Kalcium/magnesiumkvot >2,7

M

michaelaa

Hej! Jag har läst att kalcium/magnesiumkvoten inte ska understiga 2,7 - hur viktigt är egentligen det?

Om man har bra kalcium/fosforkvot och såväl kalcium som magnesiumbehovet är mer än uppfyllt - men ca/mg kvoten är för låg - vad betyder det?

Jag har t ex 31,64 g ca och 13,1 g mg i foderstaten (några gram mer än dagsbehovet): något som ger en kvot på 2,42.

Vad kan det innebära och bör/hur bör man försöka korrigera det?

Sv: Kalcium/magnesiumkvot >2,7

Den kvoten är gammal, du behöver inte ta hänsyn till den längre. Forskning har visat att kroppen tillgodogör sig mineralerna ändå.
Den kvot man ska hålla reda på är ca/p-kvoten (förutom mj/smrp då).
Så du behöver bara se till att behoven mg och ca är uppfyllda.

Sv: Kalcium/magnesiumkvot >2,7

Tack för svaret Antiqua! :banana: Det sväljer jag med hull och hår. Undrade om det var förlegad information, har inte läst om Ca/mg-kvoten i några foderböcker på sistone och aldrig hört om någon som haft problem med att få dom värdena att stämma.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 299
Senast: isafore
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 250
Foder & Strö Hej. Fick idag svar på min höanalys. Dock så förstod jag ganska snabbt att det var grekiska för mig. Är det ngn själ här som är duktig...
Svar
17
· Visningar
2 052
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit