Kall på ryggen efter att han använt back on track täcke, varför?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Pratade med en stallkompis idag som köpt ett back on track täcke till sin häst, hon frågade mej om jag visste varför hennes häst var kall över ryggen efter en 35 min promenad i rask takt med back on track täcket på plus att hon hade ett annat tjockt täcke över det.
Annars med dom vanliga täckena på bara så brukar hon vara varm.

Jag har ingen aning varför hon fick den effekten. Är det någon annan som vet?

Sv: Kall på ryggen efter att han använt back on track täcke, varför?

Det låter hur konstigt som helst. Min häst blir varm som en braskamin när hon haft sitt Back on Track på sig.

Låter helt galet. Känner hon med handen under täcket innan det tas av ? För min blir snabbt kall när jag tagit av B&T produkterna. Men har dock kännt när det sitter på att det är värme. Alla hästar blir olika varma av produkterna beroende hur mycket besvär dom har.
Annars måste det vara fel på produkten & ska reklammeras.

Men fungerar det inte så att det reflekterar och förstärker både värme och kyla? Det måste ligga an bra mot den varma kroppen för att fungera, annars tar det åt sej kylan från omgivningen istället och kyler hästen? Jag har läst det nånstans, men vet inte om det stämmer, men jag brukar aldrig ha bara BoT utan ett annat täcke över om det är kallt just av den anledningen om det skulle vara så.

Det var något om att det fungerar som termosflaskor ungefär, både för varm och kallt om man säger så. Jag använder det inte så ofta och har inte gjort några experiment själv men det kanske man ska göra för att få veta om det är sant?

Hon känner med handen under täckena. Hon har alltså ett till täcke ovanpå.

Hästen har shivering*stavas?* och blir lätt kall över ryggen. Kan det vara som någon sa att hon är kall och då reflekteras kylan?
Ägaren använder samma täcke på sin andra häst och den är varm efter användning.

BOT fungerar inte på alla individer. På vår ena häst fungerar de utmärkt men inte på den andra, där uteblir effekten helt. Samma med min sambo, han känner ingen skillnad alls, kanske blir det lite varmare men ingen smärtstillande effekt medans jag får enormt bra effekt av det.
Kanske är det helt enkelt så att det inte fungerar på den aktuella hästen och då är det ju ingen vits med att använda det.

Jag pratade endel med en man som jobbar på Backontrack företaget på mässan i Göteborg och enligt honom så testas varje sändning för att vara säkra på att det ger effekt så det borde ju inte vara något fel på själva täcket.

BOT fungerar inte på alla individer. På vår ena häst fungerar de utmärkt men inte på den andra, där uteblir effekten helt. Samma med min sambo, han känner ingen skillnad alls, kanske blir det lite varmare men ingen smärtstillande effekt medans jag får enormt bra effekt av det.

Skönt att höra. Har haft mina funderingar om detta.
Tog quote här men svarar eg. på hela inlägget.

Har exprimenterat bl a med lite olika lindor på min häst och BT tycker inte jag fungerar lika bra som tex care fore paddarna på just min häst för att nämna ett exempel. Trodde det var inbillning först för BT skulle ju vara så bra vad jag hört, men nej inte på min häst...

Men som TinyWiny säger , allt funkar inte på alla hästar inte på människor heller så man får nog pröva sig fram och varför använda något som då inte funkar?

I någon tråd om Raynauds syndrom här på Buke (extrem känslighet för kyla, vita/blå fingrar/tår ) har jag läst att BT handskarna inte funkar bra för personer med detta syndrom heller. Man måste nog producera lite värme själv för att BT ska fungera maximalt tror jag det stod. Men kan ha fel så rätta mig gärna ni med Raynauds för jag har samma problem själv med fingrar och tår :)

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 056
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 046
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
995
Senast: Scata
·
Utrustning Man blir ju gärna lite shoppningbenägen när man har en häst med problem som man tror sig kunna förbättra på så sätt, men jag vet att det...
Svar
12
· Visningar
2 171
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama