Kal fläck?

A

Axelle

Oskar, min hermelinkanin, har börjat fälla vinterpälsen. Inget konstigt med det, då han gjorde det vid samma tid ifjol (han är 1,5 år gammal). I onsdags for vi (familjen) upp till Tänndalen, och så for vi hem idag. En resa på totalt 60 mil. Kaninerna (hade ju även lilltjejen med) är innekaniner, men har inte utsatts för några direkta temperaturskillnader under de här dagarna. Vi har haft samma temperatur i bilen, samt i fritidshuset som de är vana vid i mitt rum. Idag när vi kom hem, för ca en timme sedan, borstade jag igenom Osks päls för att bli av med det lösa. Då lossnar en jättetuss mitt på ryggen och han fick en nästan kal fläck på ca 2-3 cm i diameter. :eek: Den är inte helt kal utan den korta underullen sitter kvar, men det är då inte mycket att hänga i granen. :crazy: Såå, vad kan då detta bero på? Kan det bero på stress då vi åkt en massa mil? Han har dock åkt en hel del bil tidigare, och verkar lugn och stabil. Visar alltså inga för ögat synliga tecken på stress..

Några idéer? Ska ringa till vet imorgon och höra mig för, men lite tips härifrån kan då inte skada..
 
Sv: Kal fläck?

Neej, det ser fint ut i övrigt. Har pillat på resten av honom, och det fäller normalt utom just runt den fläcken på ryggen. :crazy:
 
Sv: Kal fläck?

Har ej fått svar hos vet ännu, men fortsätter att försöka få tag på dem..

Hittade detta på internet;

"Om kaninen har en kal fläck mellan skulderbladen, där det finns gulvita mjällflagor, har den troligen mjällkvalster. Mjällkvalster är inte ovanliga hos kaniner och vissa individer får dessa symptom i samband med fällning. Behandlas med Tiguspray, som finns att köpa på apoteket, eller annat preparat."

Den kala fläcken sitter längre bak på ryggen, och är ej mjällig. Men det stämmer ju överens med att han fäller.. Någon som har erfarenhet av detta?
 
Sv: Kal fläck?

några av mina har haft det, men som det står, så kan det ju vara i samband med fällningen bara. (eftersom vi går emot varmare tider)

har du kollat i pälsen noga?
jag kunde se små .. djur i. (vad är kräksmilien när man behöver den? ;))
 
Sv: Kal fläck?

Djur? Uuuh. Har pillat en del, och inte sett till några. Men nu när du sa så där så måste jag ju granska honom ytterligare.. :crazy:

Pratade med vet på eftermiddagen, och han tyckte inte att jag borde vara särskilt orolig som han ser ut nu. Underullen finns ju kvar, så han är inte helt kal. + att han varken kliar sig eller mjällar. Men jag håller stenkoll på det lilla livet, så får vi se vad som sker.
 
Sv: Kal fläck?

Okeej, han mjällar visst. För fullt. Och fläcken är mycket större idag. Nu får vet allt ta sig en titt. :crazy: Har pillat och letat efter djur, men hittar inget. Blotta tanken på dem får det dock att krypa över hela kroppen på mig. Lillen kikar fundersamt på mig och putsar mina armar. Ömsesidig pälsvård. :smirk:
 
Sv: Kal fläck?

Goda nyheter! Lilleman är frisk som en nötkärna. :) Fällningen beror på hormonförändringen i och med att han kastrerades för 6 veckor sedan. Tydligen inte ovanligt att djur tappar sin päls, och sedan får tillbaka den, efter kastrering. Vet visade bilder på en samojed, som fällde all sin päls under några månader, för att sedan få tillbaka den och se ut som en isbjörn ytterligare några månader senare. Hade aldrig hört talas om något liknande.. Himla skönt att mitt lilla älsk är kry, iaf. ;)
 

Liknande trådar

S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 478
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp