Sv: Kalciumtest
Jag använde den typ av mjölksticka som disskuterades ifjor, jag fick en del felvärden först men precis som alla andra som var med i disskutionen så enbart felvärden på "rätt" håll alltså att fölningen var närmre än vad den var. Nu hade jag ju två förstagångsston och det gick inte att mjölka ur dem någonting förrän sista veckan därför var jag direkt inne på de sista färgerna. Det man dock lätt gjorde var att jämföra färgerna fel, efter att väl ha sett de korrekta färgerna till slut så lärde man sig hur de verkligen skulle se ut. Första stoets mjölk (kan jag säga nu med facit efter att sett vitheten på den som fölade senare) var inte riktigt vit innan fölningen men stickan upptäckte ändå att fölningen var på gång (nu var hon övertydlig med andra tecken samt hade vaxproppar två dagar innan för att samma kväll som hon fölade läcka en del mjölk när hon rörde sig, men gjorde ändå testet för att just se hur bra det funkade). Sto nummer två hade riktigt vit mjölk i ett par dagar innan fölning dock aldrig några vaxproppar eller läckande, teststickan ändrade färg succesivt helt enligt schemat visade dock på fölning redan dagen innan så skedde dock hade detta sto väldigt svårt att komma igång med fölningen så om det skulle startat tidigare om allt flöt på som det skulle vet vi ju inte.
Tyvärr verkar det som om de jag köpte ifrån inte längre säljer, jag tyckte det var ett bra hjälpmedel utöver övervakningen naturligtvis så att man fick någon hint om hur läget låg till som totalt nybörjare på detta som jag var då, och med tanke på hur olika deras mjölk såg ut vid fölningen så kommer jag aldrig lita på bara färgen och känslan av mjölken.