käkar bajs!!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare spindel_17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 939
S

spindel_17

nu kan jag inte hålla mig längre!!!
varför äter hästar bajs ibland.
jag vet att det är pga nån brist men vilken.är det mineral???

Sv: käkar bajs!!!!

Nej, det sägs vara för att återställa balansen i tarmfloran.

Nej, det sägs vara för att återställa balansen i tarmfloran.

I boken (den kära "Hästens näringsbehov och utfodring" ;) ) står dock att träckätning beror på för liten grovfodergiva och/eller för lite protein i foderstaten. Vad gäller vuxna hästar. Fölen däremot äter moderns träck från ca 1 veckas ålder för att skaffa sig mikroorganismer till grovtarmsjäsningen.
Det står ingenting om att vuxna hästar skulle äta träck av den anledningen... Borde inte den anledningen också nämnas om det fanns fakta om det?

håller med milly. har också hört att det beror på proteinbrist.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 505
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Lavinia
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Badrumsrenovering - pris?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur