B

Blixtra

Sonen är mjölkproteinintolerant. Han reagerar på mycket små mängder och äter därför en helt mjölkfrikost.

Han är nu 1½år gammal och hitills har det ändå gått bra, jag har ersatt med havremjölk/grädde samt havreyoghurt och även med soyayoghurt ibland. Men nu är det stopp! Han vägrar att äta gröt/yoghurt och havremjölk har jag aldrig fått honom att dricka.

Så nu panik, hur får jag i honom kalcium? Torkade aprikoser och sådant skulle jag aldrig få i honom så att det täcker. Han smakar på det mesta men är inte stor i maten.
 
Sv: Kalcium

Ett lågt kalciumintag behöver inte alltid innebära att det uppstår en brist. Du kan göra justeringar genom att använda mer av de livsmedel som ger ökat kalciumintag och räkna ut hur mycket mjölkersättning(kalkberikad) som behövs därtill för att täcka behovet. Mat helt utan mjölkprodukter ger i genomsnitt ca 200 mg kalcium, lite mindre för barn och lite mer för vuxna. Kalcium finns ju i annat än mjölkprodukter med.

Hittade denna tabell:
tabellen är det som ger mer än 40 mg kalcium per 100 g livsmedel.

Mg kalcium per 100g

Grönsaker
broccoli 41
dill 343
Friséesallad 52
fänkål 64
gröna bönor 44
grönkål 136
frysta grönsaksblandningar 30-50
mjölksyrad grönsaksjuice 40
kikärter kokta 49
kronärtskoccka 51
mangold 51
nässlor 490
oliver 61
persiljeblad 340
purjolök 65
sockerärter 62
kokta sojabönor 73
(sojadryck 19)
sojakorv 73
sojarätter 94
spenat 93
fryst spenat 170
surkål 42
tofu eller sojabönsost 128
vaxbönor 45
vitkål 45

Frukt och bär
apelsin 46
(apelsinjuice 10)
aprikoser torkade 45
fikon torkade 144
kaktusfikon 56
kumquat 44
papaya torkad 135
russin 49
röda vinbär 43
svarta vinbär 94

Nötter och frön
cashewnötter 45
hasselnötter 188
jordnötter 86
paranötter 176
pistaschmandel 135
sesamfrön med skal 980
sesamfrön utan skal 131
solrosfrön 116
sötmandel 265
valnötter 94

Rotfrukter
palsternacka 74
rotpersilja 55
rädisor 41
rättika 50
svartrot 53

Ost
Hårdost ca 800
smältost ca 500

Fisk och skaldjur
flundra 41
gös 54
havskräfta 60
hummer 65
krabba konserv 120
kummel 41
lutfisk kokt 210
musslor 71
regnbåge/regnbågslax 69
räkor 115
sardin 180
siklöja 89
sill 63
(inlagd sill 18)
sniglar 170
stenbitskaviar 43
strömming 50
vitling 50
ål 43
 
Sv: Kalcium

Alltså jag får inte i honom ngt. av det där och inte i några mängder iallafall. Han gillar grönsaker, men det är ju inga stora portioner. Mjölkersättning får jag inte i honom alls :cry:. Alltså detta bröjar kännas JÄTTEJOBBIGT!!

Han har ju inte fått i sig kalcium på jättelänge nu.

*orolig*
 
Sv: Kalcium

Jag är själv laktosint. och har aldrig ätit kalciumtabletter eller likande eftersom dom tabletterna innehåller ofta laktos/mjölkprotein. Men jag har alltid ätit broccoli, dock inte så mkt. Men jag har aldrig haft kalkbrist. Kommer inte ihåg hur mamma gjorde när jag va liten... Men det gäller nog mest att äta en allsidig kost.
 
Sv: Kalcium

på hälsokosten finns kalkpulver, eller så krossar du en kalktablett från apoteket... tror behovet för barn i den åldern är 5-600 mg per dag - blanda pulvret/krosset med något han äter... be BVC om en remiss till dietist som får hjälpa dig med korrekt dos och kollar igenom vad han äter... men du kan börja själv utan någon fara...
 
Senast ändrad:
Sv: Kalcium

Jag är själv laktosint. och har aldrig ätit kalciumtabletter eller likande eftersom dom tabletterna innehåller ofta laktos/mjölkprotein. Men jag har alltid ätit broccoli, dock inte så mkt. Men jag har aldrig haft kalkbrist. Kommer inte ihåg hur mamma gjorde när jag va liten... Men det gäller nog mest att äta en allsidig kost.


det gör de väl inte alls det - hela iden är ju att man ska kunna ta tabletterna om man är allergisk - har inte sett mjölkprotein eller laktos på innehållsförteckningen på någon av de olika sorter som passerat genom vårt hem de senaste 7 åren... däremot är de ofta av animaliskt ursprung som veganer försöker undvika - speciellt de D-vitaminberikade... dolomitkalken (pulvret) från hälsokosten kommer väl från en bergart tror jag...

dessutom - hur vet du att du inte har kalkbrist och hur kan du rekommendera att ett växande barn inte ska ges kalk?
 
Sv: Kalcium

Å tacksåmycket :bow:! Ska genast bege mig till hälsokosten!
 
Sv: Kalcium

Är dolomitkalken den du rekomenderar? Vidare måste jag fråga, är den D-vitaminberikad? Om jag skulle ge kalciumtbl. från apoteket (har jag hemma till mig) så är den d-vitaminberikad, bör jag då hoppa över AD-dropparna? D-vitamin ska man ju undvika i för höga doser.

Tills jag fått tag på dietist (vilket jag troligtvis inte får nu, utan efter semestern), har du någon koll på vad en 1½årig kille har för dagsbehov av kalcium? Vet ju att dina små också är mjölkproteinallergiska och man lär sig mycket med tiden :)!

Om man läser om dolomitkalk här http://www.bodystore.nu/index_sok.php3?sok=dolomitkalk&grupp2=9999&IMAGE2.x=56&IMAGE2.y=6 , så står dte att den även innehåller magnesium. Är det ok. till en sådan liten kille? Kan man inte få ont i mgen av magnesium? D-vitamin verkar den inte innehålla. Eller är dte någon annan typ av dolomitkalk du menar? Söker jag på internet så hittar jag bara dolomit med magnesium då den tydligen innehåller detta naturligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kalcium

Är dolomitkalken den du rekomenderar? Vidare måste jag fråga, är den D-vitaminberikad? Om jag skulle ge kalciumtbl. från apoteket (har jag hemma till mig) så är den d-vitaminberikad, bör jag då hoppa över AD-dropparna? D-vitamin ska man ju undvika i för höga doser.

Tills jag fått tag på dietist (vilket jag troligtvis inte får nu, utan efter semestern), har du någon koll på vad en 1½årig kille har för dagsbehov av kalcium? Vet ju att dina små också är mjölkproteinallergiska och man lär sig mycket med tiden :)!

Om man läser om dolomitkalk här http://www.bodystore.nu/index_sok.php3?sok=dolomitkalk&grupp2=9999&IMAGE2.x=56&IMAGE2.y=6 , så står dte att den även innehåller magnesium. Är det ok. till en sådan liten kille? Kan man inte få ont i mgen av magnesium? D-vitamin verkar den inte innehålla. Eller är dte någon annan typ av dolomitkalk du menar? Söker jag på internet så hittar jag bara dolomit med magnesium då den tydligen innehåller detta naturligt.

Dietisten sa ingenting om att jag inte kunde ge dolomitkalt så det borde ju vara ok... men annars kan du ju ge krossad kalktablett utan d-vitamin eller hoppa över AD-dropparna om du ger med... å andra sidan så dricker ju din lilla inte mjölk som ju ändå är berikad med både A- och D-vitamin väl... så jag tror att det egentligen går på ett ut... men man oroar sig ju... (kan ju säga att jag är så glömsk att min dotter bara har fått sina AD-droppar högst sporadiskt) innan du har varit hos dietisten så ge 250-300 mg kalk om dan så har du inte gett för mycket i alla fall - inte för att det är farligt att överdosera mindre mängder... prova att ringa BVC och kolla om de har koll på dagsbehovet - men om de verkar hysteriska så stäng öronen... :D
 
Sv: Kalcium

okej, tack :love:!

Det står ju på dolomitkalken att den är för alla åldrar, jag reagerade på magnesiumet, men i naturlig form så kanske den är okej?

Han växer ju som en tok just nu på längden och tänder ploppar fram varjedag, så det känns som om kalciumbehovet är högts aktuellt just nu.

Vad skönt det hade varit om han tålt mjölk och druckit välling....

Titta här http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1662 , vilken bra sida jag hittade, men en behovstabell och allting!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kalcium

Solhavre är väl kalkberikat? Hanna fick välling gjord på solhavre och EkoGo-gröt, och så använde vi solhavre när vi lagade mat (tex pannkakor! :idea:).

(Nu tål hon laktosfri mjölk (det gjorde hon inte i början, men nu reagerar hon bara på laktosen, inte på mjölkprotein), så nu använder vi laktosfria mjölkprodukter).
 
Sv: Kalcium

Jo så är det, men om du läser ursprungsinlägget så får du mer fakta kring det :angel:....
 
Sv: Kalcium

När vi fick hem vår lilla tös från Brasilien oroade jag mig lite över att hon inte ville ha några som helst mjölkprodukter. När jag påtalade detta för en barnläkare (som varit ute mycket internationellt och arbetat) så svarade han: dessa svenskar och deras övertro på mjölk och mjölkprodukter. I hela världen växer barn upp till friska vuxna utan mjölkprodukter men vi tror att det absolut inte går.

Idag är vår tös sexton år. Hon har aldrig haft benbrott, vuxit normalt och har aldrig haft ett hål i sina tänder. Tandläkaren frågade hur hon kunde ha så fina tänder och svarade själv att du har nog druckit mycket mjölk och använt fluor. Nej, sa dottern inget av det bara borstat ordentligt.

Det finns kalk i mycket mer än man tror som de andra skriver här.
 
Sv: Kalcium

Det finns kalk i mycket mer än man tror som de andra skriver här.

MEN om man pga allergier inte kan äta någon som helst mat som innehåller mjölkprotein och dessutom inte ammas(vilket är vanligt att man gör längre i andra delar av världen) (eller äter ersättning) så kan man inte heller äta ost och youghurt eller något alls som innehåller mjölk - i Sverige är det inte heller så vanligt med get- och fårmjölksprodukter som det är andra delar av världen...

kalken som finns i den mat som en ett litet barn som är allergiskt och dessutom kinkar med maten (vadå ge nässlor liksom - hallå!!!) är inte tillräcklig!!! och även om det skulle vara så att det kanske är mer för att stilla föräldrarnas oro så är det ju inte farligt att ge tillskott!!!

jag har faktiskt suttit med dietist mer än en gång och kollat igenom barnens kost för att de ska få i sig det de behöver iom att de har haft allergier - jämför inte "vanliga" barns matintag med de som måste utesluta en massa...
 
Sv: Kalcium

okej, tack :love:!

Det står ju på dolomitkalken att den är för alla åldrar, jag reagerade på magnesiumet, men i naturlig form så kanske den är okej?

sitter på kontoret och har ingen burk framför mig - men... innehåller inte även "apotekskalken" magnesium i form av magnesiumsterat? får någon slags "klisterlappsminnesbild" som flashar i huvudet när jag funderar... :D
 
Sv: Kalcium

Jo, jag har läst det. För OSS funkade det bra att ge det som välling etc, men framförallt så använde vi det att laga mat med, och då får man ju i sig kalken på så sätt! (tex pannkakor som sagt).
 
Sv: Kalcium

Jo, jag har läst det. För OSS funkade det bra att ge det som välling etc, men framförallt så använde vi det att laga mat med, och då får man ju i sig kalken på så sätt! (tex pannkakor som sagt).

tror man behöver få i sig ca en halvliter kalciumberikad havremjölk (eller vanlig mjölk för den delen) om dan för att täcka behovet... den mängden kan vara svår att "trolla in" i den dagliga kosten om barnet vägrar dricka det

(kan ju bara berätta om min egen som som inte alls gillade att dricka solhavre i början men som lärde sig tycka om det med hjälp av oboypulver i :angel:... han tyckte heller inte om såser så där gick det bort - hade bara mjölkfritt margarin på sin potatis eller pasta...)
 
Sv: Kalcium

O´boy försämrar kalkupptaget. Det gör all kakao.

Sesamfrön innehåller mycket kalk, och de kanske man kan smyga in i kosten, typ blanda i köttfärssås och så där.

Har du provat att verkligen diskutera det med din son? Kanske låta läkaren prata med honom om vad han måste äta och inte? Min styvson lät bli att dricka läsk flera månader för att det inte var bra för hans tänder, när tandläkaren sagt ifrån...
 
Sv: Kalcium

Man kan ju göra smooties och sånt med solhavre också :) Solhavre+banan+bär tex :) Bra mellanmål!
 
Sv: Kalcium

Har du provat att verkligen diskutera det med din son? Kanske låta läkaren prata med honom om vad han måste äta och inte? Min styvson lät bli att dricka läsk flera månader för att det inte var bra för hans tänder, när tandläkaren sagt ifrån...

Vet inte om det är riktigtat till mig, men min son är 1½år, inte så lätt att disskutera med. Emma74 har bra kommentarer till alla så jag slipper :bow:.

Visst jag lagar pannkakor med havremjölk, jag tror att han äter storleken av ½plätt, täcker inte riktigt behovert där. Sås gillar han inte, det ska vara ren mat som man ser vad det är. Mjölkfritt smör/margarin går bra, men dte är inte kalciumberikat. Välling dricker han inte!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 132
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Hur gör ni med era barn när det gäller mat och annat ätbart som godis, glass, chips osv? Hur gammalt ditt barn är är väl oxå nått som...
2
Svar
30
· Visningar
6 641
Senast: Sandra78
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 489
Senast: Ajda
·
N
Katthälsa Den ena åkte på rännskita vid hemkomst, det fixade vi med lite överkokt ris och lite kokt torsk på ett jehu... den mår bra nu. Men...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: NordicKnight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp