Sv: Kalcium

Sorry, jag vet att du är läkare, men jag har läst det i diverse medicinsk litteratur.
Ingen läkare jag någonsin träffat kan allt. Inte ens ortopeder.:devil:
Nu har jag ingen av de böckerna här så jag hamnar väl tyvärr i facket "läst någonstans" även om jag lärde mig en hel del om sådant under de år jag var vegetarian på heltid.

Jag hittade en länk här lite snabbt, det går kanske att faktagranska den men det har jag inte gjort än. Såg också någon sida om att mängden kakao i chokladmjölk är så liten att den inte spelar någon roll, det är mest socker, men det gör ju inte att det känns nyttigare direkt...
http://www.ast-ss.se/html/q_a_show.asp?QuestionID=1261
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kalcium

Ursäkta Blixtra, jag skrev innan huvudet hängt med...
Svårt att ha djup diskussion om kalcium med 1 1/2-åring, det är sant:o:D
gömma sesamfrön i köttbullesmeten då kanske?
 
Sv: Kalcium

Följande har jag hittat när jag letat på nätet:
Kakao innehåller oxalsyra, precis som ex rabarber. Oxalsyran binder kalcium och hämmar därmed kroppens möjligheter att ta upp kalcium.

Sedan vilka mängder oxalsyra olika sorters kakao innehåller och hur mycket det hämmar kalciumupptaget kan jag inte svara på.
 
Sv: Kalcium

Jag kan omöjligen tänka mig att man kan äta så mycket kakao att man får i sig så mycket oxalsyra att man kan hämma kalkupptaget från ett glas mjölk.

Åtminstone inte om man äter hyfsat normalt.

Och O'boy innehåller försvinnande lite kakao.

Så pass mycket begriper jag, trots att jag är ortoped.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 132
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Hur gör ni med era barn när det gäller mat och annat ätbart som godis, glass, chips osv? Hur gammalt ditt barn är är väl oxå nått som...
2
Svar
30
· Visningar
6 641
Senast: Sandra78
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 489
Senast: Ajda
·
N
Katthälsa Den ena åkte på rännskita vid hemkomst, det fixade vi med lite överkokt ris och lite kokt torsk på ett jehu... den mår bra nu. Men...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: NordicKnight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp