Kaliber 574

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
B

**BORTTAGEN**

Nån som vet nåt om hur han var? Hur hans avkommor brukade vara m.m. Har nämligen en sköthäst med Kaliber till pappa så jag vill veta lite om honom.

Har bara sett ett par stycken "live". De jag sett är mörka i färgen, rör sej väldigt bra, men lite tyngre i typen. Har också hyfsat bra hoppförmåga.

Jag har träffat flera av hans avkommor. En del har varit kraftigare, men alla har rört sig väldigt smidigt.

Både Minna Teldes Sack och Anna Hassös Son of a Bitch är söner till Kaliber. Han är också morfarsfar till Briar!

Jag har träffat minst tre avkommor efter Kaliber. De är svarta/mörkbruna i färgen. Ca: 1. 60 i mkh. Rör sig trevligt och hoppar bra. Inga stjärnor men det beror ju på utbildning också. De är ganska tuffa i humöret. Inga hästar för nybörjare. Snälla men kan lätt ta överhand. Jag har tyckt om de hästar jag sett/ridit.

Jag hade ett Kaliber-sto. Liten (159 cm), maffig bål, brett framställ, svart. Skadades tyvärr som 6-åring och fick aldrig riktigt visa vad hon kunde. Kapacitet till ca MSv H och LA D skulle jag tro - tävlingsmässig nivå.
Mkt snäll, accepterar ALLT en veterinär kan hitta på. Sprutad överallt utan benhållning eller bremsning (även ryggkotorna och korslederna!)
Lättlärd, men snabbt uttråkad. Kunde ibland få totalt spel ute i skogen utan anledning och bli okontaktbar. Bara att sitta av och leda hem en skummig häst. Hände gudskelov bara några ggr/år.
Har lämnat ett fint 1:a klass föl e: Don Schufro (jag vet - skum blandning av blod...).

Den Kaliberavkomma jag känner till är en medelstor, rejäl brun valack med utstrålning. Rör sig smidigt och taktmässigt. Mycket trevligt temperament trots att mamman var "tuff".

Kaliber är en mycket allsidig hingst. Han har gett bra avkommor inom alla discipliner (i prcncip).
han har ju en avkomma som har eller fortfarande tävlar svår fälttävlan har jag för mig. Han heter något i stil med "Son of a Bitch" och är efter Kaliber och undan ett fullblodssto. Mitt sto har honom som morfar. Hon rör sig bra (skritten är dock rätt medioker) och har en jätte bra hoppteknik, men hon har mycket smått bakom sig, inklusive Kaliber, så hon är bara 157cm, vilket jag tycker ät perfekt. Men det är det ju inte alla som tycker.

har hört att de kan vara ganska tuffa i psyket..
Min komis har en kaliber-master.. jättetrevlig häst, men helt lätt är hon inte..

Hej!
Kan bara instämma med övriga inlägg. Har ridit främst ett sto e Kaliber vid namn Lisette som nu tyvärr är såld till ridskola pga förra ägarinnan då..
Men hon är inte mycket högre än 160 cm, svbr till färgen, ganska kompakt i kroppen men ändå smidig och rörlig, mycket intelligent (tar gärna kontroll om man inte vet vad man gör, som sagt), hon älskar att hoppa och är ett mycket trevligt och juste sto. Bra temperament osv. Känner igen det där med "skummig häst" =) Hon kunde få "psykbryt" eller "spunk" som jag även kallar dem, och helt plötsligt kunde det vara skitkul att springa runt runt runt runt runt ... =)
hoppas du blev visare, även fast jag bara sa samma sak som alla andra =) det är tydligen ett genomgående mönster hos Kaliber-hästarna. =)

Jag har träffat (och ridit) 2 Kaliber-avkommor. Båda är jobbiga i munnen, man får knappt peta på tyglarna. Båda är mörkbruna, den enda är ca 160 cm, den andra högre (mättes till 162 förra helgen, men det är omöjligt, hon är definitivt större än hästen jag rider, han är 163).
Häst nr 1 är otroligt otålig, hatar att stå still. Hon är håröm, man får knappt fläta manen på henne. Hon är otroligt pigg att rida. Hon är triangelmärkt, så hon är avelssto, men jag har ridit henne några gånger till och från betet.
Häst nr 2 är också pigg, väldigt känslig. Henne har jag dock bara ridit en gång (barbacka...)

Sv: Kaliber 574

Jag äger en Kaliber avkomma f. -89
Han är mörkbrun, ca 173cm stor och lite tyngre i typen. Han har inte alls samma humör som det beskrivs ovan, han är tvärtom väldigt lugn och stabil i psyket, hittar aldrig på dumheter. Dock har jag hört från tidigare ägare att han i sin ungdom skulle varit lite vildare, iaf under tiden han stod som lektionshäst. Kan finnas skäl till det också. Han rör sig riktigt riktigt fint (när han vill;)) :D

Sv: Kaliber 574

Jag var på G att köpa en Kaliberavkomma för ca 10 år sedan och red honom en del i och med det. Han var svart, snygg, otroligt snäll och trygg men ändå med energi. Så den pållen stämmer mer in på Sharps beskrivning.
Tyvärr blev det ingen affär av då han hade problem med ett ben...

För övrigt tror jag det finns en massa hästar som har hans blod i ådrorna på något sätt. Jag tycker nog att det är bra anlag det jag sett utöver den jag tänkte köpa. Hingsten Sack t.ex. är trevlig och relativt modern i typen trots det "gamla" Kaliberblodet.

Hmm...såg just att tråden skapades 2003!! Men, men nu har jag redan svarat:angel:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
424
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka