kallblodstravare- fullblod

Sv: kallblodstravare- fullblod

Jag har en unghäst efter honom.:) Jag gillar verkligen den hingsten, hoppas han kommer till Sverige igen! :up:
 
Sv: kallblodstravare- fullblod

Jag har en :)

Mamman är bruksnordis och pappan fullblod. Köpte honom när han var tre och idag är han tio. Han har lite kort och djup hals, i övrigt proportionerlig med kort rygg och har väldigt lätt för samling.

https://www.facebook.com/photo.php?...0159632169565.299707.738764564&type=1&theater

https://www.facebook.com/photo.php?...0159632169565.299707.738764564&type=1&theater

https://www.facebook.com/photo.php?...0159632169565.299707.738764564&type=1&theater

https://www.facebook.com/photo.php?...0159632169565.299707.738764564&type=1&theater
 
Sv: kallblodstravare- fullblod

+ sassiball

Tack snälla ni! Någon pansarvagn är han i alla fall inte ;)

Förstår såklart att det är en risk att korsa nsv och fullblod och skulle nog inte våga själv, det blir ju slumpmässigt som sagt.. Men har faktiskt sett flera fina :)
 
Sv: kallblodstravare- fullblod

Du har ingen uppställd bild så att det går att se exteriören? På de här bilderna ser man mest att hästen är väldigt söt.
 
Sv: kallblodstravare- fullblod

Funderar över om det är bättre att använda arabiskt fullblod än engelskt? Araben är väl den ras som genom tiderna har använts mest i förädlingssyfte, även engelska fullblod är ju uppbyggda från början via de arabiska ...
 
Sv: kallblodstravare- fullblod

Jag hade en korsning arab x nordsvensk brukshäst. Hon var väl sammansatt och de flesta som såg henne trodde hon var renrasig. Lipizzaner med ett elegantare huvud är en rätt bra beskrivning. Jag har sett en annan sådan korsning och det var som en kopia av min Salome. Enligt Lollo Wale på Slängsboda fick den korsningen ofta en enhetligt utseende, hon hade sett flera.
 
Sv: kallblodstravare- fullblod

Min mor har ett gammalt Nordsvenskt brukssto som haft många avkommor med min crabbethingst och hennes egen arabkorsningshingst. Stoet är 148 cm högt e Dovid, och avkommorna har blivit runt 150 cm höga med lite lippizanerstuk över dom. Väldigt trevliga hästar som varit eftertraktade som ridskole och westernhästar. Dom 2 sista fölen var efter welsh sektion C hingst och dom har båda blivit maxad C-ponny, mininordsvensk med flashiga cobrörelser. Vi har fortsatt experimentet och betäckt en av dom avkommorna med en mkt meriterad ridponnyhingst och är mkt nyfikna på resultatet som föds till våren :D
 
Sv: kallblodstravare- fullblod

Tangen scott har lämnat en del grövre avkommor. Att det ser ut som att han har långa bakben beror nog på att hästen är i full tävlingsform, inte bara en överfet häst som går i skogen någon dag i veckan. På bilden tror jag att han är 4 år.
 
Sv: kallblodstravare- fullblod

Funderar över om det är bättre att använda arabiskt fullblod än engelskt? Araben är väl den ras som genom tiderna har använts mest i förädlingssyfte, även engelska fullblod är ju uppbyggda från början via de arabiska ...

Tror också överlag att arab lämpar sig bättre än xx-korsning, har sett så otroligt trevliga arabkorsningar oavsett ras de har korsats med = fjordingar, russ, tinker, frieser m.fl.

Elcatero har lämnat en hel hög med både renrasiga och korsningar som ser mycket trevliga ut!
 
Sv: kallblodstravare- fullblod

kanske ska förtydliga att det är korsningen Engelskt Fullblod - Kallblodstravare jag är ute efter... inga araber eller liknande :D
 
Sv: kallblodstravare- fullblod

Han kostade i Sverige 16.000 kr + moms i levande föl avgift.

Undra hur många som vill ha honom just för färgen, större andel av den orsaken än för att han matchar stoet (dom som inte avlar för trav)?

Varför vill du ha just honom, om vi skulle säga att han var vanlig "tråkbrun" utan tecken? Gillar inte korsningsavel, finns en ras för alla oavsett vilken sport man håller på med.
 
Sv: kallblodstravare- fullblod

Moe Brage är min absoluta favorit men han får inte betäcka (lös benbit eller nått)... å han är "tråkbrun" ;)
Å Moe Odin ger (vad jag har förstått) den lite "spänstiga/sväviga" traven när det gäller kallblod.. å jag gillar den :)

Sen såg jag en annons på ett kallblod, å han var e: Tangen Scott, å jag tycker han var riktigt stilig å stammen är lik Moes (eller ja, på mammans sida är det Slogum Jarl som är samma).
Jobbat ihop med en kusk som har kört han i någon uppvisningsgrejs, å han sa att han var jättefin...

Jobbar med travsändningar och kan absolut erkänna att jag älskar borkarna och "fönstershoppar" hela bunten ;) speciellt de mörka (Björn Pelle :love:) å det hänger nog ihop lite med att min första skötponny när jag var liten var en New Forest som var *tadaaa* borkfärgad, mörk sådan... Som ett svart täcke på vintern å appelkastad, lite ljusare, på sommaren...

en mix helt enkelt....

innan jag köpte min häst så skulle jag ha en mörkbrun med stjärn som rann ner i snopp eller breeeed bläs, 4 vita.... kom hem med en tråkbrun med liten stjärn ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 375
Avel Är inte jättekunnig inom detta med avel; särskilt inte när de gäller korsning. Jag har ett fullblodssto född -15 som jag gärna vill ta...
2
Svar
32
· Visningar
4 472
Senast: Görel
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 020
Senast: MiniLi
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 347
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp