Kåda på hästar?

B

Balibusen

Min häst har en massa träd i hagen som hon och hennes hästkompisar har gnagat av barken på. De står sedan och kliar sig emot träden och kåda fastnar i pälsen på dem. Hur får man bort kådan? Känns inte så roligt att åka på träning/tävling med en häst som är full i kåda..

Sv: Kåda på hästar?

Min häst har en massa träd i hagen som hon och hennes hästkompisar har gnagat av barken på. De står sedan och kliar sig emot träden och kåda fastnar i pälsen på dem. Hur får man bort kådan? Känns inte så roligt att åka på träning/tävling med en häst som är full i kåda..

vanligt smör har jag hört vet ej om det funkar

vanlig matolja gå oxå att gnugga in, blir ju lite flottiga såklart, men det ser bättre ut än kåda iaf!

Barnolja är kalasbra. :idea:
(Jag har massor av granar i hagen så hästen är ofta full i kåda.)

Det går alltså att lösa upp fläckarna med olja och sen kan man tvätta med sitt vanliga shampo efter om så önskas?

Min exemhäst har kåda i ansiktet. Tvättas ju ofta med speciellt klådstillande shampo, men fungerar inte på kådan (bara mot klådan :angel: )

Det går alltså att lösa upp fläckarna med olja och sen kan man tvätta med sitt vanliga shampo efter om så önskas?

Min exemhäst har kåda i ansiktet. Tvättas ju ofta med speciellt klådstillande shampo, men fungerar inte på kådan (bara mot klådan :angel: )

Ursäkta en fråga som kanske inte hör till ämnet, men vad är det för klådstillande schampo du använder? Är det receptfritt eller måste det skrivas ut av veterinär?

Har hört att det ska fungera, men vågar inte prova om det går igenom huden och blir liggnas...

Jag provade med vanlig matolja igår, och det fungerade bara lite. Är fortfarande kvar i pälsen.. Kanske borde prova barnolja nästa gång.

Ja jag löser upp kådan med barnoljan, men sen när jag borstat igenom fläcken gnuggar jag bara lite med en handduk. Man behöver inte tvätta med schampo.

det var extra svårt för han ser ut att ha doppat örat i en kåd-pöl. haha. han gillade inte att få örat gnuggat. Något bättre blev det iaf. :)

det var extra svårt för han ser ut att ha doppat örat i en kåd-pöl. haha. han gillade inte att få örat gnuggat. Något bättre blev det iaf. :)

Jag känner igen det där. Kådaklumpar i öronen. Tillräckligt med olja på bara så löser det upp sig.

Blir att testa barnolja idag på lilla pollen, för nu ska kådan bort! Tack för tipsen! :)

Åh vad jag älskar Buke som har svaret på allt:bow:
Min polle har fått en klick kåda på näsan, näsvingen typ :eek: Har suttit ett par veckor nu och försvann inte av sig själv som jag hoppades att det skulle. Så idag blir det olja och gnugga (och jag tror inte att hon kommer uppskatta det) :rofl:

Jag har samma problem med min skimmel:) Jag hade aldrig provat ta bort kåda förut och trodde aldrig att jag skulle få en vit häst igen, men gissa om jag blev glad, jag tog handsprit vilket fungerade kanon att lösa upp kådan med och sedan gnuggade jag lite med handflatan och därefter så schamponerade jag hela hästen. Han såg ut som en ny häst igen! Nu är det slut med skogshage för ett tag framöver....:p

Tack! Äntligen nåt som funkar. Har testat olja, såpa, diskmedel o.s.v. men inget har funkat så bra som sprit (tog handsprit som återfettar oxå):bow:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 304
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 737
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka