TeamLundVer

Trådstartare
Sonen fyller 2år på fredag och detta ska firas genom kalas både på lördag och söndag. Tanken är att ha någon/ några pajer med goda tillbehör på lördagen och något annat på söndagen. Men vi behöver hjälp. Vad ska vi ha för pajer på lördagen? Vad ska vi ha för tillbehör? Vad ska vi ha för mat på söndagen?

Gäster lördag (inkl. oss) är:
2st 2åringar
1st 4åring
1st 5åring
9st vuxna varav en som inte tåler majonnäs

Gäster söndag (inkl. oss) är:
1st 2åring
1st 1åring
13st vuxna varav 2st nötallergiker och 2st laktosintoleranta

Kom igen Buke, ge mig alla tips och idéer ni kan komma med :bump:

På femåringens kalas för släkten hade jag gjort minipizzabottnar. Sen fanns det allehanda tillbehör så att var och en designade sin egen pizza och så gräddade vi efterhand. Det blev väldigt uppskattat av både barn och vuxna och var rysligt smidigt.

Jag skulle göra tacopaj :) vanligt skal, med laktosfritt smör, stekt köttfärs med tacokrydda, laktosfri creme fraische och salsa blandat, majs och så ost. Tillbehör skulle jag ha någon sallad, något som är överraskande gott till tacopaj är vattenmelon och fetaost. Sen kanske en guacamole, vitlökssås (creme fraische vitlök salt peppar), och kanske creme fraische blandat med sweet chilisås. Detta gör ofta mamma, min bror är ägg och nötallergiker. Vet inte vad personen som inte kan äta majonäs tål eller inte. Men lätt majonäs på tub är äggfri om man vill ha majonäs och det är just ägg personen inte tål. Och laktos är ju lätt att välja bort med laktosfria produkter, ngt dyrare men handlar inte om många kronor! Sambon är laktos. (Har laktos eller vad säget man?)

På femåringens kalas för släkten hade jag gjort minipizzabottnar. Sen fanns det allehanda tillbehör så att var och en designade sin egen pizza och så gräddade vi efterhand. Det blev väldigt uppskattat av både barn och vuxna och var rysligt smidigt.

Själv skulle jag tycka att det blir för mycket bök, vill ha allt färdigt tills folk kommer! Men hemmagjorda pizzor brukar vara uppskattat! Pizzasalladen blir godast om man gör den dagen innan och pizzadegen är väldigt enkel att göra också :) sist vi gjorde pizza kokade vi helt egen tomatsås och hade i lite chili, till och med min pappa som är duktig på att laga mat, sa att det var den godaste tomatsås han ätit! Inte mycket chili utan en liten till två stora pizzor! Pizzorna går ju lätt att kavla ut på plåtar, med bakplåtspapper under och så kan man ju ha olika pålägg. Kanske bara tomatsås skinka och ost på någon, salami, feta, lök på en annan. Tacokryddad köttfärs, creme fraische, salsa och ost på en tredje osv :)

Jag skulle göra tacopaj :) vanligt skal, med laktosfritt smör, stekt köttfärs med tacokrydda, laktosfri creme fraische och salsa blandat, majs och så ost. Tillbehör skulle jag ha någon sallad, något som är överraskande gott till tacopaj är vattenmelon och fetaost. Sen kanske en guacamole, vitlökssås (creme fraische vitlök salt peppar), och kanske creme fraische blandat med sweet chilisås. Detta gör ofta mamma, min bror är ägg och nötallergiker. Vet inte vad personen som inte kan äta majonäs tål eller inte. Men lätt majonäs på tub är äggfri om man vill ha majonäs och det är just ägg personen inte tål. Och laktos är ju lätt att välja bort med laktosfria produkter, ngt dyrare men handlar inte om många kronor! Sambon är laktos. (Har laktos eller vad säget man?)
Tacopaj lät riktigt gott. Det får nog bli det till lördagen då behöver jag inte tänka laktosfritt heller. :up:
Personen som inte tåler majonnäs tåler alla ingredienserna för sig men inte i den kombinationen (tjocknar i halsen) men majonnäs klarar vi ju oss utan när det gäller tacopaj. :)

Tacopaj lät riktigt gott. Det får nog bli det till lördagen då behöver jag inte tänka laktosfritt heller. :up:
Personen som inte tåler majonnäs tåler alla ingredienserna för sig men inte i den kombinationen (tjocknar i halsen) men majonnäs klarar vi ju oss utan när det gäller tacopaj. :)

Jag älskar allt som har med tacos att göra så tacopaj är klockrent men ändå lite "festligt" eftersom man oftast äter taco på en helg :)

Är laktosintolerant ;)

Plockmat?
- Doppa zucchini i ägg och sedan ströbröd blandat med valfria kryddor. Stek i olja.
- Stek gul lök mjuk, blanda i russin och honung. Blanda i couscous.
- Rödbets-tzatziki. Gör som vanlig tsatsiki men byt ut gurkan mot rå rödbeta.
- Hacka vitkål och häll över sirap eller honung och låt gå i ugn tills mjukt.
- Kycklingspett med valfri marinad.
- Hembakat bröd med honungssmör (blanda i honung i smör, sjukt gott, jag lovar!).
- Grönsallad.
- Hacka champinjoner, blanda med persilja, vitlök och salt. Häll över olivolja och låt stå lite.
- Mini-paj/pizza.
osv osv:D

Gaah hade helt glömt bort att en av de vuxna på söndag inte äter fläskkött. :nailbiting:

Det ser alltså ut såhär:
Gäster söndag (inkl. oss) är:
1st 2åring
1st 1åring
13st vuxna varav 2st nötallergiker, 2st laktosintoleranta och 1 som inte äter fläskkött.

Vad tror ni om någon typ av kycklinggryta?

Någon som har ett bra recept?

...fast det är inget extra bök med laktosfritt - bara att köpa en annan förpackning i affären.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka