Sv: Kalla Fakta granskar travet.
KL
Jag har nu följt tråden sen den skapades innan Kalla Fakta sänts till och med nu. Jag kan börja med att säga att jag är inte särskilt insatt i travsporten mer än det man ser på TV och det man ser och hör från travstall i ens närhet, från media, eller läser här på Bukefalos. Jag har säkerligen fördomar som många andra, men jag även fördomar om ridsporten och anser att det finns lika mycket problem där som inom travsport.
Ni var rädda att ingen inom travet skulle få uttala sig på Kalla Fakta, eller hur? Skrev ett mail innan ni ens sett programmet? Det fanns dock med. Och vad sa den ena? ”Hästar är flockdjur som gillar att tävla”, och en annan sa: ”Hästar känner inte smärta”. Det spelar ingen roll för mig hur klippt programmet är, sånt där slänger man bara inte ur sig, isåfall har man inga bra argument. Ta bara sättet som så många här innan försvarar travsporten in i det sista. Vad är det ni blir så upprörda över? Är det att man vill ha hårdare straff för spöanvändning? Är det för att veterinären anser att han inte kan sköta sitt jobb? Är ni rädda att man ska ta bort vinstpengarna så mening med travlöpen försvinner?
Jag läser här och var att det inte är det som är problemet, utan det är vinklingen, Darenius, reporten hos ÅS bla bla. Men hur fan tycker ni att ett granskningsprogram ska se ut? Klipp där det gullas med hästar och alla regler följs osv osv? Antagligen finns problem, och ingen (som jag uppfattat) pekar ut hela travsporten och alla dess utövare. Känner ni er utpekade så måste det ju vara för att ni känner er träffade? Varför vill ni inte att Sveriges befolkning blir medvetna om problemen, vad vill ni dölja? Jag vet att ni sagt i den här tråden 1000 ggr att ni VET att alla inom travsporten inte sköter sina hästar som man skulle vilja, så varför kan ni bara inte hålla med om att vi borde belysa de problem som finns?
Och det rättfärdigar inte spöanvändning inom travet för att det används inom ridsporten, vilket det gör. Precis lika fel överallt. Och det här med pengarna; om vi helt enkelt säger att spel på trav förbjöds, och det enda man vann var en rosett, hur många, ÄRLIGT TALAT, skulle då köra in hästar när de är 1 år, piska dom fram till mållinjen (det finns dom som gör det, eller hur?), osv? Finns det inga pengar att hämta finns det väl heller ingen anledning att stressa med inkörningen av hästen heller?
Och snacket om pengarna det kostar att ha häst, jag har inga siffror på vad ni betalar, men jag vet precis lika många inom ridsporten som kämpar och kämpar och aldrig vinner några pengar fast de tävlar, så det är inte unikt för er att man lägger ut mer än vad man tjänar. Jag själv t ex tjänar INGENTING på mina hästar för jag är inte intresserad av att tävla. Det läggs bara ut pengar. Så det är inget argument.
Här om dagen lärde jag mig vad remmarna på travutrustningen är. Ni säger (i den här tråden) att den där tungremmen är av säkerhetsskäl för att hästen inte ska kvävas, eller? Och då var man tvungen att ha en annan rem (minns inte namnet) för att hålla hästens huvud så han kan andas ordentligt? Jag håller inte med om att den där tungremmen ska rädda liv, jag anser att istället för att lösa problemet, så lös orsaken till problemet. Och det kan ni räkna ut själva… Hoppas jag.
Och herre gud, håller man på med hästar och har fortfarande inte lärt sig att de gör ALLT för oss, så sluta träna!
Finns det egentligen någon av våra hästar, rid som trav, som är helt genomfriska, som vi aldrig rider på eller kör fast de har ont nånstans, vare sig det är magsår, en sträckning eller ett litet sår? Som någon annan skrev; hästar är flyktdjur. Att visa att de har ont vore samma sak som att be ett rovdjur att äta dom.
Så vad bra, ni har lyckats med det Kalla Fakta inte lyckades med: bekräftat mina fördomar om att utövarna inom travsporten verkar nöjda som det är, genom att ni försvarat den så fruktansvärt. Istället för att visa oss oinsatta att ni väl ha så mycket förbättringar som går, så har ni spytt galla på hela idén med att ta upp problemen.
Ni fick Dennis Ek i programmet, Darenius -vet. inom travsporten, och han som tog hand om hästarna som blivit förstörda. Vad trevligt, tänkte jag som ej insatt (ingen aning om vilka de är), de anser också att det finns problem inom travsporten, precis som jag. Men näää.. Tydligen är de helt blåsta enligt er, de enda som sa något vettigt.
Synd, för de verkade vilja gott för er sport.