Paddington
Trådstartare
Under gårdagskvällen hände det omöjliga – i samband med ett misslyckat inbrott i Pengabingen där Björnligan försökte sno åt sig några fantasilioner gick något snett och det enda som de fick med sig var en påse med sviskon och Joakim von Ankas turkrona!!
Björnligan försvann snabbt som ögat iväg till sitt hemliga gömställe och lämnade bara efter sig spåren av en tom monter, och några mosade sviskon…. Väl hemma i gömstället sätter 176-167:an genast igång att skövla påsen med sviskon samtidigt som övriga i Björnligan börjar fundera på hur de ska kunna kräva lösenpengar för turkronan från Joakim.
När Joakim själv väl hämtat sig från chocken kallar han genast in förstärkning med Uppfinnar-Jocke i spetsen för att försöka återerövra sin älskade turkrona. samtidig på Vesuvius bergssida har Magica de Hex börjat smida planer och även om hon är på samma sida som Björnligan funderar hon på hur hon ska överlista Björnligan att överlämna turkronan till henne….
Roller:
Joakim von Anka är världens rikaste och antagligen snålaste anka och har därför resurser utöver det vanliga. Vid lika antal röster väger hans ord tyngst. Kan stoppa en lynch under leken och en gång avlägga en extra röst (Borgmästare)
Kalle von Anka - Joakims brorson, har ett hemskt temperament och är även ganska så otursförföljd, men han är väldigt snabb på att snappa upp personers karaktär (om han gillar dem eller inte) och det kan ju vara bra i jakten på turkronan (Kalle är siare)
Farmor Anka - Farmor är en godhjärtad, energisk dam som driver en bondgård utanför Ankeborg tillsammans med den lata drängen Mårten Gås. Farmor vill alla allt väl och håller sina beskyddande armar omkring alla i Ankeborg, t o m Björnbusarna tar hon ibland under sitt beskydd.. (Ängel)
Mårten Gås är mycket lat och han hjälper sällan Farmor Anka med uppgifterna på gården. Istället njuter han av de bakverk som Farmor gör och brukar ofta äta en hel tårta eller två. Aptiten lär han ha ärvt av sin far, Gabriel Gås, som enligt uppgift föråt sig till döds. Om Björnligan får tag på Mårten Gås så orkar de inte ge sig ut ur lyan och ställa till ofog under kommande natt.. (Bagare)
Alexander Lukas är världens tursammaste anka, tack vare detta så lyckas han alltid undkommal både Björnligans attacker och övrigas lyncher utan att så mycket som en fjäder hamnar fel på hans guldlockiga huvud. Dock är Alexander djupt allergisk mot foffbomber och skulle han träffas av en sådan så försvinner hans tur under en vecka (så lång tid tar det för honom att återhämta sig) och han blir lovligt byte för alla. Det enda som egentligen kan orsaka Alexander stor skada är Björnligans dynamit…..
Uppfinnar-Jocke – som det geni han är så har han uppfunnit den makalösa manicken efter den andra, men bäst av alla är nog ändå hans tänkarmössa som han använder när hans huvud är tomt på idéer. Varje natt sätter Jocke på sig tänkarmössan och tack vare den kan han snappa upp vad som hänt under natten (spion)
Madam Mim är en något tankspridd men egentligen ingen elak häxa. Ibland pratar hon med vanliga människor och hjälper dem gärna om de får problem. Dock kan det gå på tok. När hon fick höra om stölden av Turkronan bestämde hon sig genast för att hjälpa till på sitt sätt och förhäxar därför varje natt en deltagare. Den förhäxade deltagarens röst kommer inte att räknas följande dag. Den förhäxade deltagaren vet dock inte om detta!
Det finns ju även andra innevånare i Ankeborg så som Knatte, Fnatte, Tjatte och övriga Gröngölingar – dock hjälper de bara till på sitt sätt i letandet efter turkronan och har inga andra förmågor förutom de talanger de erövrat i samband med sina gröngölingsmärken såsom mod, stolthet, klipskhet mm.
Onda
Magica de Hex – kokar ihop den ena djävulsbrygden efter den andra och har ett horn i sidan till Uppfinnar-Jocke som hon tycker har varit i vägen lite för mycket. Magica har nyligen kommit på hur man stjäl från övriga innevånare i Ankeborg, utan att lämna ett spår efter sig. Dock bemästrar hon inte denna nya förmåga helt och fullt ännu utan tre gånger lyckas stölderna och om offret har någon specialförmåga övergår den följande natt på Magica ( tex om hon stjäl från Uppfinnar-Jocke så får hon spioninformationen den natten). Magica kan bara stjäla från en spelare en gång och valet måste skickas till LL innan Dag-DL och får tas i bruk under kommande natt-DL
Magica allra vanligaste vapen är foffbomberna, små påsar som när de kastas exploderar med ett ljudligt "foff" varvid offren tillfälligt paralyseras. Magica kan välja att avstå från att tjuva en natt och använda en foffbomb istället (samma DL-tid). Oavsett vem som träffas blir denne av med sina förmågor/förmåner för nästkommande dygn, MEN om hon träffar Alexander Lukas försvinner hans tur för en vecka (resten av leken) och han blir bara en vanlig anka….
Björnligan – man vet aldrig riktigt antalet medlemmar i Björnligan, det vanligaste antalet är tre men man har även sett upp till så många som 13 olika medlemmar i ligan. Förutom att Björnligan får fritt prata med varandra så lyckas de även snappa upp en rad av spioninformationen varje natt. Vid ett inbrott i ett gammalt övergivet militärförråd i närheten av Gåseborg kom de över lite urgammal dynamit som de nu bråkar om hur de ska använda. När det gäller gammal dynamit så vet ju alla att man kanske inte får det förväntade resultatet…
Om Björnligan bestämmer sig för att använda dynamit mot Alexander Lukas så finns det inget återvändo och tärningen är kastad… eftersom en tärning har 6 sidor så det finns 6 möjliga utfall där skalan går från att dynamiten bara säger *poff* till att Ankeborg och alla dess innevånare går upp i rök….
Deltagare:
CaisaLundblad
Dramatik
Habina
Monstermom
Mumorsan
Hedinn
Myrten
Matmissbrukaren
cirkus
bumpo
LindgrenV
Karamelldrottningen
AskoII
Första DL - Imorgon Onsdag DagDL kl 21.00, natt-DL torsdag morgon 07.30
Björnligan försvann snabbt som ögat iväg till sitt hemliga gömställe och lämnade bara efter sig spåren av en tom monter, och några mosade sviskon…. Väl hemma i gömstället sätter 176-167:an genast igång att skövla påsen med sviskon samtidigt som övriga i Björnligan börjar fundera på hur de ska kunna kräva lösenpengar för turkronan från Joakim.
När Joakim själv väl hämtat sig från chocken kallar han genast in förstärkning med Uppfinnar-Jocke i spetsen för att försöka återerövra sin älskade turkrona. samtidig på Vesuvius bergssida har Magica de Hex börjat smida planer och även om hon är på samma sida som Björnligan funderar hon på hur hon ska överlista Björnligan att överlämna turkronan till henne….
Roller:
Joakim von Anka är världens rikaste och antagligen snålaste anka och har därför resurser utöver det vanliga. Vid lika antal röster väger hans ord tyngst. Kan stoppa en lynch under leken och en gång avlägga en extra röst (Borgmästare)
Kalle von Anka - Joakims brorson, har ett hemskt temperament och är även ganska så otursförföljd, men han är väldigt snabb på att snappa upp personers karaktär (om han gillar dem eller inte) och det kan ju vara bra i jakten på turkronan (Kalle är siare)
Farmor Anka - Farmor är en godhjärtad, energisk dam som driver en bondgård utanför Ankeborg tillsammans med den lata drängen Mårten Gås. Farmor vill alla allt väl och håller sina beskyddande armar omkring alla i Ankeborg, t o m Björnbusarna tar hon ibland under sitt beskydd.. (Ängel)
Mårten Gås är mycket lat och han hjälper sällan Farmor Anka med uppgifterna på gården. Istället njuter han av de bakverk som Farmor gör och brukar ofta äta en hel tårta eller två. Aptiten lär han ha ärvt av sin far, Gabriel Gås, som enligt uppgift föråt sig till döds. Om Björnligan får tag på Mårten Gås så orkar de inte ge sig ut ur lyan och ställa till ofog under kommande natt.. (Bagare)
Alexander Lukas är världens tursammaste anka, tack vare detta så lyckas han alltid undkommal både Björnligans attacker och övrigas lyncher utan att så mycket som en fjäder hamnar fel på hans guldlockiga huvud. Dock är Alexander djupt allergisk mot foffbomber och skulle han träffas av en sådan så försvinner hans tur under en vecka (så lång tid tar det för honom att återhämta sig) och han blir lovligt byte för alla. Det enda som egentligen kan orsaka Alexander stor skada är Björnligans dynamit…..
Uppfinnar-Jocke – som det geni han är så har han uppfunnit den makalösa manicken efter den andra, men bäst av alla är nog ändå hans tänkarmössa som han använder när hans huvud är tomt på idéer. Varje natt sätter Jocke på sig tänkarmössan och tack vare den kan han snappa upp vad som hänt under natten (spion)
Madam Mim är en något tankspridd men egentligen ingen elak häxa. Ibland pratar hon med vanliga människor och hjälper dem gärna om de får problem. Dock kan det gå på tok. När hon fick höra om stölden av Turkronan bestämde hon sig genast för att hjälpa till på sitt sätt och förhäxar därför varje natt en deltagare. Den förhäxade deltagarens röst kommer inte att räknas följande dag. Den förhäxade deltagaren vet dock inte om detta!
Det finns ju även andra innevånare i Ankeborg så som Knatte, Fnatte, Tjatte och övriga Gröngölingar – dock hjälper de bara till på sitt sätt i letandet efter turkronan och har inga andra förmågor förutom de talanger de erövrat i samband med sina gröngölingsmärken såsom mod, stolthet, klipskhet mm.
Onda
Magica de Hex – kokar ihop den ena djävulsbrygden efter den andra och har ett horn i sidan till Uppfinnar-Jocke som hon tycker har varit i vägen lite för mycket. Magica har nyligen kommit på hur man stjäl från övriga innevånare i Ankeborg, utan att lämna ett spår efter sig. Dock bemästrar hon inte denna nya förmåga helt och fullt ännu utan tre gånger lyckas stölderna och om offret har någon specialförmåga övergår den följande natt på Magica ( tex om hon stjäl från Uppfinnar-Jocke så får hon spioninformationen den natten). Magica kan bara stjäla från en spelare en gång och valet måste skickas till LL innan Dag-DL och får tas i bruk under kommande natt-DL
Magica allra vanligaste vapen är foffbomberna, små påsar som när de kastas exploderar med ett ljudligt "foff" varvid offren tillfälligt paralyseras. Magica kan välja att avstå från att tjuva en natt och använda en foffbomb istället (samma DL-tid). Oavsett vem som träffas blir denne av med sina förmågor/förmåner för nästkommande dygn, MEN om hon träffar Alexander Lukas försvinner hans tur för en vecka (resten av leken) och han blir bara en vanlig anka….
Björnligan – man vet aldrig riktigt antalet medlemmar i Björnligan, det vanligaste antalet är tre men man har även sett upp till så många som 13 olika medlemmar i ligan. Förutom att Björnligan får fritt prata med varandra så lyckas de även snappa upp en rad av spioninformationen varje natt. Vid ett inbrott i ett gammalt övergivet militärförråd i närheten av Gåseborg kom de över lite urgammal dynamit som de nu bråkar om hur de ska använda. När det gäller gammal dynamit så vet ju alla att man kanske inte får det förväntade resultatet…
Om Björnligan bestämmer sig för att använda dynamit mot Alexander Lukas så finns det inget återvändo och tärningen är kastad… eftersom en tärning har 6 sidor så det finns 6 möjliga utfall där skalan går från att dynamiten bara säger *poff* till att Ankeborg och alla dess innevånare går upp i rök….
Deltagare:
CaisaLundblad
Dramatik
Habina
Monstermom
Mumorsan
Hedinn
Myrten
Matmissbrukaren
cirkus
bumpo
LindgrenV
Karamelldrottningen
AskoII
Första DL - Imorgon Onsdag DagDL kl 21.00, natt-DL torsdag morgon 07.30