Kala fläckar!

F

Fnurra

Mitt marsvin har massor av kala fläckar , magen är nästan naken , innersidan av benen är också nästan kala ,vid nacken och på sidorna är det också fläckaar :( Vad ska jag göra?? Hon är en teddygris med mkt torr hy

Har hon "mjäll"?
Det är fullt möjligt att hon har sellnic och då måste hon få medicin (vanligtvis ivomec) för annars kommer hon att dö av det :crazy:
Iväg till veterinären med henne.

Jag skulle ta marsvinet till veterinären. Det kan vara sellnic(skabb) vilket är dödligt om marsvinet inte får behandling(Ivomec eller Sebacil). Har det intensiv klåda tyder mycket på det. Gå till veterinären så att den lille grisen inte behöver plågas. Det kan även vara ett kraftigt svampangrepp, tror att teddisarna har lätt att få det.

Ska tvinga iväg mina päron till vet nu. Jag har tjatat jättelänge om att det kan vara sellnic men de lyssnar inte :mad:

Se till att göra det fort så att de små grisarna inte behöver lida. Det behöver inte vara sellnic men om det skulle vara det så är det mycket plågsamt för djuren.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 815
Senast: Amha
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Vitsippan
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30