Kåda i pälsen

H

harrylover

Min häst älskar att klia sig mot träd som har kåda på! Igår hade han kilat in hela nosen i kåda! Vad skall jag göra få att få bort det? Någon som har något super tips? Hade blivit överlycklig då!:)

Sv: Kåda i pälsen

Varför måste du få bort det? :confused:

Jag minns när min häst ibland fick koda där utrustningen skulle sitta. Det var ngt som man lätt fick bort det med men vad sjutton det var minns jag inte. Någon salva eller tvål eller ngt som löste upp det ganska bra. Matolja kanske?.. Ja det var ngt sånt som man ändå har i stallet på sommaren. Eller iaf jag. Ska fundera vidare..

För att det ser inte så snyggt ut på tex tävlingar när hela hästen är nerkladdad i kåda... och sen är det klibbigt värre..

Smör har jag fått tips om att man ska gnida in:)

För att det ser inte så snyggt ut på tex tävlingar när hela hästen är nerkladdad i kåda... och sen är det klibbigt värre..

Ja kåda är lajbans! ;) Tyvärr så är det ju inte mycket som biter på det heller isynnerhet sedan pålle rullat in massa annat jox. Men för att kunna snygga till hästen inför en tävling så prova med rakblad som du drar medhårs så att du inte får en rolig kal fläck istället. :smirk: Blir ju inte alldeles perfekt men det burriga kladdiga slipper du iaf.

Kicki :)

M-sprit löser kåda på noll-tid. Men det är väldigt starkt och uttorkande så har du en känlig häst får du passa dig. Jag har använt M-sprit på en bomulls tuss några gånger och sen tvättat de området ordentligt efteråt med tex Hexocil eller Lactasyd.

M-sprit löser kåda på noll-tid. Men det är väldigt starkt och uttorkande så har du en känlig häst får du passa dig. Jag har använt M-sprit på en bomulls tuss några gånger och sen tvättat de området ordentligt efteråt med tex Hexocil eller Lactasyd.

var får man tag på M-sprit?

Vanlig matoja är mycket bra och helt ofarlig även i ansiktet.
Dutta på lite på kådfäckarna det första du gör när du ska greja med hästen. Gör allt som sedan måste göras. Sist(10-15 minuter senare) tar du en svamp och torkar bort alltihop. I värsta fall kan du behöva krafsa lite med naglarna eller en nagelborste. Simsalabim borta!

Jag tror att det kan funka med vanlig såpa. Det är ju dessutom hudvänligt.

Jag brukar smörja in kådfläcken med en fet salva, vaselin, barnolja e dyl och låta det verka några timmar, sen borstar jag bort det mesta. Det kanske kan behövas tvättning också, om du ska ha hästen "tävlingssnygg", men kådan brukar försvinna med fettet.

TACK för alla tips skall kolla om det funkar! :D

Det fungerade väldigt bra med matolja, det var ett bra tips

Jag har också en pålle som älskar att skrubba sig med påföljd att han är full i kåda. Matolja fungerar bra. Bara att gnida in lite och torka bort med svamp.

Kåda är ett kolväte sekret.

Kolväten är opolära ämnen-de är svårlösliga i vatten (som är polärt) men de löser sig väl i fetter.

Svaret är alltså att använda ngt fett att lösa upp kådan med.

Hej. Min ponny kliar sig mot kåda träd hela tiden plus att han är vit.
det som funkar veldigt bra plus att det inte är farligt för hästen är mat olja eller raps olja. man dutar på lite på kåda fläckarna till exempel innan man ska iväg på en ridtur. matfettet löser då upp kodan så det vara blir vanligt lort kvar som man sedan kan borsta bort. det är lite tråkigt är att hästen blir fettig ett tag framöver men om man vill ta bort fettet så kan man avända vanligt diskmedel.
blanda diskmedlet med vaten i en bunke eller hink gnugga in det på fett stället och spola sedan av med slangen men gnugga bara in diskmedlet där fettet är och inte över hela hästen.

lycka till!! maria

Pälsglans på kådan löser upp den. Spraya på och gnugga lite med en piggborte så är fläcken borta. (upptäckte det av en slump igår)

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 064
Senast: Cactus
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
899
Senast: skogaliten
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
592
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?