Kalciumtest

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ziemona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 124
Z

Ziemona

Läste i nyaste ridsport om en slags sticka man kunde kolla mjölken med. Den skulle visa när det inom 1-2 dagar är dags för fölning. Kan detta stämma? Någon som använt detta test? Kanske någon prisuppgift också?

Sv: Kalciumtest

I fjol var det väl rätt många Bukare som använde det. Mitt intryck av rapporterinen av detta var att det verkade visa lite hipp som happ, men jag tror att den allmänna åsikten var, att det kanske skulle vara bra för helt orutinerade stoägare, att så att säga få en extra ledtråd.

Själv brukar jag titta och känna på mjölken. När den är vit och väldigt klistrig brukar det inte vara så många timmar kvar. Undantag finns alltid.

Mitt sto fick föl -05, och jag vakade och vakade, men inget föl..... den natt när jag bara orkade gå ut en gång kom fölis. Inga vaxproppar, bara genomskinlig mjölk... hon hade inte varit svettig och inget klet därbak. Man undrar om fölet verkligen kom från henne, eller vad.. Tänkte bara att det kanske kunde ge en föraning?

Så gör jag också... När den är standardmjölk/gammeldags, då är inte bebbe långt borta :)

Men precis som du säger, ingen regel utan undantag. Finns ju de som fölar likt ts sto.

Gira :banana:

Har klurat lite... Har inte vet. Kerstin Darenius nåt test som hon säljer? Har fått för mig det samt att det inte riktigt är samma som det var snack om förra året... Men jag kanske har fått allt om bakfoten?

Gira :banana:

Sen finns ju också varianten att det inte GÅR att klämma ut en endaste droppe mjölk ur juvret förärn några timmar innan fölningen. :crazy: Jag hade en sådan förstföderska förra året. Hade ju inte spelar någon som helst roll ifall jag haft stickor, för det fanns helt enkelt ingen mjölk... När jag tog in stoet från hagen vid 19-tiden så fick jag *äntligen* ur den första mjölkdroppen - klar gulaktig klibbig sinmjölk. Vid midnatt var det vir mjölk och fölningen satte igång stras därefter...
Tur man är med på noterna :angel:

Jag använde den typ av mjölksticka som disskuterades ifjor, jag fick en del felvärden först men precis som alla andra som var med i disskutionen så enbart felvärden på "rätt" håll alltså att fölningen var närmre än vad den var. Nu hade jag ju två förstagångsston och det gick inte att mjölka ur dem någonting förrän sista veckan därför var jag direkt inne på de sista färgerna. Det man dock lätt gjorde var att jämföra färgerna fel, efter att väl ha sett de korrekta färgerna till slut så lärde man sig hur de verkligen skulle se ut. Första stoets mjölk (kan jag säga nu med facit efter att sett vitheten på den som fölade senare) var inte riktigt vit innan fölningen men stickan upptäckte ändå att fölningen var på gång (nu var hon övertydlig med andra tecken samt hade vaxproppar två dagar innan för att samma kväll som hon fölade läcka en del mjölk när hon rörde sig, men gjorde ändå testet för att just se hur bra det funkade). Sto nummer två hade riktigt vit mjölk i ett par dagar innan fölning dock aldrig några vaxproppar eller läckande, teststickan ändrade färg succesivt helt enligt schemat visade dock på fölning redan dagen innan så skedde dock hade detta sto väldigt svårt att komma igång med fölningen så om det skulle startat tidigare om allt flöt på som det skulle vet vi ju inte.
Tyvärr verkar det som om de jag köpte ifrån inte längre säljer, jag tyckte det var ett bra hjälpmedel utöver övervakningen naturligtvis så att man fick någon hint om hur läget låg till som totalt nybörjare på detta som jag var då, och med tanke på hur olika deras mjölk såg ut vid fölningen så kommer jag aldrig lita på bara färgen och känslan av mjölken.

Hej!
Min erfarenhet är som Gylle skriver: ingen mjölk - inget föl inom de närmaste 12 timmarna.
Mjöldropp, då är det inom närmaste timmarna.

Har använs stickorna på ett sto, men jag fick knappt ut något förrän dagen det var dags. Oj, vad jag mjölkade och drog - tur stoet var snällt ;)

Li

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
632
Senast: Shaggy
·
Mat Från och med idag kan man rösta på Årets matbluff 2024: https://www.aktavara.org/212780/rosta-matbluff-2024 Vilken vara får din röst... 6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 117
Senast: Mineur
·
Tjatter Det är med viss tvekan jag startar denna tråd, för den skulle kunna uppfattas som mer än lovligt flummig. Jag vet dock, att jag inte är...
Svar
12
· Visningar
773
Senast: Malin_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka