kallblodstravare- fullblod

Messy

Trådstartare
Någon som har en sådan korsning?
Eller nordsvensk-fbl...

Hur nedärvs mankhöjden? Fullblod 157, kallblodet 159...

Så j*a sugen :p
 
Sv: kallblodstravare- fullblod

Jag har! Har visat honom förr i liknande trådar så har du sökt såna har du nog redan sett honom.

Han blir 10 nästa år och är min egen uppfödning, blev nog rätt precis vad jag önskat av korsningen.

Mamma är mitt kallblodstravarsto på ca 146 cm och pappa är eighty-eight keys. Lillkillen själv är inte mätt på länge men ligger nog nånstans runt 165cm, en trevlig häst att rida, lättlärd och arbetsvillig men med en stor portion bus. Och så lyhörd man kan tro att han ska vara lite klumpig och tung att rida men skenet bedrar.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=630809500310738&l=d9ccbc8bcc
 
Sv: kallblodstravare- fullblod

Inte sökt!

Stilig!!! (å heeeelt rätt färger, jag är nörd på orange också :p )

Undra om din är så grov pga mamma nedärver 70%... Jag önskar en lite lättare modell.

Vad har du för stam på mamman?
 
Sv: kallblodstravare- fullblod

Dina bett bekräftar min första tanken. En pansarvagn på fyra ben...
 
Sv: kallblodstravare- fullblod

Blir märkliga proportioner och varken hackat eller malet.

Hur menar du? Varför skulle det bli märkliga prop.?

Denna har jag spanat in... lite modernare typen kanske än bambis -93:a
Kallbloden blir ju smärtare å "ädlare"...

TangenScott.jpg
 
Sv: kallblodstravare- fullblod

Det stämmer inte. Mamman nedärver 50% och pappan 50%. Däremot kan man lite förenklat säga att det är slumpmässigt "vem av dem som nedärver vad".
Därför kan två avkommor med samma föräldrar vara ganska olika i grovhet om föräldrarna är såpass typmässigt olika som de är i det här fallet :)
 
Sv: kallblodstravare- fullblod

Ja, han går utmärkt att rida på vanligt tränsbett med och mor hans kan man rida i alla gångarter på bana eller ute i grimma och grimskaft.

Men jag rider tyvärr så gott som alltid på pelham eller jaktkandar sedan mina handleder blivit utslitna, får tyvärr ont av minsta lilla nu för tiden men med pelham och tjocka gummityglar (som jag förut hatade) så funkar det hjälpligt iaf :(
 
Sv: kallblodstravare- fullblod

De jag sett har fått korta framben, tunna ben, grov hals, lång rygg, djup bål.
Som gjort för svårridet. Fbl är bra för att förädla hbl men varken med kallblod eller PRE tycker jag det blir en hit. De förstärker varandras svagheter eller ger konstiga proportioner som en stor kropp på tunna ben.

Båda tvä är vackra men bäst för sig själva.
 
Sv: kallblodstravare- fullblod

Fullblod är ju det man traditionellt använder/har använt för att förädla många raser, men man ska nog inte räkna med att det blir en bra "slutprodukt" i första ledet när raserna är olika varandra som i det här fallet.

Risken är hyfsat stor (om man har ett enda sto som är tänkt att få 1-2 föl) att avkomman får det som beskrivs som "konstiga proportioner".

Har man ett större urval hästar att avla på och kan kassera några längs vägen är det större chans att få fram fina avkommor med den korsningen.
 
Sv: kallblodstravare- fullblod

Hur menar du? Varför skulle det bli märkliga prop.?

Denna har jag spanat in... lite modernare typen kanske än bambis -93:a
Kallbloden blir ju smärtare å "ädlare"...

TangenScott.jpg

Fast den hästen har väl lite tokiga proportioner, faktiskt?

Fullblodsbål till nordisrumpa och -hals, och väldigt långa bakben.
Den har ju utstrålning, men ser inte så harmonisk ut, tycker jag. :)
 
Sv: kallblodstravare- fullblod

Fast den hästen har väl lite tokiga proportioner, faktiskt?

Fullblodsbål till nordisrumpa och -hals, och väldigt långa bakben.
Den har ju utstrålning, men ser inte så harmonisk ut, tycker jag. :)

Det är väl en kallblodstravarhingst va? Som hon funderat på att betäcka sitt sto med?
 
Sv: kallblodstravare- fullblod

Fast den hästen har väl lite tokiga proportioner, faktiskt?

Fullblodsbål till nordisrumpa och -hals, och väldigt långa bakben.
Den har ju utstrålning, men ser inte så harmonisk ut, tycker jag. :)

Jag tycker att den hästen är kanonsnygg! Ser ut som en lite lättare kbl-travare i fullt tävlingsskick. Lite slimmad, men så ska de ju vara när de tävlar. Fin, kort rygg (en del kbl-travare är väldigt långa i ryggen och får därmed lite svårt för bärigheten). Trevlig.

Den renrasige kbl-travare som är tillfälligt uppstallad hos mig såg ut så när han kom, fast han hade underhals också.
En lite spänd kille som de haft svårt att hålla hullet på. Nu är han mer till freds och har gått upp i vikt och har därmed lite djupare bål/buk...

Däremot skulle jag aldrig avsiktligt korsa nordis med fullblod, varken bruks eller travare.
Det är alldeles för slumpmässigt vad som nedärvs.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 375
Avel Är inte jättekunnig inom detta med avel; särskilt inte när de gäller korsning. Jag har ett fullblodssto född -15 som jag gärna vill ta...
2
Svar
32
· Visningar
4 472
Senast: Görel
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 020
Senast: MiniLi
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 347
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp