Kåda i pälsen

mafalda

Trådstartare
Hej Finns det någon som har ett bra tips på hur man tar bort kåda på pälsen. Nu har min häst fått det i sadelläget och det känns inte bra att lägga på sadeln. Tips mottages gärna.

Sv: Kåda i pälsen

Fett löser kåda. Matolja, eller en fet salva (vaselin?) som gnuggas in där kådan är, låt verka ett tag (över natten, brukar jag låta det sitta), borsta sen bort fettet och kådan. Ibland kan det bli fettfläckar kvar i pälsen, men de kan man ju tvätta bort med tvål/schampo :)

Lycka till!

Kör samma sätt - fett löser kåda, och tvål löser fett. Så gnugga in matolja i fläckarna, och tvätta sen bort matolja+kåda med tvål. Brukar räcka med att oljan sitter i tio minuter innan man tvättar bort alltihop, bara man ser till att all kåda har löst sig i oljan innan man tvättar bort. Skippar man tvätten sitter det ju en blandning av olja+kåda kvar i pälsen, det skulle jag inte vilja lägga en sadel på. Förutom då att det ser fult ut.

OK, missade att kådan satt i sadelläget ;) mina brukar ha kåda överallt, utom just där. Om inte all kåda löser sig på en gång (beror ju på hur mycket det är) kan man bli tvungen att upprepa behandlingen och tvätta sen, när allt har löst sig.

min är den ända av våra hästar som fått det :-( skall prova detta i kväll och se hur det fungerar. Tackl

Vet inte om det är så bra för huden, men vi brukar ta en mjuk borste/svamp och diskmedel på och sen är det borta på en minut! :) Brukar smörja in med lite helosan efter för att det inte ska "torka ut".

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: Cactus
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
402
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
698
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat