Kalv eller buffel?

Corax

Trådstartare
Vad finns det för för/nack-delar med kalv vs buffelskinn i en sadel?
Om ni fick välja, vad skulle ni ta?
Hur beter sig de båda skinnen med tiden?

Har kalvskinn i mina sadlar och skulle välja det igen. Jag tycker det är bra och slits inte så fort. Jag rider ca 1-2 hästar om dagen i samma sadel (har 4 olika som används till 6 hästar) och de blir inte så slitna av att bara användas till en häst om dagen. Min senaste sadel som är 2-3 år gammal ser ny fortfarande. Det är lika viktigt att sköta om sina sadel oavsett material men jag låter inte sadlarna bli blöta i ösregn osv och det hjälper nog till att hålla dem i "nyskick". Kan inte komma på någon nackdel faktiskt. Buffelskinn har jag tyvärr ingen erfarenhet av. Vad är det för sadlar du är intresserad av ?

För min del gillar jag båda ungefär lika mycket. Skillnaden tycker jag mest är att buffel kan tappa lite av sin "greppighet" med ålder och slitning men håller sig snyggt medan kalvskinn behåller de bra greppegenskaperna men kanske blir fulare och lättare blir repigt. Vilket jag skulle välja beror faktiskt mest på färgen på sadeln. Kalvskinn vid svart och mörkbrunt men buffel vid ljusare färger så sadeln håller sig snyggare.

*svarar båda*
Färgen är svart.
Kalvskinnssadeln jag har idag gillar jag ju väldigt mycket och jag kommer aldrig att gå tillbaka till 'vanligt' läder. Men nu när jag står inför att kunna välja mellan kalv och buffel så blir jag osäker.
Sadeln jag provred var av buffel och jag satt som en smäck. Men jag vet inte hur mycket som var buffeln och hur mycket som var att modellen passade min kropp väldigt bra.

Andrahandsvärde då?
Vad är lättast att sälja?

*svarar båda*
Färgen är svart.
Kalvskinnssadeln jag har idag gillar jag ju väldigt mycket och jag kommer aldrig att gå tillbaka till 'vanligt' läder. Men nu när jag står inför att kunna välja mellan kalv och buffel så blir jag osäker.
Sadeln jag provred var av buffel och jag satt som en smäck. Men jag vet inte hur mycket som var buffeln och hur mycket som var att modellen passade min kropp väldigt bra.

Andrahandsvärde då?
Vad är lättast att sälja?

Vilket märke gäller det? kanske är lättare att svara om man ridit i märket beroende på skinn.

Det beror lite på vad man ska ha sadeln till. Rider du mycket i skogen över stock och sten - helt klart buffel eftersom det är tåligare mot repor. Eller om du över lag rider ute mycket i regn och rusk (nu såg jag att det var en svart sadel du ville ha men brunt kalvskinn blir inte vackert efter några år av regn).
Själv föredrar jag att sitta på kalvskinn. Det är mjukare och behagligare.

Liknande trådar

Anläggning Under rådande snöoväder började jag att fundera på snöröjningen här hemma på vår gård. Jag tänkte på hur man gjorde förr, när hästar...
Svar
12
· Visningar
1 102
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 687
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 214
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka