Kakelugn...

_Yggdrasil_

Trådstartare
Jo det var såhär att jag och min sambo köpte ett hus för ungefär 3 år sen. Huset är förmodligen från slutet av 1800-talet men det kan vara äldre.
Så när vi flyttade hit började vi med att renovera vardagsrummet och bakom en vägg stog det en kakelugn:eek:
Ja jag kan ju mycket väl förstå varför de hade byggt in den gräsliga pjäsen:p
Och trasig är den oxå...
Men nu vill jag veta någon mer som har en liknande kakelugn?
Någon som sett nån liknande?
Och finns det något fiffigt sätt att se hur gammal en kakelugn är?

30418368.jpg

30418366.jpg

Sv: Kakelugn...

Hjälp! :o

Kan tänka mig att de kanske försökt marmorera den själva, men misslyckats och då byggt in den bakom en vägg istället. ;)

Jag skulle nog ta många bilder på dekor och detaljer och skicka till någon som håller på med byggnadsvård eller spisar och kaminer. T.ex. Gysinge Byggnadsvårdscentrum, Centrum för Byggnadsvård, eller vad det nu heter...

Länsmuseet här har byggnadsantikvarier, finns säkert på fler museer och de kanske är kunniga eller kan hänvisa till annan expert på området. Annars finns ju alternativet skicka-in-till-tidning och hoppas på ett utlåtande :laugh:

ja den är inte riktigt som alla andra kakelugnar :D
Lyckades faktiskt få tag på en kakelugnsmakare som hjälpte mig endel. Den är tydligen tillverkad sådär med den mystiska gul gröna färgen (så man kan ju undra vad det är för folk som beställde den:D) Den är tydligen från 1800-talets mitt och ett lokalthantverk. Tyvärr är luckorna utbytta och sådär, men har jag tur kanske jag kan hitta några äldre som passar
lite trist att få reda på att den är specialbeställd för detta huset jag hade ju tänkt sälja eller slänga ut den... Men nu blir det nog fråga om renovering istället för det känns lite kul att ha något unikt.

Lyckades faktiskt få tag på en kakelugnsmakare som hjälpte mig endel. Den är tydligen tillverkad sådär med den mystiska gul gröna färgen (så man kan ju undra vad det är för folk som beställde den:D) Den är tydligen från 1800-talets mitt och ett lokalthantverk. Tyvärr är luckorna utbytta och sådär, men har jag tur kanske jag kan hitta några äldre som passar
lite trist att få reda på att den är specialbeställd för detta huset jag hade ju tänkt sälja eller slänga ut den... Men nu blir det nog fråga om renovering istället för det känns lite kul att ha något unikt.

Du får helt enkelt hitta matchande tapeter och göra det bästa av situationen. :laugh:

Slänga ut? :eek:

Utan de konstiga gröna ränderna skulle den vara jättefin!

Själva mönstret är inte allt särskilt ovanligt, jag har sett ett flertal. Den ena värre än den andra. Nu är jag lite nörd inom byggnadsvårdssvängen, så det är väl inte så konstigt.

Jag tyckte den här var lite härlig. Speciellt med det udda mönstret i kannhålet, hålet ovanför luckorna, där man skulle ha kaffekannan på värme. Kanske behöver den sättas om om du vill kunna elda i den. Då kan en duktig kakelugnsmakare säkert laga skadorna eller få dem att synas mindre, alternativt göra nya delar. Dock kostar allt sånt en bra slant.

Hur ser det ut på golvet runt kakelugnen? Vad är det för typ av golv? Finns det äldre golvet kvar borde också eldstadsplanen finnas. Vanligt är att man lade sten framför kakelugnen och trägolvet runt omkring lades i en snygg fris.

Problemet här är att de har tilläggs isolerat golvet med cellplast som förmodligen ligger uppe på de gamla golven och sen lagt en gräslig korkmatta över, men vid ugnen var det en gammal gammal kormatta har för mig att den var brun rutig eller något likanande, men jag tänkte aldrig på att titta vad som fanns under den innan vi lade dit några setnliknande plastplattor för att jämna ut golvet.
Men jag kan ju riva ut dom igen och kolla hur det ser ut.

Jag har som sagt varit i kontakt med en kakelugnsmakare och han tyckte vi skulle fräscha upp ugnen lite utvändigt och sen ta ut sotare och provtrycka och se vad som händer innan vi går vidare med att sätta om den osv. :)

Just nu retar jag mig mest på cellplasten som ligger uppepå de gamla golven! För jag vill ju se hur de gamla golven ser ut! Det är säkert jättefina trägolv som jag alltid drömmt om :(

Så spännande! Jag hoppas du återkommer med uppdateringar kring både kakelugn och golv. Å, vad roligt. Jag vill se hur det slutar!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 626
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 810
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 679
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka