Kalla mej Niagarafallet...

vindvissla

Trådstartare
Nu funkar amningen bättre tack och lov, även om det fortfarande inte är njutbart att amma. Men jag har två problem. På natten, hur gör ni då? Sover ni med behå och amningsinlägg eller ligger ni på handdukar eller hur gör ni? Jag vaknar och är helt dyngsur ett par gånger per natt, men jag vill ändå lufta bröstvårtorna så de inte är instängda hela tiden. (det handlar alltså om mjölkläckage, inget annat)

Nu har jag testat amningssnäckor eller vad de heter (tur man samlar på snäckor och stenar) och såklart så är jag helt blöt från ena tutten. Det var skönt att ha snäckorna på även om man ser ut som Madonna á la 80-tal. Och så blir de inte så ihoptryckta.

Så..... läckagetips någon? :)
 
Sv: Kalla mej Niagarafallet...

Jag minns också första amningstiden som ett inferno av mjölk överallt och ja, jag sov med bh och aminsinlägg på tjocka handdukar. Annars fick både jag och bebban sova i sur mjölk....:crazy: Men det lägger sig ;). Hav förtröstan. Lufta på dagtid, nyammad, så slipper du fontäner.
 
Sv: Kalla mej Niagarafallet...

Jag läckte väldigt mycket i början. Första månaden sov jag med dubbla amningsinlägg och bh. Men det var inte särskilt skönt i längden och så var det så bökigt när lillen ville amma. Så jag införskaffade underlägg, eller vad man kan kalla det, sådana som man har till barn som kissar i sängen. På så sätt blev själva sängen inte blöt. Jag hade även en handduk under när det var som värst. Det blev en hel del tvätt av lakan, men hellre det än att sova med bh, vilket jaginte tyckte var bekvämt.
Efter ca. 3 månader räckte det med att jag hade en liten handduk att lägga över bröstet som det inte ammades på. Jag läckte som sagt då inte hela tiden längre utan bara när lillen ammade.
 
Sv: Kalla mej Niagarafallet...

Om man vill lufta brösten över natten är det rätt smidigt att sova på handdukar. Bara att se till att det finns torra brevid sängen så man kan byta vid behov.
Jag gillar inte att sova topless, så jag hade en skön nätbh på nätterna med inlägg i.
 
Sv: Kalla mej Niagarafallet...

Ja man kan ju ha en sportbehå som inte trycker nånstans. Idag har jag kört på amningssnäckor haha mjölken forsar men det är ganska skönt att inte ha något emot bröstvårtan.

skönt att höra att det lägger sej efter ett tag. De läcker mest om de är fulla eller om jag ammar från det andra (men då är man ju vaken så man kan trycka till på det läckande)
 
Sv: Kalla mej Niagarafallet...

Jag sov utan amningsbh/top om nätterna. Möjligtvis nån handduk under om det läckte.
 
Sv: Kalla mej Niagarafallet...

skönt att höra att det lägger sej efter ett tag.

Hur länge är ett tag? Rasmus är över 3 månader och jag sover fortfarande med top och på en handduk ;)

Trodde ett tag att det lugnat ner sig eftersom tuttarna fatta att det behöver inte rinna ur båda när han äter ur det ena, så då sov jag utan och vaknade av en stor fläck på lakanet och en lika stor fläck på täcket :rofl:
 
Sv: Kalla mej Niagarafallet...

Jag sov på handduk och plastad frotté.
Finns på IKEA.

Jag drog ett helt badlakan om mig.
 
Sv: Kalla mej Niagarafallet...

Bebis prioriterar sovning och inte mat på nätterna så varje morgon har jag något som bäst kan liknas vid bowlingklot. Och efter att katten åt upp min amningsbh så sover jag i ett tight men mjukt bomullslinne som jag viker ihop en mindre handduk och klämmer in vid brösten. Det skulle säker gå att få in inlägg oxå om det behövdes, handduken gör att det sitter ganska bra. Jag gillar nämligen inte att sova på handdukar men det är ännu värre att vakna i den blöta fläcken. Amningsinläggen som jag har på dagtid räcker inte när det blir en hel natt. Hoppas bara att det slutar snart...
 
Sv: Kalla mej Niagarafallet...

Jag fick köpa blöjor i minsta storleken och ha en på varje bröst, i över ett helt jäkla år!!! Emellanåt så köpte jag såna där snibblöjor o hade i toppen utan snibb, men de läckte igenom och det är ju så förbenat kallt att vakna i en stor pöl på natten. Men det blev dyrt att handla blöjor till både bebis o bröst...speciellt om jag kollar över hela amningen. Jag har tre barn som jag ammat i ett år var ungefär.
 
Sv: Kalla mej Niagarafallet...

Stäng inte in dina bröst! Speciellt inte då du har/har haft ont. Luftiga bröstvårtor är glada bröstvårtor! ;)

Lägg hellre massa handdukar.
Jag läcker inte på natten längre (har dock en natt-ätare), men det forsar ff ur det andra bröstet vid amning.
 
Sv: Kalla mej Niagarafallet...

Jag sov i bara t-shirt. Spelar liksom ingen roll för mig om den blev blöt, var ju bara att byta. Lite söl hade jag räknat med och brydde mig inte nämvärt då allt går att byta. Man brukar ju ha rätt så många t-tröjor i sin samling. Jag sov på ett badlakan, men inte pga läkage utan för nattsvettning i mängder. Och att vakna i nattsvettspölar är bra mycket kallare än mjölkpölar ;). Jag frös så jag skakade var gång jag vaknade. Inte gjorde det bättre till att täcket alltid blev rått och fuktigt :crazy:

Tacå lov man slipper sånt nu. Men som sagt, en t-shirt är bra att sova i.
 
Sv: Kalla mej Niagarafallet...

Jag fick köpa blöjor i minsta storleken och ha en på varje bröst, i över ett helt jäkla år!!! Emellanåt så köpte jag såna där snibblöjor o hade i toppen utan snibb, men de läckte igenom och det är ju så förbenat kallt att vakna i en stor pöl på natten. Men det blev dyrt att handla blöjor till både bebis o bröst...speciellt om jag kollar över hela amningen. Jag har tre barn som jag ammat i ett år var ungefär.

Förlåt men :rofl::rofl:

Snacka om åtgång av blöjor!
 
Sv: Kalla mej Niagarafallet...

Nä ni har nog rätt i att jag inte ska stänga in dem, men det är så obekvämt att vakna och inte veta om det våta är för att jag glömt sätta på blöja på Sam eller för att mina tuttar har fått frispel.
Amningssnäckorna är förresten jättesköna, jag kan röra mej mycket mer fritt nu, och bröstvårtorna är mjuka och utstående när jag tar av dem istället för torra och ihoppressade som de blir utan.
 
Sv: Kalla mej Niagarafallet...

Jag sover med behå och amningsinlägg. Första veckorna blev inläggen dyngsura av läckage, men nu (Viggo är 10 veckor) så läcker det inte infernaliskt mycket längre. I början var jag noga med det där att lufta; man hade ju läst att man skulle göra det så mycket som möjligt, men efter ett tag orkade jag inte gå med tuttarna bara (och mjölken rinnande) och jag har faktiskt inte märkt att de mår sämre av att vara instängda. De är instängda hela dygnet nu förutom vid amning.
 
Sv: Kalla mej Niagarafallet...

nä det är ju inte så skönt med kall mjölk överallt!

nu, efter att ha pratat med mamma som sagt att amning inte ska göra ont alls så har jag beslutat att be bm testa om det kan vara svamp.

har aldrig känt mej så hypokondrisk som nu...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp