kalk och magnesium mot fång??

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har hittat en annons där man säljer kalk- och magnesiumtillskott med följande motivering:
Djurkalken med magnesium rekommenderas av hovslagare och veterinär, för att normalisera ph-värdet i tarmen. Forskning visar på att det ev har ett samband med fång.
Är det någon som vet var man kan hitta forskningen som säljaren hänvisar till?

Kan inte påstå att jag tror på det, men skulle gärna vilja läsa...

Sv: kalk och magnesium mot fång??

letade och hittade att säljaren hänvisar till detta http://stud.epsilon.slu.se/286/1/lindback_m_090702.pdf på sin websida, som stöd för ovanstående påstående.
jag har läst det förut och nu skummat snabbt, det handlar uteslutande om EMS/insulinresistens och ingenstans står det att man kan sänka ph i tarmen med kalk och magnesium och på så sätt minska fångrisken.

har jag missat något?

Kan du inte länka till annonsen (om man nu får det)?

Eftersom en försurning av tarmen ofta (eller alltid?) är en del av händelseförloppet vid ett fånganfall så kan man nog dra slutsatsen att det skulle vara bra att höja pH värdet igen. Däremot så undrar i alla fall jag om det fungerar med att ge kalk.

Men jag ger lusernpellets till min fångponny. En av anledningarna till att jag ger henne det året runt är just en förhoppning om att kalkinnehållet i växten fungerar som en buffert i tarmen, i förebyggande syfte.

knapplån

Någon som hört mer om detta? Blev tipsad att ge kalk just för detta häromdagen och det låter ju onekligen intressant! Men det vore kul att se någon forskning bakom uttalandet.

Jag har hört att magnesium skulle vara bra, men jag vet inte vad de fått argumentet ifrån eller varifrån de som sagt det till mig hört det.

Jag har läst att magnesium hade visat sig ge positivt resultat på fånghästar, men inte av den andledningen som du sett... Tror det var någon liten artikel i ridsport i våras? Minns inte exakt vad det stod men jag har för mig att det var att magnesiumet stabiliserade blodsockernivån eller nånting sånt.

jag har läst det förut och nu skummat snabbt, det handlar uteslutande om EMS/insulinresistens och ingenstans står det att man kan sänka ph i tarmen med kalk och magnesium och på så sätt minska fångrisken.

har jag missat något?

Gammal tråd som gått förbo mig tidigare men om det inte redan kommit till kännedom så är inte kalk PH sänkande utan höjer PH:t. Bikarbonat har samma egenskap.

Magnesium vet jag inte hur det påverkar själva PH:t men magnesium är väldigt bra för muskelaturen,, Har du stickningar eller domningar i ben/armar så kan det vara ett tecken på magnesiumbrist.

Många hovslagare har ett behov att att tillföra kroppen extra magnesium, just för muskelaturen.,

Låt dig inte luras av oseriös reklam. Din häst behöver ingen “djurkalk”. Innehåller ditt grovfoder tillräckligt med kalcium och magnesium och Ca:Mg-kvoten är rimligt låg (1,5 – 2,0) så behövs inga kalcium- och/eller magnesiumtillskott.

Den vanligaste orsaken till fång är dessutom endokrinologisk och beror inte på en störning i tarmfloran och sänkt pH i grovtarmen. Man har dessutom missat att kalcium och magnesium som båda är katjoner, Ca++ och Mg++ och antacider, inte sänker utan höjer pH. Detta är väl dock ett rent skrivfel. Man menar nog att kalcium och magnesium neutraliserar tarmsyran.

Magnesiumhalten är dock ofta låg i våra grovfoder så man kan behöva tillsätta extra magnesium, t.ex. i form av magnesiumoxid (MgO). Magnesium har en viktig roll speciellt för IR-hästar men inte därför att det påverkar pH-värdet i tarmen utan för att det stimulerar upptaget av glukos.

Du kan hitta hur många studier som helst om magnesium och IR om du gogglar. Här är ett par:

Arch Biochem Biophys. 2007 Feb 1;458(1):40-7. Epub 2006 Jun 12.
Magnesium metabolism in type 2 diabetes mellitus, metabolic syndrome and insulin resistance. Barbagallo M, Dominguez LJ. Institute of Internal Medicine and Geriatrics, University of Palermo, Italy.

“Reduced intracellular Mg concentrations result in a defective tyrosine-kinase activity, post-receptorial impairment in insulin action, and worsening of insulin resistance”

Magnes Res. 2004 Jun;17(2):126-36.
Intracellular magnesium and insulin resistance.Takaya J, Higashino H, Kobayashi Y.
Department of Pediatrics, Kansai Medical University, Moriguchi, Osaka 570-8506, Japan.

“Magnesium, the second most abundant intracellular divalent cation, is a cofactor of many enzymes involved in glucose metabolism. Magnesium has an important role in insulin action, and insulin stimulates magnesium uptake in insulin-sensitive tissues. Impaired biological responses to insulin is referred to as insulin resistance.”

Jag borde kanske tillägga att den här s.k. “djurkalken” med all säkerhet är dolomitkalk.

Dolomit är ett komplext och svårlöst salt med den kemiska formeln CaMg(CO3)2.

Det finns flera problem med dolomit som foder. Dolomit innehåller ofta föroreningar såsom arsenik, bly och andra tungmetaller. Dessutom är biotillgängligheten mycket låg, dvs. du får ge mycket mer av detta tillskott för att hästen ska få i sig den erfoderliga mängden kalcium och magnesium. Dolomit är med andra ord högst olämpligt att ge som foder. Däremot kan det med fördel användas vid kalkning av försurad mark.

Jag borde kanske tillägga att den här s.k. “djurkalken” med all säkerhet är dolomitkalk.

Dolomit är ett komplext och svårlöst salt med den kemiska formeln CaMg(CO3)2.

Det finns flera problem med dolomit som foder. Dolomit innehåller ofta föroreningar såsom arsenik, bly och andra tungmetaller. Dessutom är biotillgängligheten mycket låg, dvs. du får ge mycket mer av detta tillskott för att hästen ska få i sig den erfoderliga mängden kalcium och magnesium. Dolomit är med andra ord högst olämpligt att ge som foder. Däremot kan det med fördel användas vid kalkning av försurad mark.

Intressant, det är dolomitkalk som är den huvudsakliga ingrediensen i Steel Joint som enligt marknadsföringen ska vara så bra!

Låt dig inte luras av oseriös reklam. Din häst behöver ingen “djurkalk”.
Jag har inte låtit lura mig på något sätt. Blev bara nyfiken på om det fanns någon som helst sanning i påståendet som nämndes i reklamen, eller om det var lika osant som reklam så ofta är i övrigt, när jag råkade bläddra förbi annonsen på Blocket (tror jag det var, det är ju rätt länge sen...)

Svar till dig och andra.

Det jag tycker vore intressant att veta är om kalk kan höja pH värdet i tarmen hos en häst som är lite för sur. Det finns ju massa olika magpreparat att ge hästar som är dåliga (och ofta sura) i magen. Vore det då bra att ge kalk för att neutralisera? Det vore intressant om det fanns nån forskning om just detta!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 666
Senast: Reville
·
Träning Skulle vilja höra bukes tankar om detta: Jag har(som några vet) en islandsvalack på 4 år. Han är ganska tunn för sin ålder, nu har...
Svar
4
· Visningar
1 072
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka