Kalorisnålt fika?

gul_zebra

Trådstartare
Ja, som flera vet räknar jag kalorier. På torsdag ska jag iväg och bada och jag skulle behöva nån bra fika med mig. Något mer mättande än typ frukt, men som klarar av värmen och inte är alltför dyrt, och gärna kalorisnålt. Tips?

Ja, som flera vet räknar jag kalorier. På torsdag ska jag iväg och bada och jag skulle behöva nån bra fika med mig. Något mer mättande än typ frukt, men som klarar av värmen och inte är alltför dyrt, och gärna kalorisnålt. Tips?
Några avokado? Lite bröd till om du äter kolhydrater? Banan o bröd är också gott. Hårdkokta ägg borde klara värmen ok?

Avokado klarar jag inte av att äta. Kolhydrater är inga problem, så bröd funkar men är väl inte fullt så kalorisnålt istället (annars skulle jag döda för tunnbröd med ost som fått smälta lite, guuuud vad gött...), banan gör mig mest hungrig bara.
Känns som att ägg inte klarar sig, men det kanske är jag som inbillar mig? Känns som rena matförgiftningen waiting to happen :p

Har du någon kylväska? Annars borde du kunna göra en hjälpligt själv, fyll ett par petflaskor med vatten och frys, ta sen flaskorna och det du vill hålla kallt (ägg kanske? :) ) och vira in i tidningspapper eller aluminiumfolie för isolerings skull.

Blir ju inte lika bra som en riktig kylväska med kylklampar i, men något bättre än inget. Så kanske det är lättare att packa något bra mellanmål som håller sig fräscht.

Säger oxå kylväska och sen ta med det du vill ha!

Vattenmelon (inte mättande förstås men vääldigt gott)
Jordgubbar, blåbär, hallon
Ägg, äggmacka
Smoothie (håller sig bra i kylväska under ett par timmar)

Kylväska och så tar du frysta hallon (jag vet att man ska koka dem först men jag chansar), skivad banan och kvarg i en låda mättar bra.

Annars sallad med sånt du gillar och skinka/kyckling som bas.

Ingen kylväska, inga klampar och enda petflaskan jag har är jag tvungen att ha till vatten. Ska höra med mamsen imorrn om hon har nåt jag kan låna :)

Avokado klarar jag inte av att äta. Kolhydrater är inga problem, så bröd funkar men är väl inte fullt så kalorisnålt istället (annars skulle jag döda för tunnbröd med ost som fått smälta lite, guuuud vad gött...), banan gör mig mest hungrig bara.
Känns som att ägg inte klarar sig, men det kanske är jag som inbillar mig? Känns som rena matförgiftningen waiting to happen :p

Kokta ägg håller alldeles utmärkt i värmen. Jag har haft det på mina mackor många gånger när jag jobbat på sommaren. Kaviar i tub håller också helt utmärkt.

Det jag passar mig för när det är varmt är icke hårdrökta eller torkade charkuterier typ falukorv). Rökt skinka, torr salami och lufttorkad skinka går fungerar jättebra i värme.

Jag har gjort mackor med pitabröd och salami med en god vitlökssås på vitlök, kryddor och gräddfil så det inte lir så torrt, feta i skivor om du gillar det och lite sallad. Jag brukade ha avocado men det går ju att utesluta. Lätt att ta med sig, enkelt att äta och det håller väldigt bra i värmen. Lite körsbärstomater på sidan och fryser du en flaska med vatten så hinner den tina lagom till du ska dricka den. :up:

Vattenmelon, kostar 5:-/kg denna veckan på det i övrigt sunkiga Netto. Gå sen till en ica/coopaffär och köp en fräsch mango, ett par sjyssta bananer. Mättande nyttigt, klarar värmen, smalmat och räcker till många till liten liten peng.

http://www.lindahlsmejeri.se/produkter/proteinrika-produkter/kvarg-med-hallonsmak/

Så bra! Och nyttigt. Finns även i lime/citronsmak och persika/passionsfrukt. Släng på lite frysta hallon och lite nötter (osaltade cashew, valnötter etc). Kostar typ 5 kr förpackning och finns på Willys :)
Ja Lindahls kvarg äter jag typ jämt, om än inte just portionsförpackningarna som blir för torra ^^ Deras vaniljkvarg med färska jordgubbar... OM-FUCKING-NOM! :d

Knäckebröd med kanelsmak ger lite kanelbullekänsla. Själv är jag väldigt förtjust i frukostknäcke (ljust med vallmoför på) och även olika tunnbröd. Finns påsar med små bitar mörkt tunnbröd (mörka påsar från kexfabriken på västkusten) som jag brukar ha till fikabröd, trots att jag inte räknar kalorier, det är så gott med kaffe.

Abbas mästarmakrill (själva fiskbiten och lite sås = max 90 gram) och knäckebröd = ungefär 190 kcal.
Finn crisp med färskost = mättande och kalorisnålt, beroende på hur mycket du äter.
100 gram kikärter med lite olivolja och persilja = typ 150 kcal
Rullad omelettpannkaka (gjord på två ägg) med någon slags röra i. Typ färskost och skinka eller broccolipuré. = typ 200 kcal
Kvarg med frukt = typ inga kalorier alls, kanske 150 beroende på vad du äter

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
1 092
Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 870
Senast: SiZo
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 998
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama