kaka på kaka? Linfrö och loppfrö??

H

Havregryn

Har sen dag ett gett linfrö till min ena kille dels för proteinkällan och dels för magen och päls.

har har haft den senaste tiden lite strulig mage av olika själv, dle kan de bero på grus i hagen. Blir de kaka på kaka att gelinfrön och loppfrön eller går de bra att ge både och? Vill helst behålla linfrö pga. proteinkällan.

Sv: kaka på kaka? Linfrö och loppfrö??

Du borde kunna ge det samtidigt, men kanske vid separata mål.

Vad jag har läst så har loppfrö större förmåga att få med grus ut.
Och bildar mer slem än linfrö.

kunna ge smatidigt ja, men kanske att jag ska hitta en anna protein källa och lägga till loppfrön pga. magen etc.. ??

Ja. Det kan ju vara en bra lösning.

Visst kan du ge dessa samtidigt.
Men
linfrön är proteinrika men inte en bra proteinkälla då det är ett lågvärdigt protein och dessutom svårt att bryta ned.

Jag skulle söka efter ett annat och bättre protein fodermedel än linfrön, har för mig att det är svårt för kroppen att ta upp protein från linfrön och att man kan borträkna den källan i den allmänna foderstaten.

Loppfrön är bättre när man är orolig för sand i tarmen enl vet på HBG Djursjukhus.

Prova med Lucern, Groov 125, Krafft Protein eller sojamjöl om du vill höja proteinintaget.

Vad är loppfrön, var köper man det och hur ges det?

skulle ge något annat än linfrö för proteinet, linfrö har inte den sammansättning av aminosyror som hästar behöver.

även lucern har jag som en protein källa.. men vi lägger de till sidan..

omloppfröna och linfröna delas på samma fodergiva, stör linfröna loppffrönas arbete?

men varför ger du då linfrö? gav du inte det för proteinet? lr ger du det pga "slemet" som bildas ?

Hej!

Linfrön och loppfrön skall inte ges samtidigt då de tar bort effekten av loppfröna. Jag hade, precis som de flesta redan sagt, bytt ut linfröna mot annat proteinfoder.

Om du misstänker sand i mage/tarm så rekommenderar jag loppfrön varmt. Dock ska du tänka på att de inte får stå i blöt mer än max 10 min innan du utfodrar. Då funkar de inte längre lika bra.

Inte låta ligga i blöt för länge.. Där ser man, man lär sig något varje dag!

Kan man ge loppfröna tillsammans med krafftfodergivan, eller minskar upptaget av de andra ämnena avsevärt?

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 036
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat