A

Anonymakatten

Jag dricker inte mjölk, gillar det helt enkelt inte. Mår illa av bara tanken.
Är inte mycket för fil osv heller. Ost äts på mackan.

Men gissar på att jag inte får i mig tillräckligt ändå? :crazy:
Ska man äta kalciumtabletter (som jag läste var "farligt", för övrigt...), eller är det överdrivet råd att dricka/äta 5 dl om dagen..? Hur har ni gjort?

Sv: Kalcium

Min moster som är laktosintolerant äter kalciumtabletter, eller hon gjorde det iaf tidigare när det inte fanns så mycket laktosfria alternativ som det finns nu.

Jag äter inga mjölkprodukter eftersom jag ammar sonen som är mjölkproteinallergiker. Jag äter kalciumtillskott.

TS: Jag äter ingenting som sagt och blev rekomenderad att ta två VitaKalk om dagen. Jag tar dem när jag kommer ihåg. Fyra-fem dagar i veckan blir det kanske... :)

Mjölk är väl inte den heliga vägen till kalcium heller. Men det vill dom gärna få oss att tro. :mad:

Ett glas mjölk på 2 dl ger cirka 230 mg kalcium, samma mängd kalcium finner vi i:

9 ägg (kokta) eller 8 (råa) ägg
ca 0,37 kg (ej fryst) broccoli
ca 240 g (ej fryst) spenat
ca 4,5 st apelsiner (ca 0,5 kg)
ca 2,8 l koncentrerad (eller ca 2,2 l färskpressad) apelsinjuice

Och för att göra det snäppet enklare än ovanstående. Samma mängd kalcium får du i dig om du äter Till exempel:

Ett glas kalciumberikad ris-/havre-/juice- eller sojadryck.
2,5 skivor 17% ost eller 3 skivor 23% ost.
2 dl yoghurt/kesella

Tadaaaa !!!!!! :idea:

Värt att tänka på är också hur mycket kalcium det är i vattnet, där vi bor är det mycket mer kalcium i vattnet än i mjölk.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 533
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 203
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kollapsade häromdagen i vad som initialt behandlades som en misstänkt stroke. Nu var det tack och lov inte så illa och jag kunde åka...
2
Svar
32
· Visningar
3 026
Senast: Livi
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka