Kala fläckar i pälsen...

F

Frippac

Som rubriken lyder. Min lilla valp har fått lite kala fläckar på huvud och hals.
Antagligen är det en reaktion efter fästinghalsbandet (som togs bort direkt). Det har spridit sig vidare upp och lite runt ögonen, dock verkar det inte klia, men det faktum att det sprider sig gör mig lite orolig.
Varför sprider det sig och hur blir vi av med det? Någon som vet ett bra schampo för känslig hud?
Vad kan det vara om det inte kommer från halsbandet?

:bow:

Sv: Kala fläckar i pälsen...

Ok.. men den kliar sig inte (mer än normalt)? Kan det vara det ändå?

Sv: Kala fläckar i pälsen...

Kopierat från "aktivhund.se"

"Allmänt Hårsäcksskabb
Denna parasit (Demodex) lever hela sin livscykel i hårsäckarna och kan ställa till med stora problem. Skabbdjuret förstår helt hårstrånas tillväxt. Smittan sker genom direktkontakt. Valpar kan smittas av sin mor redan under de första levnadsdagarna, då de har en intensiv närkontakt. Tiken kan vara smittobärare utan att själv visa symtom. Hårsäcksskabb kan uppträda i en lokal form och i en generaliserad form. Själva skabbdjuret syns bara i mikroskop.

Symtom
Hårsäcksskabbens lokala form förekommer mest hos valpar och hundar, yngre än ett år. Symtomen är:
- Lokalt hårlösa, fjällande men inte kliande fläckar i ansiktet och på frambenen.
Denna form kan övergå till den så kallade generella formen, som är mera svårbehandlad och plågsammare. Den uppträder även spontant och är då vanligast hos korthåriga raser som boxer, tax och dobermann. Symtomen framträder mest i ansiktet, på bålen, tassar och ben. De visar sig som:
- Håravfall
- Förtjockad hud
- Mjäll
- Mörkpigmentering
- Hudinfektion
- Ibland klåda
- Utslag, som kan påminna om en allergi.

Kontakta alltid veterinär vid misstänkt angrepp av hårsäcksskabb."

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 446
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Jag kan ju börja den här tråden med att jag känner mig förföljd av problem med mina djur. :arghh: Valp, nu 22 veckor. Det börjar med...
2
Svar
34
· Visningar
3 629
Senast: Tonto
·
Hästvård Ponnyn har börjat fått kala fläckar i ansiktet och under manen! [LIST] Det är en shetlandsponny (dvs mycket tjock päls) och...
Svar
1
· Visningar
2 552
Senast: skuggi
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 774

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka