Vi har ardenners i stallet och även om de båda är fantastiska personligheter och härliga att både köra och rida, så skulle jag inte rekommendera en för någon som vill ha de som endast ridhäst. De allra flesta är rejält breda och "våra" rids därför barbacka då det inte finns sadlar som ligger bra.
Själv har jag nordis och är kanske lite partisk. Men det är en sån fantastisk allround häst.
Nordisen finns i olika "förpackningar" så om man bara letar lite så finns det någon för alla. Både vad gäller storlek, modell och temperament.
Är det lätta klasser du vill kunna rida så är en nordis fullt tillräcklig. Samtidigt får du en häst med arbetsskalle, en nordis är avlad för att jobba och är ingen slöpropp.
Men som någon annan skrev så hålls många i alldeles för högt hull, vilket gör att de inte kan visas från sin rätta sida.
Min grabb är en mycket känslig kille, älskar att jobba, pigg på gränsen till het ibland, positiv och med en jäkla humor. Samtidigt stressar han inte upp i onödan, och om han gör så kommer han snart ner i varv igen.
Han är av en lättare modell, vilket gynnar ridbarheten rejält.