Käkledsinflammation

Djurjouren

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av detta? Jag har aldrig träffat en häst med problemet tidigare. Jag är emot att spruta hästar i lederna överhuvudtaget men tydligen så har man mkt god erfarenhet av käkledssprutning på travare (det är en travhäst) att göra detta.

Det var "lasertanten" som hittade det på sin veckliga kontroll och sen bekräftade kiropraktorn det idag. Fick lite övningar jag kan göra plus att vi givetvis ska fortsätta köra laser.

Det är en problemhäst som jag reparerat i snart ett år. Han gick sitt första snabbjobb med proffskusk nu i början på veckan och han gick superbra, vi misstänkte inga fel då och jag har heller inte gjort det innan.
Han har haft problem med munnen, men den är genomgången och röntgad och åtgärdad enligt alla konstens regler.
Han har tex en alldelles för stor tunga för sin underkäke vilket gör det obekvämt för honom att ha bett. Jag brukar därför bara ha bett när jag kör honom typ en gång i veckan och rider honom alltid på sidepull.

När jag var på semester så reds hästen av en människa som lyckades med bedriften att ge honom skavsår på nosen :( av sidepullen så därför har jag ridit honom med bett i en månad ungefär för att nosen skulle få läka.

Funderar på om det kan vara bettridningen som gjort det. Jag rider honom med mkt mjuk hand, typ tygelns vikt och han får gå med huvudet precis var han vill. Kan det ändå irritera med bettet?

Han har i hela sitt liv (enligt uppgift redan under inkörningen)undvikit vänster töm/tygel och hängt som en galning på höger. Jag har jobbat massor med detta och nu är han så gott som liksidig mot bettet och en annan tanke blir då att han kanske hela tiden undvikit bettet på vänster sida pga av käkproblem och inte alls på grund av sitt muskelförtvinande höger bak?

Vi har jobat massor med höger bak och det ser numera ut som ett bakben ska göra.

Några tankar?

Hönan eller ägget liksom.

Senast ändrad:
Sv: Käkledsinflammation

Min spontana tanke är HUR just en LEDinflammation konstaterats? Dvs hur man kunnat konstatera att problemet är en inflammation just i käkLEDEN, och inte 'något annat' som har med käken etc att göra? *nyfiken*

Förmodligen har han eller har haft hakar, eller underbett. SÅ inte käken kan vila i avspänt läge. Det beror nog inte på bettridningen utan har funnits där latent hela tiden...

Hm,Alexandra, jadu, det är svårt att förklara bara sådär. Jag jobbar med EXTREMT skickliga människor, det de säger är nästan som en lag. Om jag nån gång är skeptisk och vill kontrollera det de säger och går och röntgar hästen eller nått annat för att kolla det så har de allltid rätt. Sjukt att man kan lita så mkt på människor men jag är extremt kräsen, testar och dumpar en himla massa människor för att finna de där speciella människorna som kan häst.Dum förklaring, jag vet men den långa förklaringen hade tagit en månad. Det är så, mer än så finns det inte möjlighet att förklara via nätet.Menar inte att låta överlägsen eller nått sånt.

Laser är ju faktiskt ett rätt bra dignosinstrument. Väldigt exakt om man kan läsa av hästar.

Ridtaravare.Bra ide', vad kan man göra mere än att ta bort hakarna, det har vi ju faktiskt redan gjort när jag tänker efter. Hur fort kan det bildas nya hakar?
Andar ideer?

har dom hakar får man vara där en eller två ggr på året och slipa ner dom..min gildklimp hade ju ganska mycket problem med foderfickor o hakar, han hängde på en töm i hela sitt liv..jag fick aldrig ordning på detta trots att vi fick honom "100" i munnen...men det hade sökert andra orsaker också för han hängde som en "gris" om han hade häst utom sig i ledning..i andra spår eller i fältet hängde han aldrig

Djurjouren skrev:
Hm,Alexandra, jadu, det är svårt att förklara bara sådär. Jag jobbar med EXTREMT skickliga människor, det de säger är nästan som en lag. Om jag nån gång är skeptisk och vill kontrollera det de säger och går och röntgar hästen eller nått annat för att kolla det så har de allltid rätt. Sjukt att man kan lita så mkt på människor men jag är extremt kräsen, testar och dumpar en himla massa människor för att finna de där speciella människorna som kan häst.Dum förklaring, jag vet men den långa förklaringen hade tagit en månad. Det är så, mer än så finns det inte möjlighet att förklara via nätet.Menar inte att låta överlägsen eller nått sånt.

Laser är ju faktiskt ett rätt bra dignosinstrument. Väldigt exakt om man kan läsa av hästar.

Det var inget ifrågasättande, jag var bara nyfiken. En ledinflammation i en extremitet eller ryggen etc kan man ju med en ledbedövning få bort smärtan och se skillnad i rörelsemönster etc, men en käkledsinflammation borde vara 'svårare' att bestämt lokalisera till just led. Därför jag var nyfiken. (Ang alternativare som diagnosticerar saker säger jag inget om, min fd equiatriker diagnosticerade ju en armbågsledsinflammation hos valacken. Eller hon sa 'du, jag tror det här satt sig på leden med', och koll hos vet två dagar senare gav ju för handen att just det var fallet. )

Jag har dock inga förslag, jag antar utefter det du skriver att hästen är grundligt genomkollad och UA i övrigt, annars kan ju nackproblem/låsningar ge käkproblem (och även tandproblem i förlängningen) men det är väl redan uteslutet som orsak så då har jag inga bra teorier tyvärr.

martha skrev:
har dom hakar får man vara där en eller två ggr på året och slipa ner dom..min gildklimp hade ju ganska mycket problem med foderfickor o hakar, han hängde på en töm i hela sitt liv..jag fick aldrig ordning på detta trots att vi fick honom "100" i munnen...men det hade sökert andra orsaker också för han hängde som en "gris" om han hade häst utom sig i ledning..i andra spår eller i fältet hängde han aldrig

Det du skriver stämmde precis in på min förra foder häst. Det kunde bli tal om tre-fyra gånger per år hakarna fick raspas ner. Hon hade oxå problem med foderfickor osv. Hon hängde oxå sig på en töm och hade tydligen enligt ägaren gjort det hela sitt liv. Men aldrig ute på fält eller vid uteritter överhuvudtaget så det var något annat oxå som inte funkade som det skulle.
Bara lite off topic... :angel:

Hakarna är ju tyvärr bara symtomen att något är fel i hästens mun. Den tuggar "fel" och hakar uppstår. T.L i Norrköping säger att han kan korregera de flesta fall så att inte raspning ibland upp mot 2 ggr /året krävs. Han kanske gör besök på någon klinik i sydsverige med, han åker upp till Uppsala 1 ggr i månaden...

Visst är det häftigt att alternativarna är så duktiga på att diagnostisera saker :-)

Nack låsningar, käklåsningar, you name it, han har allt. Han är ett renoveringsobjekt och låsningar får han överallt, hela tiden.

Han har en otrolig kapacitet, ett enormt steg, lungkapacitet som inte är av denna världen.... Han har allt som en topptravare ska ha inklusive ett fantastiskt gott psyke.

Han har oxå en väldigt trasig kropp. Det handlar egentligen inte om att träna honom utan om att hålla honom fräsh.

Jag tycker att det är det roligaste som finns att laga såna här hästar som redan har allt men är förhindrade att använda det.

Han åker och simmar en gång i veckan, det är grunden till allt, utan simningen låser hans kropp ihop sig till en massa spända saker. Där får han även laserbehandling.

Han är helt frisk i sina ben, går inte att böjja fram några hältor, han har numera heller inet ont i ryggen eller liknande heller. Han är med normala ögon sett en kärnfrisk och glad häst. Skriver detta för att det nästan låter som att han är slaktfärdig.:-)

Men jag söker det där lilla, lilla extra, hur bra kan man få en sån här häst? Om man bara håller alla problem borta, springer den av sig själv då? Utan all hård träning som jag anser bryta ner hästar istället för att bygga upp dem. Hur lite kan man träna en häst?
Ja det är lite sånt som jag tycker är roligt.

T.L. Där sa du nått. Jag har använt en annan mkt duktig tandis, men man kanske skulle konsultera T.L istället.Tack för tipset.

T.L hade min under sina vingars beskydd :love: men han har även en kille här i värmland som är utbildad av j´honom...så i den värsta fasen var jag ner till T 2 ggr om året, det andra fick "lärlingen" ta hand om....

får man igång hästarna ordentligt så kan man träna "underbarn" väldigt lite...men då skall man ju starta kontinuerligt...sen beror det ju på hur mycket pengar dom har på sig....ju mer, ju värre att komma ut otränad...men en del hästar har ju sån talang att dom springer bara dom är fräsha

Jag har haft en traumatiskt upplevelse med T:J och har undvikit honom som pesten sen dess. Men alla talar ju så väl om honom så man kanske skulle våga testa. Det var ju iallafall 6 år sen vi rök ihop.
Underbarn är trevligt. Tror att han är en sådan.Återkommer med mer info:-)

Ursäkta min dumma fråga men jag hängde inte med i svängarna. Vem är T som du har en traumatisk erfarenhet av??

Jag har mycket god erfarenhet av T.L så jag hade absolut anlitat honom i din häst´s fall.
I övrigt så syns ju inte en käkledsinflammation på röntgen (tyvärr) men ett ultraljud borde kunna påvisa en sådan.

Japps, har hittat veterinär som ultraljudar och är van vid dessa spoblem. Ska dit på fredag.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 049
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
2 019
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama