Kallblod + fång = Vanligt?

H

HarryBarry

Stallägarinnan säger att kallblod har lika lätt som ponnys att få fång..
Sant? Fundergingar?

Sv: Kallblod + fång = Vanligt?

inte "lika" lätt men t ex shettisen är ju ett kallblod, och dom får ju lätt fång.
Vet inte vilka raser mer som går under "kallblod"

Stallägarinnan säger att kallblod har lika lätt som ponnys att få fång..
Sant? Fundergingar?

Ja generellt sett har kallblodiga hästar lättare tat få fång än varmblodiga hästar.
Ponnyer är också kallblod så vitt jag vet. Iaf de oförädlade, naturraserna. Shetlandsponny är ett litet kallblod.

Vanliga kallblodiga raser, förutom ponnyer, i Sverige är ju nordsvensken och fjordingen.

Vet inte vilka raser mer som går under "kallblod"

Menar du allvar Martha? :confused: Vet du inte att t ex nordsvensken är ett kallblod? Och fjordingen? Och islandshästen också? Tinker, shire, ardenner? :p
Trodde alla hästkunniga visste det.

Vanligt? Nu vet jag inte om det är så vanligt att kallbloden får fång, men det FINNS faktiskt några kallblodiga hästar som fått fång. Dom är ju lättfödda, o man måste därför vara noga med vad man stoppar i dem för käk.
Samma sak med shettisar o russ. Min shettis ser definitivt ut som ett kallblod (gammaldags brun med ljus mule, kraftig nacke, grovt byggd osv...)

Men det finns säkert varmblodshästar som har fång. T ex halvbloden, o travare finns säkert o inte bara kallblod eller ponnyer.

Konstigt gräs har vi fått dock! :crazy:

Jo självklart ska man vara nog med vad man stoppar i hästarna..

Jag har betat in min pålle i nästan 5 veckor..

Kan de då fortfarande blir "förgiftade" om man nu låter dom gå ute dygnet runt?

Jo självklart ska man vara nog med vad man stoppar i hästarna..

Jag har betat in min pålle i nästan 5 veckor..

Kan de då fortfarande blir "förgiftade" om man nu låter dom gå ute dygnet runt?

Jag vet att vissa hästar lätt blir "förgiftade" Men vi brukar släppa dem ganska så genast och ingen har fått något problem.

Jag har en teori, rätta mig om jag har fel:

Från början är ju kallbloden arbetshästar - böndernas hästar - och där kan man tänka sig att de fick livnära sig på det som fanns att få. Till skillnad från varmbloden som hade möjlighet att få det lite finare fodret. Hästraser som är uppfödda under sämre förhållanden behövde kunna tillgodogöra sig fodret desto bättre (se shettisar). Inte konstigt att de är mer känsliga för våra fina betesmarker och bra fodersorter. Det är ju inte precis detsamma som att knapra i sig lite löv och bark i skogen.

Fång blir mer o mer vanligt på alla sorts hästar. Men ponnyerna står väl högst på "listan" fortfarande. Jag tror att det kan bero lite på alla olika foder som finns på marknaden. Många fodrar fel , ger gärna mer kraftfoder än vad som kanske behövs.

Jo förstås :D men det är inte alla som vet att shettisen går under kallblod....de andra ponnysarna vet jag inte vad dom går under

Jag tror att det kan bero lite på alla olika foder som finns på marknaden. Många fodrar fel , ger gärna mer kraftfoder än vad som kanske behövs.

Ja fast framför allt beror det väl på OKUNSKAP överhuvudtaget. Många tror t ex fortfarande att det är PROTEIN som ger orsakar fång. :cool:

Sen är det så att även om man vänt in hästen väldigt försiktigt vid bete hjälper det inte så mycket om fruktanhalten är hög i gräset en viss dag... och hästen får i sig för mycket av det...

Jo förstås :D men det är inte alla som vet att shettisen går under kallblod....de andra ponnysarna vet jag inte vad dom går under

Haha oki. Jag tror att de flesta ponnyer räknas till kallblod - bortsett från de nyare, förädlade raserna.

Jo men om man räknar bort de små raserna av kallblod och tittar på ardenner och nordsvensk, är det då vanligt med fång?

Jo men om man räknar bort de små raserna av kallblod och tittar på ardenner och nordsvensk, är det då vanligt med fång?

Vanligare än hos varmblodiga hästar, ja. Men inte så jättevanligt ändå - mig veterligen. Inte hos just nordsvensk och ardenner, tror jag inte.

Jag tror att det beror mer på INDIVIDEN och dennes känslighet än på rasen i sig. Sen att det ÄR vanligare hos lättfödda raser (även araber får det!) är en annan sak... Det är noga att man håller sitt kallblod i normalt hull och ger den korrekt foder.

Liknande trådar

Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
444
Gnägg Går i tankarna att sälja ena ponnyn men han hade fång I februari. 1 grad säkning fram, är idag igång fullt ut igen och rids utan...
2
Svar
30
· Visningar
2 025
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 400
Senast: Roheryn
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka