Kakelugnar - bildtråd

Pazuzu

Trådstartare
Tänkte skapa en tråd där vi får visa upp våra vackra kakelugnar som förgyller våra hem.:)

Själv har jag precis flyttat till en lägenhet med två underbara kakelugnar i jugendstil.

30297898.jpg

Är det kanske näckrosor som dekoren ska föreställa?
30297902.jpg

30297903.jpg

Tillverkaren till kakelugnsluckorna är en E. Sandberg, Eskilstuna. Någon mer med luckor från samma tillverkare?

Sv: Kakelugnar - bildtråd

Vi har nyligen köpt ett hus med 6 fina kakelugnar. Hälften är dock otäta och måste renoveras.
Har nog inte alla på bild, men några...

62.jpg

36.jpg

Bättre bild, kanske.

53.jpg

Det finns som sagt 4 till, har itne bilder på alla ;)

Kakelugnar är verkligen :love:

Det har funnits iallafall 3 st i vårt hus men de är bortplockade :cry:

Ja kakelugnar är otroligt fina och är de ok är det också en härlig värmekälla, för att inte tala om mysfaktor.

I vårat hus stod det två kakelungar tidigare också, men de revs någon gång på 1950-60 talet :cry: Där de hade stått ställdes fotogenkaminer in i stället :eek: :mad:

Måste bara fråga, var köper man dedär stolarna ni har kring matbordet? Alla verkar ha dem!

Vet du vad som är den bakomliggande tanken med luckorna/utrymmet som sitter i mitten på dina kakelugnar? Synd att det inte var sådana på mina, för jag skulle nog kunna tänka mig att kunna placera något några fina föremål där. Det skulle bli ett riktigt ögonfång, skulle jag kunna tänka mig.:)

Ja, de är jättefiffiga :)
När vi än så länge inte eldar i kakelugnarna fungerar det utmärkt att ställa in några söta ljus där :)

Det finns nog olika modeller, men de ser snarlika ut. Bara EM har ett par olika, likaså MIO.

Sköna och sköna, jo, de funkar :) Felet med mina, som såldes som "paket" med bordet, är att det inte riktigt funkar. Det är trångt att sitta tre bredvid varandra. Är nog mer bordet det är fel på då, iofs.. ;)

:eek::eek::eek: och det har du mage att så där rakt upp och ned drämma till med när vi alla kakelugnsälskare sitter här lyriska, drägglar och drömmer. Fy på dig ;)

Gissa om jag är hatad av många andra? :p

Vi håller på att byta plats på köket och då blev det inget utrymme kvar för kakelugnen och precis väggivägg står en öppen spis med kasett som vi eldar i jämt. Nu har vi tagit ner väggen mellan fd kakelugnen och öppna spisen och det hade blivit lite kakapåkaka att ha kakelugnen kvar.
Vi har en till exakt likadan kakelugn uppepå som vi kan sitta och titta på (också fungerande). I ett annat rum har vi en rörspis, så det råder inte brist på alternativa eldstäder iaf:).

Så här såg den ut

Nedknackning
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30300000-30309999/640x480/30305651.jpg

Borta!!

Får jag stryk nu....

Liknande trådar

Hemmet Jag har precis flyttat och fått en minimal sovalkov. I min förra lägenheten var sovalkoven en del av hallen. Alkoven var stor och jag...
2
Svar
22
· Visningar
1 821
Senast: emma74
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 876
Senast: nickan1
·
Kropp & Själ Härliga, undebara vinter med kyla och snö! Jag är lika glad varje gång det blir kallt och vi får snö på vinterm i synnerhet så här års...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 834
Senast: Mineur
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 113
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben