Känner mig hemsk

Lillemor

Trådstartare
Vet inte hur jag ska göra... Eller om ens tråden ligger rätt... Har lånat en underbar häst på foder.. som jag passar superbra ihop med. Har en medryttare på honom just nu då jag kände att jag behövde resa bort lite. Har börjat tänka nu och jag vill INTe stanna i Sverige.. Jag vill ut och resa... Och jag har min pojkvän utomlands.. Men jag är absolut inte trött på hästen men känner att mitt liv här suger.. Kommer ev. fråga medryttaren om hon vill ta över fodervärdskapet men tror inte hon kommer ha råd. Kontraktet står på 1 år men med 2 månaders uppsägningstid och vet att ägaren inte kan ta hem honom då hon varken har stallplats eller tid. Är det ok att försöka hitta en ny fodervärd? Hade velat han skulle stå kvar i stallet då han trivs där, kan man ens kräva det? och hur ska jag säga till ägaren att jag vill bryta kontraktet efter så kort tid?

Känner mig hemsk
 
Sv: Känner mig hemsk

Gör inget utan att kolla med ägaren FÖRST. Det är inte du som avgör om du kan överlåta foderkontraktet. Det är ägaren.

Du är personligen ansvarig för det du avtalat, till den tid ni avtalat om löpt ut.
 
Sv: Känner mig hemsk

det står i kontraktet om fodervärden inte kan ha hästen kvar, om ägaren inte kan ta tillbaka att en ny fodervärd kan hittas med godkännande av ägaren såklart
 
Sv: Känner mig hemsk

Då ska du ju absolut diskutera med ägaren först, och säga upp avtalet. Tillsammans med ägaren besluta om hur ni ska gå tillväga.
 
Sv: Känner mig hemsk

Börja med att säga upp avtalet så fort som möjligt om du nu har bestämt dig för att inte ha kvar hästen.
När avtalet väl är uppsagt så kan du kanse visst hjälpa ägaren att hitta någon annan inom de två månaderna du har som uppsägningstid.

Hur många månader har du kvar på avtalet?
Vill det sig riktigt illa och du/ni inte hittar någon annan, så kan du tyvärr bli sittande med hästen hela avtalstiden ut, om nu inte ägaren kan ta tillbaka honom tidigare.
 
Sv: Känner mig hemsk

Säg som det är, det är det enklaste.

Du är hemskt ledsen men livet har förändrat sig. Sånt får man tyvärr räkna med när man lämnar ut sin häst. Men för all del, försök få ihop hästägaren och medryttaren så kanske de kan inleda ett sammarbete. Vem vet, det kan bli en solskenshistoria av det!
 
Sv: Känner mig hemsk

Du kan inte skriva över fodervärdsavtalet hur som helst, där står att DU ska vara fodervärd och hur länge. Däremot kan du ringa ägaren och förklara hur det ligger till och erbjuda din hjälp att leta efter en ny fodervärd. Då är det upp till ägaren att avgöra hur denne vill göra :)
 
Sv: Känner mig hemsk

Har pratat med ägaren nu som inte har möjlighet att ta tillbaka honom, och hon litar på att jag hittar en ny fodervärd. Hur skriver man i kontraktet då? Ska jag och den nya fodervärden skriva på ? Har nyss satt ut annons på blocket. Är det svårt att hitta fodervärd nu tror ni ?
 
Sv: Känner mig hemsk

Har pratat med ägaren nu som inte har möjlighet att ta tillbaka honom, och hon litar på att jag hittar en ny fodervärd. Hur skriver man i kontraktet då? Ska jag och den nya fodervärden skriva på ? Har nyss satt ut annons på blocket. Är det svårt att hitta fodervärd nu tror ni ?

Du hittar en fodervärd som du tycker passar. Ägaren till hästen godkänner fodervärden och skriver sedan nytt kontrakt med nya fodervärden. Det är ej din häst och du kan ej skriva på kontrakt gällande hästen eller bestämma om vem den ska åka till.
 
Sv: Känner mig hemsk

Hon bor långt härifrån. Om hon skriver kontrakt och sen skickar. Hon har bett mig hitta ny fodervärd
 
Sv: Känner mig hemsk

Hon bor långt härifrån. Om hon skriver kontrakt och sen skickar. Hon har bett mig hitta ny fodervärd

Jag hade 40 mil enkel resa till mion häst när jag lånade ut henne. SKickade oxå kontrakt. Det är ändå ägaren som bestämmer.
 
Sv: Känner mig hemsk

Det här med att du känner dig hemsk... Tänk på att det är bara just NU du känner så, och så fort allt ordnat upp sig, vilket det säkerligen gör, och du har hittat en ny bra fodervärd som också ägaren är nöjd med, då kommer det att kännas bra, och du kommer att känna att du gjorde rätt.

Är själv sån att jag får ångest och känner mig hemsk när jag ska avsluta nåt, oavsett om det handlar om att t.ex. säga upp sig från ett jobb eller sluta vara medryttare på en häst, men det är en kortvarig känsla som snabbt går över även om det är jobbigt nu. Livet ändras, så är det bara, du har säkert tänkt igenom det här ordentligt, och ingen blir glad av att du fortsätter med nåt du inte vill för att det känns jobbigt att avsluta det.
 
Sv: Känner mig hemsk

Jag vet precis hur det känns! Jag lånade en fin gammal läromästare i somras och först skrev vi bara kontrakt över sommaren men efter sommaren förlängde vi tiden men jag kunde inte lova att tiden skulle finnas där under hösten och vintern på grund utav att jag har småbarn och nej, tiden fanns inte där och jag var tvungen att säga upp kontraktet och ägaren kunde inte ta tillbaka hästen då hon satt och studerade och verkligen inte hade tid för någon häst.

Jag hade verkligen tagit bra hand om hästen och jag älskade denna hästen precis som om han vore min egen. Ägaren hade besökt hästen 1-2 ggr i månaden under hela fodervärdsperioden och alltid varit trevlig och alltid berättat att hon tyckte att han såg ut att må så bra, kändes välriden och såg allmänt lycklig och nöjd ut med livet men så sade jag upp kontraktet och hennes attityd förändrades. Jag fick minst sagt otrevliga SMS. Jag besvarade alltid SMS:en på ett moget sätt vilket vilket gjorde att hon till sist slutade SMS:a sin skit..

Var hästen är idag vet jag inte och något "tack" fick jag inte heller.. Inte ett ljud sedan de tog hem honom.. Känner mig väldigt illa behandlad.. Stod för alla hästens kostnader och de kom och red när de ville..

Jag kommer aldrig mer låna en häst på foder. Dessa människorna avskräckte mig verkligen. Hade kunnat berätta massor men vill inte lämna ut för mycket på internet.

Du ska inte ha dåligt samvete för att du säger upp kontraktet. Alla vet, att ens liv kan förändras och man inte längre kan ha kvar hästen. Ägaren själv kunde ju inte ha kvar hästen då hon lånade ut honom till dig, eller hur?

Viktigt är bara att det är hästens ägare som skriver kontraktet med nya ägaren och inte du..
 
Sv: Känner mig hemsk

Allting har löst sig. Ägaren tog det väldigt bra och förstod mig. Ska ha några som ska komma och provrida honom i veckan så hoppas jag hittar någon som jag verkligen känner passar.
 
Sv: Känner mig hemsk

Har varit några som provridit men ingen som ridit han som jag tycker... Då han är känslig i munnen så behöver han en mjuk hand dem som har provat har varit hårda i handen och han har gått med huvudet rakt upp Men endå vill dem ha honom, Men jag vill inte han ska komma till någon sån! Åh det är ju jättesvårt att hitta RÄTT ryttare! Hästen är väldigt lättriden men endå vill jag hitta någon som är snäll mot hans mun...
 
Sv: Känner mig hemsk

Det är svårt att rida en häst rätt direkt, finns viljan och möjligheten att rida för tränare och få hjälp att hitta rätt i ridningen med hästen, så tycker jag inte att du ska säga nej.

Jag var skitnervös när jag skulle provrida hästar, framför allt när alla står och tittar med dömmande ögon, ridningen blev därefter. Men det fick ju bli fler provridningar om jag verkligen tyckte om hästen
 
Sv: Känner mig hemsk

Jo men tror inte dem skulle passa allmänt då han är ganska nervös av sig att hantera och att sadla och jag gjorde allt de. Han är enkel att rida ut och är världens snällaste.. Det är bara att han stressar upp sig i stallet ibland. Tror nog han passar med en yngre tuff tjej. Nu ringer hon hela tiden och säger hon vill veta nu om hon får han, ja säger andra ska komma å provrida och hon vill ha svar i veckan. Visst hon visar sig intreserad men jag ansåg inte att hennes ridsätt passa honom. Min medryttare som är ung red honom utan problem och var mjuk och fin i handen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
640
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 618
L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 888
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 841
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp