Sv: Kalcium

Man kan ju göra smooties och sånt med solhavre också :) Solhavre+banan+bär tex :) Bra mellanmål!

Sådant får jag i honom ½tesekd av OM jag har tur, som sagt han är inte så gammal ännu och INTE stor i maten. Men han gillar köttbullar :d.
 
Sv: Kalcium

Vet inte om det är riktigtat till mig, men min son är 1½år, inte så lätt att disskutera med. Emma74 har bra kommentarer till alla så jag slipper :bow:.

Visst jag lagar pannkakor med havremjölk, jag tror att han äter storleken av ½plätt, täcker inte riktigt behovert där. Sås gillar han inte, det ska vara ren mat som man ser vad det är. Mjölkfritt smör/margarin går bra, men dte är inte kalciumberikat. Välling dricker han inte!

kan ju bara säga att min var precis likadan!!
den lilla däremot var det inga störe problem med, men hon fick helt mjölkfritt från början...
 
Sv: Kalcium

De ungar jag haft med mjölkproteinallergi på jobbet har alla fått kalktabletter som tillskott, men det är ju några år sedan.
Ring ditt BVC så borde du få reda på vad som gäller just nu, det ändras ju med jämna mellanrum vilka rekommendationer som ska gälla.
 
Sv: Kalcium

De ungar jag haft med mjölkproteinallergi på jobbet har alla fått kalktabletter som tillskott, men det är ju några år sedan.
Ring ditt BVC så borde du få reda på vad som gäller just nu, det ändras ju med jämna mellanrum vilka rekommendationer som ska gälla.

antar att du menade till Blixra :D
 
Sv: Kalcium

Har du provat att verkligen diskutera det med din son? Kanske låta läkaren prata med honom om vad han måste äta och inte? Min styvson lät bli att dricka läsk flera månader för att det inte var bra för hans tänder, när tandläkaren sagt ifrån...


nä herregud - kan man verkligen prata med sina barn!!!!:angel:
det har jag aldrig provat... :idea:

sonen borstar tänderna varje dag för att inga tandtroll ska göra hål i dem, Oboy, liksom all choklad och läsk är jätteäcklig, sesamfrön skulle han aldrig äta fastän det sitter det på hamburgerbröden och om det hade funnits kaltabletter i minde storlekar anpassade för barn, gärna dragerade, utan sötningsmedel, socker och konstgjord smaksättning så hade han gärna ätit det... nu kompromissar vi med att tjata om att dricka solhavre eller H+

i skolan äter han allt som serveras - hemma går han hellre och lägger sig gråtandes av hunger än äter "äcklig" mat - eftersom JAG tycker att han dels behöver maten och dels att han faktiskt inte behöver tycka om all mat (jag äter inte allt) och dessutom inte har haft den mest optimala uppväxten med avseende på varierad kost (både problem med läkare och allergier) så har jag överseende med det... hur andra föräldrar gör lägger jag mig inte i
 
Sv: Kalcium

Jag har hört (och läst) det vid flera tillfällen, men jag kan inte komma på vart jag läst det :confused:
 
Sv: Kalcium

Jag såg en gång ett förslag på att man skulle ge ut en tidning som hette "Nånstans" där man kunde publicera alla tokigheter som folk säger att de "läst nånstans".
 
Sv: Kalcium

Mmm, men faktum är att jag har läst det på något ställe som ska vara "fakta", typ MVC eller något sånt ställe. Men eftersom jag inte dricker massa oboy så struntade jag i att lägga detaljerna om det på minnet. :smirk:
 
Sv: Kalcium

Mmm, men faktum är att jag har läst det på något ställe som ska vara "fakta", typ MVC eller något sånt ställe. Men eftersom jag inte dricker massa oboy så struntade jag i att lägga detaljerna om det på minnet. :smirk:

fast det är ju liiiite konstigt att dietisten inte vid något tillfälle skulle ha nämt det när vi varit där för att disskutera främst barnens kalciumbehov... det är ju ganska vanligt att barn dricker Oboy...
 
Sv: Kalcium

Kan vara att O'boy är järnberikat och det finns de som tror att man inte tar upp kalket ordentligt då.
Om man ska spekulera.
 
Sv: Kalcium

*kl*

Jag blev nyfiken på det där om kakao VS kalcium så jag googlade och titta vad jag fann:

Kalcium är nödvändigt för uppbyggnaden av benstommen och tänderna. Det ger blodet förmågan att levra sig och musklerna förmågan att arbeta smidigt. Oxalsyra i spenat och kakao försämrar kalciumupptaget, lita inte på att du får ditt kalciumbehov täckt genom att dricka mjölkchoklad.


Texten är från: http://www.gravid.se/1_facts/1_10/1_10_1.htm
 
Sv: Kalcium

Såvitt jag förstod svarade jag på Blixtras inlägg. Där stod ingenting om någon annan allergi vad jag kunde läsa.
 
Sv: Kalcium

Och det där var avsett för Emma74. Smått förvirrat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 132
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Hur gör ni med era barn när det gäller mat och annat ätbart som godis, glass, chips osv? Hur gammalt ditt barn är är väl oxå nått som...
2
Svar
30
· Visningar
6 641
Senast: Sandra78
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 489
Senast: Ajda
·
N
Katthälsa Den ena åkte på rännskita vid hemkomst, det fixade vi med lite överkokt ris och lite kokt torsk på ett jehu... den mår bra nu. Men...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: NordicKnight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp