Kamelen - en tillgång i öknen

Gammeln

Trådstartare
Har precis läst en intressant forskningsartikel ang kamelens mjölk (Yagil). En kamel väger ca 600kg varav 200kg är vatten. Kamelen kan utsöndra upp till 20 liter mjölk per dag under en 10-dagarsperiod, UTAN att dricka vatten :eek:. Eftersom man inte kan släpa med sig hur mycket vatten som helst under en ökenfärd så får man ändå i sig vätska, då genom kamelens mjölk. Där har ni en anledning till varför man har kameler med sig då man korsar öknen. Den "lille" kamelkalven dricker ca 10 liter mjölk/dag mellan 3 och 12 månaders ålder.

Kameler... Vi hade en kamel i stallet en gång... Han slog nästan pucklarna i taket... Han hette Emat. Det va ingen bra idë...Vi hade dräktigt sto i stallet då. Hon och den andra hästen blev ganska panikslagna i början.. men till slut lugnade de ner sig... Det va ganska fräckt med kamelen, men aldrig igen!!

Det där med 200 liter vatten av 600kg låter konstigt med tanke på att andra djur består av ung 70% vatten (kommer inte ihåg precis). Eller är de 200 "extra" vatten som kan användas utan att kamelen blir uttorkad.
PL

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Min häst hade en kraftigare släng av kolik i måndags, men läget verkar nu stabilt PEPPAR PEPPAR... Ska väll inte säga för mycket...
Svar
5
· Visningar
8 167
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 937
Senast: lundborg
·
Fälttävlan Stjäl en tråd från Dressyr som jag tyckte kunde vara intressant här. Alltså vad ger ni era FT hästar för foder? Vintertid och under...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 293
Senast: workaholic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar