Kallblodstravare och stam?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaW
  • Startdatum Startdatum
C

CeciliaW

Jag går och funderar på att köpa kallblodstravare (för att ha som allroundhäst, ridning och hobbykörning), och är nyfiken på vad de olika hingstarna lämnar hos sina respektive avkommor. Har träffat några "vassare" och hetare kallblod som varit allmänt spattiga, vilket inte är något jag eftersträvar... så om någon har lust att tipsa mig om bra stam att titta efter (och kanske även stam att undvika) skulle jag bli evigt tacksam! :bow:

Sv: Kallblodstravare och stam?

Var väldigt reserverad på tendenser till nervöst psyke hos Pål Best stammade och hårdingar efter Snärt Troll så ska det nog gå bra.

Säger som föregående, Pål Bestare har jag inget gott att säga om, varken som far eller morfar

Annars tycker jag inte kallbloden ger lika samlat vassa avkommor som man ser mycket hos varmbloden (ex. WSB , Tap In m.fl.) Inte med min egna erfarenhet.

Brännapål avkommor har jag bara hört en del om, inte upplevt själv dock (e.Pål Best)

Som sagt, jag har träffat några extremt hispiga kallblod som mer eller mindre steppat i sidled och blivit tokrädda bara av att ett löv blåser vid vägkanten... dvs inga stabila hästar direkt. En av dem är E: Pilmingutt UE: Hallingkongen, är det stam som ger "nerviga" hästar?

Mitt medryttarsto e. Marine Svarten är en liten hispig sak, hon har aldrig stuckit lr så, men är lite nervös av sig och kan bli rädd för ingenting .. dock vet jag ej om de beror på mig lr om hon är så. Ibland är hon lugn som en filbunke och ibland ett litet nervvrak .. :smirk:

Dock är hon undan Stjärnpella som stjärnstoet Lundås Emelie är med, hon var med i Ronden för några månder sedan då det stod lite om hennes stam där. Där stod att Pella-stammen kunde vara lite heta av sig ..

Men har ingen aning om hur Marine Svarten avkommorna är då jag endast träffat på 1 av dom ... Lundås Emelie är undan Rigel Jo om jag inte minns fel.

Jag tror inte kan man påstå att den stammen ger "hispigare" hästar än andra, beror nog väldigt mycket på hur den är hanterad tidigare osv. Gäller att hitta en individ som passar dig som person, stirra dig inte blind på stammarna.

Jag har varit runtom kallblod med antingen samma pappa, morfar, moderstam m.m. men kan inte dra någon röd tråd genom dom på något sätt. Förutom Pål Best'arna... men det har jag ju flaggat för redan.

Men även där, finns säkert individer med honom i stammen som fungerar alldeles utmärkt på alla sätt.

Dom efter Gullsvarten kan vara lite speciella.
På ortens ridklubb finns ett kallblod Troll Jahn - Pål Best som är riktigt fin, går som handikapphäst och vanliga lektioner. Brukar vara ute och tävla hoppning ibland.

Jag tror inte kan man påstå att den stammen ger "hispigare" hästar än andra, beror nog väldigt mycket på hur den är hanterad tidigare osv. Gäller att hitta en individ som passar dig som person, stirra dig inte blind på stammarna.

Har jag påstått de ? :smirk::p
Läste mitt inlägg igen och kunde inte hitta ngt som skulle kunna påstå att Ellas stam skulle vara hispigare.

Och om du kollar vem jag skrev till så kan du se att det var CeciliaW och inte till dig :smirk: ;)

Marine Svarten lämnar fina ridhästar. Jag har ridit 3 och alla 3 har vart lugna och lättlärda. :) Lite tittiga, men vakna och allerta.
Jag gillar dom verkligen!

Brännapåls avkommor är ju 3 år, dom som är äldst. Vi har nyss påbörjat inridningen av vår 3åring. Det går kanonbra. Och det syns inte till ngt dumt humör efter Pål Best i henne!

KL

Då hoppar jag in och undrar om någon har nått att säga om avkommor efter Qvadrigo.

Som några redan nämnt så skulle jag råda dig till att undvika hästar med Pål Best i stammen i allmänhet, men Pålex K i synnerhet. Jag har träffat otaliga sådana hästar som varit rent av farliga pga sitt nerviga och lite damp-aktiga temperament. Jag har haft en sån själv och jag vet att skenet kan bedra. Det verkade vara världens goaste häst, och visst - det var han i sina ljusa stunder, men i hans mörka stunder så riskerade man livet i närheten av honom.

Jag tror att det är svårt att råda till någon speciell stam annars, rasen är på gränsen till sönderavlad redan. I såfall ska det vara någon med "äldre" stam, om det går att hitta....
Däremot har de jag träffat efter Aaby Pil verkat ganska stabila, fast jag har inte erfarenheten av de att bedöma huruvida det är så.

KL

Då hoppar jag in och undrar om någon har nått att säga om avkommor efter Qvadrigo.

Har bara sett de flesta på banan, där har de inte uppfört sig dåligt på något sätt. Har fått bekanta mig med en valack f.2004 efter honom som står hos G.Melander, och får höra rapporter på honom av kompisen. En genomsnäll och bussig häst, lite lat dock!

Hur Qvadrigo själv var är jag nyfiken över, hade äran att träffa hans mamma lilja, väldigt snäll men mycket speciell, hon bestämmde hur det skulle vara.

En Pålex K.'are har vi inte allt för roliga erfarenheter av, inte alls trevlig som hingst! Lömsk rent ut sagt. Jag undrar om det inte var han som försökte klättra ut genom ett litet öppet fönster som fanns i hans box när han fick ett utbrott :rofl:

En Pålex K.'are har vi inte allt för roliga erfarenheter av, inte alls trevlig som hingst! Lömsk rent ut sagt. Jag undrar om det inte var han som försökte klättra ut genom ett litet öppet fönster som fanns i hans box när han fick ett utbrott :rofl:
MEN HJÄLP?! hahahahah :D Vilka tokar det finns... :crazy:

Mmm...en av Pålex K:arna som fanns här på orten var ansvarig för sin ägares död till och med. Ägaren var för envis med hästen, som gång på gång visat sig vara livsfarlig. Det slutade med att hästen stack rätt in i ett träd med sin ägare. Ägaren dog. :(

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Jag har tidigare avlat en del på halvblod men har ändrat inriktning till Islandshäst och har för avsikt att betäcka mitt 2-åriga sto som...
Svar
5
· Visningar
1 447
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 883
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka