sussisus

Trådstartare
Någon som vet något om denna arabhingst?
Han finns inte med i hingstavdelningen i halvblodsstamböckerna - han är pappa till halvblodsstoet Kolga 5803 (född 1952 u Nefertiti 5090) och jag skulle vilja veta mer om honom.
Jag kollar stofamiljen (A.11) och flera ston ägdes av Mary Stephens - som mer än en gång använde "ej godkända hingstar" (eller vad man nu ska kalla dem :confused:) i sin avel, bland annat alltså Kafir ox.
(vilket förresten även hennes syster(?) Florence gjorde :smirk:).
 
Hej Suss,

Jag hittade två Kafir.. fux F-37 Land =?, skm F-40 i USA.. dessa är ej exporterade!

Kan du ge mig nån stam eller så på honom, jag har bara -71:ans hbl stambok.. ingen Kolga!
 
Nä, vet inget om honom.
Han ägdes troligen av Mary Stephens (bodde i Torne) - eller av hennes syster Florence Stephens (bodde i Vislanda).
En tredje ägarkandidat kan ha varit Arvid Aaby-Ericsson.
Vad jag förstår så hade de tre ett rätt nära hästavelssamarbete...

Kafir betäckte 1951:
Nefertiti 5090 (Kolga 5803, född alltså 1952)
Ninon 5091 (sto som hette Fatima)
Nadja 3953 (hingst/valack, Fakir)
Silva 4897 (gall)
Alla ston ägda av Mary Stephens
 
Hittade födelseår + pappans namn i Svensk stuteribok för fullblod-supplementet från 1951! :)

Kafir föddes 1930 och var efter nån Kifir Inocencdvor (aldrig hört talas om, nån annan som har :confused:).
 
Står det verkligen OX i stuteriboken?

Det finns inga registreringsuppgifter på någon av dessa hingstar och då får de ej kallas Arabiskt Fullblod, verkar ju konstigt att Kafir fick användas i aveln :confused:
 
Jodå, det står även en del arabiska fullblod i xx-böckerna - Jager ox är en av dessa hingstar. Det beror väl på att de nån gång betäckt xx-ston, antar jag.

Bara en privat teori (som jag delar med nån annan ;)), men jag tror att det var så att de större, mer välkända uppfödarna hade "privilegier"...
Som sagt, båda systrarna använde en del "ej kvalificerade" hingstar (dvs av annan ras än halvblod) på sin tid.
 
Jager är registrerad OX.. bedrövligt att 'vissa' andra får slinka igenom nålsögat, kan väl ändå inte tro att A.A-E haft ett finger med i ägarskapet med Kafir :eek:
 
Jag hänger på här och frågar om Rashid ox som Mary Stephens också använde. Han betäckte två ston 1955 som resulterade i ett stamboksfört sto, Roshni 6185.

Delar teorin om att vissa uppfödare fick privilegiet att stamboksföra ston efter deras egna, ej kvalificerade hingstar ;)
 
Raschid ox

*slår mig själv hårt i huvudet* med xx-stamboken från 1956 - för där finns en viss Raschid ox!!!!
Med stamtavla dessutom...

skimmel, levde 1938-55
Född hos Furst Odescalchi, Inocenzhof, Jugoslavien
Importerades 1954 från Danmark av Mary Stephens.
Dog som jag skrev 1955 (hon verkar ha haft lite otur med sina ox-hingstar).
Undrar om inte Kafir kommer från samma uppfödare - kolla på pappans namn, kan ju mycket väl vara Inocenzhof istället för Inocencdvor eller hur? :smirk:
Använde Jugoslaverna "riktiga" araber eller är det Shagyaaraber, månntro? Tänkte närmast på Nigro 138, han kom väl i från Jugolsavien och kunde väl betecknas som Shagya, eller minns jag fel? (orkar inte ta fram halvblodsböckerna just nu:smirk:).

Ska bara stava mig genom namnen i stamtavlan så kommer den...
 
Re: Raschid ox

Okej, nu ska vi se :p
(obs, jag vet inte om det är rätt stavning på namnen, alla länder stavar ju namnen olika :crazy:).

Raschid
e 40 Lenkoran II (1928, fx)
u Kum (1921, skm)

ee 24 Lenkoran (1907, skm)
eu 93 En Nasira II (1917, skm)
ue Siglavy Bagdady 11 (1906, skm)
uu Katla (1914, skm)

eee Lenkoran (1891)
eeu Aida (1901)
eue 17 Ilderim (1907, br)
euu 12 En Nasira (1899, skm) (okända föräldrar, ökenfödd?)
uee Siglavy Bagdady
ueu 213 Aida
uue 118 Emir (1906, skm)
uuu Kalga (1905, br)

eeee Handzar (1887)
eeeu Ekspedycja (1885)
eeue Olgierd (1896)
eeuu Porta (1895)
euee Ilderim (fx) (okända föräldrar, ökenfödd?)
eueu 676 Banane (1902, br)
ueee Siglavy (ökenfödd?)
ueeu Siglavy Jidran (ökenfödd?)
ueue Siglavy (ökenfödd?)
ueuu Siglaine (ökenfödd?)
uuee Syrins (1899, skm)
uueu Mesra (1900)
uuue Amurath (1892, br)
uuuu Hadrja (1898, fx)

eeeee Hami
eeeeu Azjatka
eeeue Antar
eeeuu Burmana
eeuee Jussuf
eeueu Kaluga
eueue Mazepa
eueuu 534 Otawa
uueee Padischah
uueeu Sylphide
uueue Amurath (1892)
uueuu Jussuf
uuuee Amurath (1881)
uuueu Dulba
uuuue Hamdani I
uuuuu Hesperia

Puh, färdigt *torkar svetten ur pannan*
Hoppas ni fattar ;)
 
Re: Raschid ox

I "The Arabian Horse Families of Poland" heter tydligen stuteriet Inocenzdvor...
Jag hittade nämligen stofamiljen Raschid tillhör (stofamilj 12), en familj som har såg sitt första dagsljus på Bialcerkiew (ett stuteri, antar jag) 1810 i och med att stoet Szamrajowka föddes.
Jag har inte hittat Kafir i den boken, men om man lyckas ta reda på mammans stam så finns nog stofamiljen där :smirk:

Slog mig (precis när jag skrivit färdigt detta inlägg, därav ändringen :smirk:) - Kafir kanske är släkt med Raschid!
Stoet Kalga (Raschids uuu) har i stofamiljsboken fått hingsten Kaim och stona Kisil och Kewa, och dessa ston har i sin tur fått hingstarna Karagos och Kaschif - alla fem är födda på Inocenzdvor!
 
Re: Raschid ox

*slår mig själv hårt i huvudet* med xx-stamboken från 1956 - för där finns en viss Raschid ox!!!!
*Hoppas boken är mjuk* :o
Så mkt jobb du lagt ned på detta.. så kommer jag och sabbar alltihop, Raschid är inte OX :( fast det är många Araber i faderns stam, resten skulle jag gissa är Shagya el nåt!?

Att det skrivs OX i stamboken är ju märkligt!!

Letade upp stostammens avkommor (OX), det finns inte många och ytterst få har sedan använts vidare i avel.. ingen Kafir el Kifir heller :smirk:
 
Re: Raschid ox

Ser att han har gemensamma släktingar med hingsten Fatich 127 som inte benämns ox i stamboken, så det stämmer ju...

Tack Suss för Raschids (ska inte skriva dit ox något mera :D) stam :bow:
 
Re: Raschid ox

Inocenzdvor låg väl i Jugoslavien, inte i Polen? Vill minnas att hästar som betecknas med INOC även betecknas med YU. Korrigera om jag har fel!
 
Re: Raschid ox

Jo, Inocenzdvor låg/ligger i Jugoslavien - så jag behöver inte korrigera dig ;).

Raschid var ju tydligen Shagyaarab, så det var förmodligen även Kafir.
I xx-stamböckerna står de båda som "oriental".
Skilde man Shagya och "äkta" arab åt på den tiden (50-talet)? :confused:
 
Sv: Kafir ox

Det är inte den *svenska* Kafir utan en hingst verksam i USA och registrerad i amerikanska registret, stammen har en hel del Crabbetblod i sig.


För övrigt hade systrarna Stephens speciella privilegier vad det gällde sin avel, även när dom använde egna ej premierade hingstar.
 

Liknande trådar

Avel Är det någon hör inne som känner till något om de sk "Bysingsbergsrussen" och deras ättlingar? Bysingsbergsrussen föddes upp av Arthur...
Svar
2
· Visningar
1 543
Avel Har med stort nöje "lusläst" skriften "Araberna i Småland, deras fäder och förfäder", skriven 1963 Arvid Aaby-Ericsson. I skriften...
2
Svar
38
· Visningar
4 957
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp