Kallad till ridprov för utbilning, tips och råd!

Sockerbit

Trådstartare
Fick hem en kallelse till ridprov för en utbildning jag sökt. Kraven är LA dressyr och 120-hoppning. Problemet är att jag inte suttit på en häst sedan i somras och känner lite "vad har jag gett mig in på". Jag har gedigen hästbakgrund och jobbar dagligen med hästar men just på ridbiten är jag ringrostig. Ridprovet är den 1 Maj.

Så vad gör jag nu, bokar in privatlektion på ridskolan under veckan för att fräscha upp eller ska jag rent av chansa och åka och rida "oförberedd"? För jag inbillar mig att de kommer se om jag har känsla för ridningen oavsett, eller om jag är en hopplöst fall :o

Tips och råd tack!

Sv: Kallad till ridprov för utbilning, tips och råd!

Jag hade sett till att rida så mycket som möjligt innan provet. Har själv haft bara ridit kanske 1 gång/vecka sedan i somras fram till januari och det är inte klokt vad mycket jag tappat ridmässigt på den tiden! Kanske inte så mycket kondition med koordination av hjälperna bla.

Jag håller med förgående om att det bästa vore att rida så mycket som möjligt innan. :)

Sant, givetvis tappar man mkt. Frågan är dock hur mycket jag hinner plocka upp på drygt en vecka ;) :angel:

Mycket, om du tar tre-fyra lektioner. Jag skulle inte chansa om jag var du, när jag hade haft ett halvårs uppehåll från hästarna så skrattade min tränare (hjärtligt) åt mig för att det såg så lustigt ut när jag red. Hade tappat skitmycket, men det kom tillbaka på en veckas intensivt ridande.

Fast det är ju just känslan man tappar när man gör uppehåll, tycker jag. Håller med övriga, rid så mycket du kan den lilla tid som återstår. Är man ringrostig framstår man inte som att man har någon vidare ryttarkänsla, det som brukar finnas kvar är snarare grundsitsen. I hoppningen tycker åtminstone jag att jag tappar taxeringen jättefort, man taxerar som en kratta om man inte hoppat på ett tag, och då blir ju sprången därefter. Så försök få åtminstone några språng i kroppen innan, du kommer bli besviken på din ridning annars tror jag.

Vad är det för utbildning du sökt? Vad jag vet har ingen utbildning krav på LA/120 vid antagning, det är snarare slutmålen men det kan u finnas ngn jag inte känner till. Det bästa du kan göra är väl att rida så mkt du bara kan fram till provet och gå in och göra vad du kan och hoppas på det bästa...

Rid så mycket du kan.
Har du några kompisar med privata hästar du kan får rida? Säkert ställer någon upp med sin häst om du förklarar läget.
De hästarna kan ju ofta vara lite kinkigare med hjälper och dylikt ( Hjälp, det känns ju inte som det matte gör!)så att du kan träna på det också.

Om det är den utbildningen jag mistänker att det är så är det slutmålet 120/LA och på intagningsprovet kommer kraven ligga på 90/LC och dom vill bara se att man kan rida och att man kan utvecklas under utbildningens gång.

Men det är ändå bra att rida lite extra på en ridskola eller på vänners hästar för att jobba upp hjälpgivning och känsla för rida kan du ju =)

Jag känner också bara till en utbildning där slutmålet är 120/La och intagning är 90/LC.

Ligger inte unghästutbildningen på LA/120 i intagningsprovet?

Hur som, det är bara att tuta och köra. Går det dåligt så är det bara att söka igen ju.
Lycka till! :)

Fick hem en kallelse till ridprov för en utbildning jag sökt. Kraven är LA dressyr och 120-hoppning. Problemet är att jag inte suttit på en häst sedan i somras och känner lite "vad har jag gett mig in på"..//

:rofl::rofl::rofl:
Jag tänkte på Underbar och älskad av alla av Martina Haag (fast hon hade det lite tuffare eftersom hon sagt att hon var akrobat.......).

Det blir bra. Som de andra säger - rid på så mycket du kan. Och berätta hur det gick.

YH ligger slutmålet på la och 120. Fast ska man inte ha häst med vid sådana utbildningar? Kanske inte alla euf..

KL

De som har spekulerat i vad för sorts utbildning så kan jag berätta att det handlar om ridlärarutbildning. Deras information på hemsidan stämmer tyvärr inte överens med vad jag fått info per mail. Pga att man gjort om utbildningen verkar det råda lite förvirring ;) Dock till min fördel då intaget tydligen skulle motsvara LC i både hoppning och dressyr (om man ska lita på deras senaste informationsmail ;))

De ridlärar utbildningar som finns har alltid slutmålet legat på LA/120. Ridproven brukar vara rätt basic med grundläggande dressyr och hoppning runt 80-90 cm max så du kan nog vara lugn. Hoppas det går vägen så du kommer in =)

Då lär det inte vara något problem :) Just nu funderar jag på om jag ska rida upp överhuvudtaget då jag fått en något oseriöst intryck av utbildningen... Det är trots allt 35 mil enkel väg jag ska köra.

Personen som svarade på mitt senaste mail med mina frågor verkar rent ut sagt rörig i bollen ;) För att inte tala om oformell (mailet såg ut som något en 14-åring hade skrivit, och med länkar till dennes ridtravartjohejs som denna verkar pyssla med privat). Det gav ett otroligt dåligt intryck och jag vette fasen om jag vill gå en utbildning där man har personal som inte kan svara enkelt och formellt på ett mail utan att blanda in sitt privata :crazy::grin:

Hmm, jag har mejlat med två utbildningar på distans. Och den som har ridprov på tisdag har jag fått mycket bra info via mail.

Däremot, den utbildningen jag helst vill gå, som börjar i höst. Har jag inte blivit kallad till, men också fått konstiga mail, ridtravare osv. Ursnurrig.

Det verkar vara väldigt oseriöst med att skriva konstiga meil och länka till helt andra saker, visst att lärarna här (vreta YH) kan vara snurriga i bland men inte så, de uppträder och skriver alltid proffisionellt och de har inget att göra med ridtravare att göra alls så då e d nog inte samma utbildning, vet dock att dom skall ha intagning på tisdag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka