Kallblodsmonté...

oki

Trådstartare
Har blivit tillfrågat att rida ett kallblod i ett montélopp om några veckor.
Ni som tävlat och ridit kallblod, är det någon större skillnad mot varmblodsmonté? Något att tänka på?

Sv: Kallblodsmonté...

Det skumpar... :)

Jag tyckte inte att det var någon skillnad egentligen, men jag har ytterst begränsad erfarenhet. Som att rida ett varmblod som har lite svårt med travet. Hög check och tunga boots. Men som alltid så beror det väl på hästen.

Ja, att det går långsammare kan jag ju faktiskt lista ut själv...:angel: Jag har provridit hästen och den är rentravande och går med lätta skor så den biten ska inte vara något större problem. Jag tänkte mer utifrån hur loppen brukar kunna gestalta sig. Jag har bara sett ett kallblodsmontélopp....

hmm. det jag kan komma att tänka på såhär direkt..

Kallbloden är ofta tyngre i handen och kräver en högre check.

Det är stor risk att det blir många galopper i loppet. (=hästar överallt:angel: )

Man ska aldrig "ge upp" även om man råkat hamna väldigt långt bak. Har man en hyggligt bra häst så har man chans ändå. (inte så mkt till slutspurt för dom flesta har jag märkt, vad nu det beror på? :confused: )

vad är det för häst du ska rida?
LYCKA TILL !

Liknande trådar

Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 720
Senast: ameo
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka