Kallblodskorsning eller?

yasmineA

Trådstartare
Hej, någon som vet? Anta att jag betäcker mitt kallblodstravarsto med en bruksnordis, kan fölet reggas som endera eller blir det en korsning. Nån som har erfarenhet av sådan häst.:)

Sv: Kallblodskorsning eller?

så det blir en korsning men fölet registreras som nordsvensk brukshäst?? då är det ju ingen korsning...

Jo, det är en korsning men fölet registreras i avdelning II alternativt i en bilaga till den nordsvenska stamboken. Det vill säga, det är en korsning men Föreningen Nordsvenska Hästen administrerar registreringen.

Jo, det är en korsning men fölet registreras i avdelning II alternativt i en bilaga till den nordsvenska stamboken. Det vill säga, det är en korsning men Föreningen Nordsvenska Hästen administrerar registreringen.

aha ok då är jag med :)

ST registrerar inte korsningar när det gäller travare, varken varm- eller kallblod, mig veterligen.

Den registreras i en bilaga, inte avd II. :p
11.4 Grundstambok avd II ( B-register )

I denna del införs häst fallen efter föräldrar vilka är införda i Grundstambok, där fadern innehaft betäckningsbevis eller betäckningsintyg för aktuellt år. Nordsvenska hästar vilka uppfyller härstamningskraven men har en icke godkänd färg införs i Gr.stmb avd II.
Hästar införda i Grundstambok avd II tilldelas ett UELN-/grundstamboksnummer. Raskoden är 22, nummerserien är 9001-9499 för ston respektive 9501-9999 för hingstar/valacker.

11.5 Bilaga till Grundstambok (korsningar )

I denna bilaga kan hästar med ofullständig härstamning införas. Far skall vara Nordsvensk Brukshäst. Hästen tilldelas ett UELN-/grundstamboksnummer med raskod 72, födelseår, samt ett löpnummer ur nummerserien 9001-9499 för ston respektive 9501-9999 för hingstar/valacker.

http://www.nordsvensken.org/plan-och-riktlinjer.php

Mmm, det var för att jag var osäker på det som jag skrev:

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård