Kålpudding med potatis I

Account

Trådstartare
Google är inte min vän i den här frågan.
Jag vill göra kålpudding, men vill pga matlåda inte äta kokt potatis till, finns det någon som provat att ha skivad potatis i kålpuddingen? Alltså typ som gratäng? Eller kanske som mos som i en fiskgratäng?
Det är klart att det väl bara är att prova, men jag vill iallafall se om någon annan testat redan

Vet inte hur mkt klokare jag kan göra dig heller nu, men jag tycker att det låter som att det kan bli gott. Kanske lite torrt (och risk för att bli lite flotttigt?) med bara det i själva gratängen?

Jag har ätit gratäng med potatis och köttfärssås och ost uppepå som var god, så själva tanken känns inte allt för främmande 😊

Verkar som att jag går bet på svaret även här? O_o
Jag äter inte kål så ingen erfarenhet av att laga kålpudding. Men jag tänker att potatisen nog inte har samma koktid som kål (strimlad eller hur man nu använder den) och därav kanske det är svårt att få till på ett bra sätt?

Edit: Hittade denna där de verkar ha förkokat potatisen och sen böandat med det andra i formen. Kansle är så man behöver göra.
https://alltommat.expressen.se/recept/kalpudding-till-vardags/

Senast ändrad:
Jag befinner mig utomlands just nu så jag kommer inte åt receptet. Men det finns i denna underbara bok. Hennes kålpudding är himmelsk och älskades av hela min kritiska familj! Ingen potatis eller annat behövs till!
IMG_3868.webp

Google är inte min vän i den här frågan.
Jag vill göra kålpudding, men vill pga matlåda inte äta kokt potatis till, finns det någon som provat att ha skivad potatis i kålpuddingen? Alltså typ som gratäng? Eller kanske som mos som i en fiskgratäng?
Det är klart att det väl bara är att prova, men jag vill iallafall se om någon annan testat redan
Jag gör varianten med ris och då behövs inte potatis. Det passar inte ens.

blandar smeten med kokt ris, massor av hackad vitkål. Lägger ett rejält tager i botten av formen och toppar med detsamma.

Länge tid i ugnen och inte så hett.

Tack alla :love: samlar ihop svaren här

Potatis och köttfärsgratäng brukar jag göra, det var så tanken på att kombinera den med kål väcktes :D

Ris har jag inte ens tänkt på, det ska jag testa!

Har provat att äta bara kålpudding med lingon och grönsaker, tycker att det blev lite fattigt, så vill gärna ha något mer till känner jag.

Matiga grönsaker till bara? Rostad blomkål/broccoli/någon kål/morot.

Mos funkar.

Stekt potatis eller ännu hellre råstekt potatis funkar bättre än kokt i matlåda tycker jag.

Liknande trådar

Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 402
Senast: Krålus
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 262
Senast: lizzie
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 135
Senast: Trasten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
747
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden