar till canon
images
Jag har det med f2,8 till min 7D. Älskar objektivet! Den enda nackdelen är att det blir så himla tungt så tvåhandsfattning eller stativ är ett måste. Men jag har bla plåtat trickcyklister i hopp med det och AIfocus på kameran. Bilderna blir fantastiska!
7Dan är väl den som rekommenderas för sportfoto och motiv i rörelse tror jag.
 
Jag har det med f2,8 till min 7D. Älskar objektivet! Den enda nackdelen är att det blir så himla tungt så tvåhandsfattning eller stativ är ett måste. Men jag har bla plåtat trickcyklister i hopp med det och AIfocus på kameran. Bilderna blir fantastiska!
7Dan är väl den som rekommenderas för sportfoto och motiv i rörelse tror jag.
Ja jag valde 7d;an just för att den skulle tåla lite mer, Den är rätt stor och tung men levererar verkligen.
Har ett sigma 10-20 och Canon 70-200. det 50 mm kit objektivet som följde med överlevde väl ett par månader.
Hittar jag ett begagnat 50mm/1,2 eller 1,4 så slår jag väl till.

Provat med ett tamron 150-600,

Riktigt roligt men folk kan ju tro att man är ngn paparazzi med den kanonen på.

Fast just porträtt och barn/husdjursfoto där är 70-200 superb. Man kan sitta på en stol en bit ifrån och skjuta serier utan att det stör objektet,
Sigman ger rätt läckra landskap ;)
 
Senast ändrad:
Tack för tipset! Har du några synpunkter på kameran? Fördelar och nackdelar gentemot tidigare kameror? :)
En sak som kan vara bra att veta är att 1200D har lika bra sensor som Canons dyrare modeller, bildkvaliteten är precis samma. Däremot tar de dyrare fler bilder per sekund och riktigt fina som 7D har ett snabbare och bättre autofokus. Jag tycker en 1200D för ung. 3000kr inkl objektiv är ett väldigt bra köp som förstakamera och sen kan du köpa till ett bra teleobjektiv när du lärt dig lite mer.
 
Ja jag valde 7d;an just för att den skulle tåla lite mer, Den är rätt stor och tung men levererar verkligen.
Har ett sigma 10-20 och Canon 70-200. det 50 mm kit objektivet som följde med överlevde väl ett par månader.
Hittar jag ett begagnat 50mm/1,2 eller 1,4 så slår jag väl till.

Provat med ett tamron 150-600,

Riktigt roligt men folk kan ju tro att man är ngn paparazzi med den kanonen på.

Fast just porträtt och barn/husdjursfoto där är 70-200 superb. Man kan sitta på en stol en bit ifrån och skjuta serier utan att det stör objektet,
Sigman ger rätt läckra landskap ;)
Jag gillar mina fasta betydligt bättre. 70-200/2,8 kändes onödigt stort för en ändå relativt kort brännvidd så det såldes igen.
 
Ja jag valde 7d;an just för att den skulle tåla lite mer, Den är rätt stor och tung men levererar verkligen.
Har ett sigma 10-20 och Canon 70-200. det 50 mm kit objektivet som följde med överlevde väl ett par månader.
Hittar jag ett begagnat 50mm/1,2 eller 1,4 så slår jag väl till.

Provat med ett tamron 150-600,

Riktigt roligt men folk kan ju tro att man är ngn paparazzi med den kanonen på.

Fast just porträtt och barn/husdjursfoto där är 70-200 superb. Man kan sitta på en stol en bit ifrån och skjuta serier utan att det stör objektet,
Sigman ger rätt läckra landskap ;)
Jag har ett 24-105, L-serien också. Det sitter oftast på. Vill ha ett macro men hittar inget med tillräckligt bra närgräns (under 20 cm). Har funderat på nåt 50 mm också men inser att jag klarar mig med de jag har ändå. Har tagit några riktigt trevliga fågelbilder med 70-200 :)
 
En sak som kan vara bra att veta är att 1200D har lika bra sensor som Canons dyrare modeller, bildkvaliteten är precis samma. Däremot tar de dyrare fler bilder per sekund och riktigt fina som 7D har ett snabbare och bättre autofokus. Jag tycker en 1200D för ung. 3000kr inkl objektiv är ett väldigt bra köp som förstakamera och sen kan du köpa till ett bra teleobjektiv när du lärt dig lite mer.

Såg att Elgiganten sålde 1200D plus objektiv i julas för 2300kr - det var ett klipp!
 
Jag gillar mina fasta betydligt bättre. 70-200/2,8 kändes onödigt stort för en ändå relativt kort brännvidd så det såldes igen.
ett zoom är alltid en kompromiss. Men med en begränsad budget så måste man kompromissa, Med de tre gluggar jag har så täcker jag nästan hela spektret, till priset av ljus och vikt.
Använder samma teknik som vid skytte då det gäller att hålla kameran i focus.
Men så är livet, jag har inte råd att hålla den bil jag verkligen skulle vilja köra, den båt jag verkligen skulle vilja ha eller den kamerautrustning jag skulle vilja ha.
Däremot så har jag det boende jag verkligen vill ha, man måste prioritera här i livet ;)
 
Senast ändrad:
ett zoom är alltid en kompromiss. Men med en begränsad budget så måste man kompromissa
Fast i många fall är det ju inte budgeten som styr valet av zoom vs fast brännvidd. Att t ex plåta hästtävling av någon form med fast brännvid innebär ju mycket större begränsning i bildskapandet än vad zoomobjektivets optiska flaskhalsar gör. ;)
 
Fast i många fall är det ju inte budgeten som styr valet av zoom vs fast brännvidd. Att t ex plåta hästtävling av någon form med fast brännvid innebär ju mycket större begränsning i bildskapandet än vad zoomobjektivets optiska flaskhalsar gör. ;)
Visst men genom att köpa ett zoomobjektiv så får du flera brännvidder på ett bräde just till priset av ljus, skärpa o tyngd.
Och självklart är det en fördel att kunna växla mellan 70. 130 och 300 utan att byta glugg.
Samtidigt som skärpan hos ett zoomobjektiv inte brukar kunna slå ett fast.
 
Visst men genom att köpa ett zoomobjektiv så får du flera brännvidder på ett bräde just till priset av ljus, skärpa o tyngd.
Och självklart är det en fördel att kunna växla mellan 70. 130 och 300 utan att byta glugg.
Samtidigt som skärpan hos ett zoomobjektiv inte brukar kunna slå ett fast.
Visst är det så, det är nästan alltid kompromisser av något slag som måste göras.

Jag har köpt ett (beg) EF 100-400mm som jag snart får hem, ungefär samma storlek som ett 70-200/2.8 så får se vad jag tycker om det. 400mm med APS-C blir motsvarande 640mm om jag räknat rätt .
 
Visst är det så, det är nästan alltid kompromisser av något slag som måste göras.

Jag har köpt ett (beg) EF 100-400mm som jag snart får hem, ungefär samma storlek som ett 70-200/2.8 så får se vad jag tycker om det. 400mm med APS-C blir motsvarande 640mm om jag räknat rätt .
För min del blev årets "landsbygdsbo:s" julklapp ett tamron 150-600
Ska bli skoj och se om det kan leverera under sommarens seglingar eller höstens jakter.
Framförallt ska det bli skoj att kunna presentera "fightingface" hos arga konkurrenter vid närgångna duster på regattorna ;)
Använde 70-200 förra året och skar upp bilderna till motsvarande 1000 -1500mm vilket väckte munterhet hos de drabbade.
Nu kanske jag kan skära upp bilderna till 2500 mm och ändå ha acceptabel bildkvalitet.
 
Jag har det med f2,8 till min 7D. Älskar objektivet! Den enda nackdelen är att det blir så himla tungt så tvåhandsfattning eller stativ är ett måste. Men jag har bla plåtat trickcyklister i hopp med det och AIfocus på kameran. Bilderna blir fantastiska!
7Dan är väl den som rekommenderas för sportfoto och motiv i rörelse tror jag.
Kan du förklara vad du menar med att tvåhandsfattning eller stativ är ett måste? Använder du i övriga fall bara en hand att hålla kameran när du fotar?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hej hopp! Jag har just nu ett Canon EF 50/1,8 II objektiv som jag gillar men jag skulle vilja uppdatera mig lite så jag tänkte kolla om...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: lisa412
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag är på jakt efter en bra kamera och ett bra objektiv till både rörelsebilder, porträtt och liknande. Har hört att Canon's eos...
2
Svar
20
· Visningar
2 274
Senast: Vingra
·
M
IT & mobiler Jahaja, jag ska som så många andra köpa systemkamera utan att vara så speciellt kunnig... ;) Funderar då på några olika kameror (de...
Svar
15
· Visningar
1 666
Senast: Red_Chili
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut...
2
Svar
26
· Visningar
3 450
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp