Käkmyosit (eller?)

T

Tinwe

Jag ska åka med föräldrarnas drever till veterinären imorgon bitti för tredje gången. För drygt två veckor sedan kom jag hem över helgen och upptäcker att herr drever inte alls är sitt vanliga svinjobbiga jag. Han har jätteont när han öppnar munnen, skriker högt av smärta när han ska leka med min hund, vråla på andra hundar och äta grisöra. Han kan dock äta sin mat, men han äter lite långsammare och försiktigare (vilket vi endast sett nu när vi stått och verkligen glott på honom när han äter). Enligt mina föräldrar hade han skrikit liknande en vecka tidigare, men då hade de inte kommit på vad som var fel, de hade bara hört att han skrikit till ute på tomten.

I vilket fall, jag åker till veterinären på tisdagen. Veterinären är övertygad om att hunden har något i halsen. Jag är tveksam, men hunden sövs och röntgas. De ser inget på röntgen (inte heller några sprickor, benbrott eller diskbråck), de kollar även tänderna som ser fina ut och vi får Metacam utskrivet i tio dagar för misstänkt käkmyosit. Enligt veterinären skulle symptomen försvinna innan helgen. Herr drever blir dock bara sämre, vägrar äta torrfoder och kan nu bara äta mosad blötmat. Han svullnar också under höger öra.

Vi fixar ny tid hos veterinären på måndagen. Samma klinik, men annan veterinär, som skriver ut kortison i tio dagar, också för misstänkt käkmyosit. Enligt honom skulle hunden bli bättre inom tre dagar.

Och nu är vi här. En drever som är så svullen vid höger käke att örat står rätt ut och det ser ut som att han fått en riktig käftsmäll. Ska som sagt in imorgon (samma klinik men veterinär nummer tre...) så vi får väl se vad de säger.

Någon annan som haft hund(ar) med liknande symptom? Vad blev diagnosen och behandlingen?

Sv: Käkmyosit (eller?)

Rent spontant så låter ju svullnaden som om det är en rotspetsabcess. Är tänderna röntgade eller bara kollade utifrån?
Hoppas de finner vad som är fel med vovven, låter ju inte alls trevligt att behöva gå runt och ha ont sådär.

Jag tror det var sånt (käkmyosit alltså) som min mosters hund hade. Hennes muskler förtvinade och hon fick gå på höga doser medicin för att kunna äta osv.
Men hon svullnade aldrig.

Som jag förstod på veterinären är hela huvudet på hunden röntgat, han sa "allt från kotor till tänder såg fint ut" så jag antar att tänderna är kollade. Det som talar mot tandproblem är att han inte har några problem med själva tuggandet, utan att det är att öppna munnen helt som gör ont.

Och svullnaden har som sagt kommit på typ en vecka, ser ut som att någon har sparkat honom i huvudet. Och det är verkligen inte alls roligt, han är inte sig själv alls. Det värsta är att det har satt sig lite i skallen på honom också, att "gapa gör ont". Han är jättemisstänksam mot grisöron, min hund (gör ont när de ska busa), matskålen... Vi får hålla tummarna för bättre svar av vet imorgon!

Jag håller med hemlig. Eller: Brukar han tugga på pinnar och liknande så kan det ha fastnat en träflisa mellan tand och tandkött eller mellan 2 tänder. Träflisor/pinnar syns inte på röntgen. Kolla tandköttet riktigt noga på både ut och insida.

Hela munhålan undersöktes av vet i samband med sövning för två veckor sedan. Och han kan som sagt tugga, det som gör ont är att helt öppna munnen.

En myosit borde ha svarat bra på kortison. Jag förstår inte riktigt vad svullnaden sitter - under örat?

Skulle gissa på att hunden fått in nåt skräp i svalget som migrerar i vävnaden och orsakar en infektion/böld to be som kommer i kläm. Annars nåt skit i käkleden eller tom en innerörainflammation som ofta yttrar sig som skitont att gapa. Tumör går inte heller att utesluta - kan sitta illa till och bli "skadad"/inflammerad då den kommer i kläm. Rotspetsabsess ska man inte heller utesluta utan ordentlig tandröntgen och tandundersökning, men en sådan är ju sannolikt gjord.

Tillbaka till vet, ni måste hitta felet.

Du behöver inte oroa dig, som jag skrev i första inlägget var vi inne imorse. Och precis som du skrev, något skräp hade antagligen gått via svalget och migrerat utåt, blivit infekterat och bildat en böld full med var. Bölden har nu spolats ur, Herr Drever har fått dränage och tratt och tycker livet är skit, piss och jättejobbigt men förhoppningsvis blir han efter en antibiotikakur bättre.

Är du spydig när du skriver att jag inte behöver oroa mig? Tolkar det så, men jag har ju fattat fel förr så det är bäst att fråga! :D

Jag skrev ju bara de diagnoser som jag tänkte på och uppmanade er, som planerat, att åka till vet igen. Skitbra att det var något botbart, hoppas att Mr Drever snart är sitt gamla jag igen!

Det var verkligen inte spydigt menat, ber om ursäkt att du tolkade det så! Jag blev jätteglad av ditt inlägg, även om det kom lite "sent", du skrev i princip exakt det min vet sa när vi kom in! Det gör att det känns lite troligare att det verkligen är det ni sagt/skrivit som är fel. Skrev inlägget från mobilen när jag satt i bilkö, så det blev inte så mycket språkliga utsvävningar...

Ja, jag hoppas han blir bra snart. Han försökte döda en koltrast på tomten tidigare idag, jag ser det som ett steg i rätt riktning.

Förbaskat typiskt, säger de inte att drevrar ska ha bra läkkött? Knölen är dränerad och han har ätit antibiotika i nästan en vecka nu men är inte det minsta bättre! Lite piggare de första dagarna, men nu är det "lika illa" igen. Skriker av smärta om han får något större än en minifrolic.

Ska få remiss till Strömsholm för någon form av skiktröntgen, vetten ska höra av sig senare idag med när vi kan åka dit.

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
748
Senast: cassina
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
931
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
688
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 355
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka