Kameratips för ridbilder

dressyrteamet

Trådstartare
Kan vi inte ha en tråd där vi diskuterar olika kameror, objektiv och ger tips på inställningar och dylikt för att ta bra bilder på våra hästar bla i rörelse.

Detta är ju så otroligt svårt och det är svårt att hitta bra ställen där detta diskuteras. Har försökt leta mig igenom fotoforum men just miljöer med hästar verkar ju svårt att diskutera om. Vi utsätts ju för olika ljus både i ridhus och olika väderlekar och dom presterar i olika hastigheter.

Vad använder ni er av?
Visa gärna bilder och diskutera fördelar och nackdelar och dylikt.

Sv: Kameratips för ridbilder

Vilken bra tråd!

Är på jakt efter en riktigt bra digitalkamera alternativt en enkel och billig systemkamera för att kunna ta fina ridbilder samt filma.

Någon som har något tips på detta? :)

Jag har en Canon 7D, med 3 olika Canon objektiv. Tar kanonbilder utomhus, men ibland svårt i ridhus. Antagligen för att jag inte vet hur man ställer in manuellt.:p Filmar också mkt bra.

Eftersom ridhus är väldigt olika i form av ljusinsläpp och belysning så kan man ju inte säga att ett visst sätt att fotografera och en viss utrustning fungerar i alla ridhus.

Jag brukar mest fotografera med en Canon 60D och ett Sigma 70-300/2.8, som funkar jättebra i det ridhuset jag brukar fotografera i som har mycket fönster längs en av långsidorna. Och allra bäst bilder blir det då om man fotar mot väggarna med minst fönster eller om det är mörkt ute.

Det är SVÅRT i ridhus, oftast dåligt ljus, och med gult lampsken. Med ridhus med mkt naturligt ljusinsläpp och ljusa väggar samt ljust bottenmaterial så går det hyfsat bra med en normal-lite bättre hobbykamera. Men inte ens de riktiga proffsen får till bra bilder inomhus i vanliga ridhus.

Men, det man ska tänka på.

En häst rör sig, framförallt benen rör sig rätt fort, så du behöver ha en kort slutartid, optimalt är om den är över 600, med risk för suddig bild, helst under 1000 för att få en detaljrik bild utan suddiga detaljer. Problemet är att i mörka miljöer kommer kortet att se svart ut, så man får stå ut med att kortet är lite pixligt o suddigt, fota i rawformat och redigera bort pixlarna.. Då kan du gå ner till 200 om du måste, men helst under 400. Bländaren måste vara öppen så mkt som möjligt för att detta ska gå, så sänk den! Det är här det är avgörande med ett bra objektiv! För det är den som bestämmer bländartalet. Jag har ett 70-200 mm sigma med f2,8, det är bra, det kostar runt 10 000 men om du ska ha ett med ännu bättre bländare kommer du lätt upp i 70 000 eller mer, så man får väga av det hela lite ;)

När du har ställt in detta till en nivå du tycker är bra så kommer bilden vara för mörk med en gul/brunaktig ton, det är då du behöver höja ISO. Om du höjer för lite så händer det inget, om du höjer för mkt blir bilder överexponerad, tyvärr är det fortfarande svårt att bli av med det gula, men den färgen kan du ändra om du fotar i rawformat, huvudsaker är att du hittar tillräckligt ljus för att bilden ska bli detaljrik, och hittar gränsen för ISO så den inte blir överexponerad.

Bilden kommer aldrig att bli riktigt bra, inte jämförbar med en utomhusbild, men man kommer o se mer eller mindre beroende på vilken kamera o objektiv som du använder dig av.

Jag har en Nikon D90. Det objektivet som följde med funkade bra i Globen MEN inte i vanliga ridhuset hemma men är så olika ljus :p

Så sitter själv och letar bra objektiv. :(

Jag har en Canon eos 400D som jag varit mycket nöjd över! Tycker jag fått kanonbilder ute men även hyfsade inne. Bytte upp mig (trodde jag) och köpte en Canon eos 600D nyligen. Blev ej nöjd så fick återlämna den och säljaren sa att en Canon eos 700D skulle passa bättre med rörelsemotiv. Är det någon annan här som en eos 700D? Hur nöjda är ni? Jag har en sån hemma nu och är inte riktigt säker på om den är bättre än min 400.

Canon eos 400 D med objektiv Canon EF 70-200MM 4L IS USM

foto1
foto2
foto3
foto4

Nikon D5100.
Har det vanliga kitobjektivet och ett zoom från Tamron 70-300

Såhär blir mina bilder:
Utomhus:

Ridhus dagtid:

Det var väldigt prisvärt! Alla bilderna är tagna med det objektivet så jag tycker absolut att det är ett väl värt budgetalternativ.

Tack för svaret :) Ja jag är ju hobbyfotograf som fotar "hemma" så känns inte värt lägga 5 siffrigt på objektiv :)

tamron o sigma gör rätt bra objektiv nu för tiden :) Klart prisvärt om man verkligen inte vill ha tex nikkor. Köpte ett nikkor 28mm/1,8 super verkligen!

983945_10151483597370748_1706478680_n.jpg

575633_10151483597530748_280491514_n.jpg

o med sigma 70-200 mm f2,8
1380269_10151712982285748_1114340028_n.jpg

1014884_10151546937515748_130556457_o.jpg

1052535_10151546975865748_272037084_o.jpg

944983_10151449289240748_18254578_n.jpg

Jag har en canon powershot sx50 som faktiskt är riktigt suverän att fota hästar i rörelse med! Har fotat både travare och dressyrhästar och det blir nästan alltid skarpa bilder, om jag ska klaga på något är det väl om man zoomar för mkt så mister man en del kvalité (den har ju 50x zoom)! Men somsagt, rekommenderar den starkt som en hästkamera, liten och lätt är den också!

Katten :love:

Tack för tipsen! Velar som tusan mellan olika så är kul att SE bilder fotade med olika objektiv :)

Jag har en Canon eos 400D som jag varit mycket nöjd över! Tycker jag fått kanonbilder ute men även hyfsade inne. Bytte upp mig (trodde jag) och köpte en Canon eos 600D nyligen. Blev ej nöjd så fick återlämna den och säljaren sa att en Canon eos 700D skulle passa bättre med rörelsemotiv. Är det någon annan här som en eos 700D? Hur nöjda är ni? Jag har en sån hemma nu och är inte riktigt säker på om den är bättre än min 400.

Canon eos 400 D med objektiv Canon EF 70-200MM 4L IS USM

foto1
foto2
foto3
foto4

Jag läste upp ditt inlägg för fotokunniga sambon som sa att du inte kommer tycka 700'an är ett dugg bättre om du inte tex filmar eller använder ngn av funktionerna. Rådet blev att behålla 400'an och investera i objektiv istället.

Jag investerade i ett objektiv förra året och det är det jag använder mig av nu. Känns inte som jag behöver köpa ett ännu dyrare objektiv än det. :)

400 kameran måste dock bytas ut, då den börjar bli välanvänd. Den håller inte länge till, varit sååå nöjd med den, men nu börjar åren ta ut sin rätt. Därför behöver jag ett nytt kamerahus, men jag vet inte vilket ännu. Det som är lite synd är att objektivet var såpass påkostat så jag måste tydligen välja en canon om jag ska kunna använda det.

Åh vad bra idé på en tråd! :D

Jag köpte ett objektiv några månader tillbaka, Tamron 18-270 F3,5-6,3
och jag får problem i bilderna med GRYMT MYCKET "kromatisk aberration". :banghead:

Jag har inte kunskapen/teknik för inställningarna i kameran för att få bort det. Dömd till att fotoredigera varenda bild i framtiden eller ska jag sälja?

Tips på bättre objektiv i prisklass 3-5k? :meh:

Du kan ju köpa nytt/bättre begagnat kamerahus ju, om nu det du har är så slitet. Finns en ganska stor marknad för det! ;)

Sen när jag fotar min hund (inte lika stor som en häst men bra mycket mer "försöka hänga med i vändningarna" O_o) så ställer jag först in slutartiden så jag vet att det blir en stillbild med bra detalj, sen därefter justerar jag bländare och ISO/exponering.

Kanske annorlunda sätt att tänka (vad vet jag) men så fotar jag djur i rörelse :p

Detta oftast utomhus i olika väder:

photo.php

photo.php

photo.php

photo.php

photo.php

Senast ändrad:

Åh vad bra idé på en tråd! :D

Jag köpte ett objektiv några månader tillbaka, Tamron 18-270 F3,5-6,3
och jag får problem i bilderna med GRYMT MYCKET "kromatisk aberration". :banghead:

Jag har inte kunskapen/teknik för inställningarna i kameran för att få bort det. Dömd till att fotoredigera varenda bild i framtiden eller ska jag sälja?

Tips på bättre objektiv i prisklass 3-5k? :meh:

CA är ganska vanligt på objektiv med såpass stort omfång i brännvidd. Skaffa ett med fast brännvidd eller ett med mindre spann mellan ytterligheterna? Går liksom inte att gå runt det.

Jo jag köpte nytt kamerahus för några dagars sen. Det är det jag håller på och lära mig nu. Varit lite osäker om jag köpt rätt kamerahus denna gång men å andra sidan har jag inte så många att välja på när jag måste hålla mig till ett märke pga objektivet som jag helst vill ha kvar. Köpte ett annat kamerahus förra veckan men fick återlämna den då jag inte kände mig nöjd med det kamerahuset jämfört mot mitt gamla.

Här är en bild fotad idag med nya kamerahuset Canon eos 700 D.
fin2.jpg

och en bild fotad igår med gamla kamerahuset Canon eos 400 D.
ajm.jpg

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 265
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 652
Senast: Reville
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 605
Senast: Lady_A
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka