K*k rädd sto

Chickengirl

Trådstartare
Min PRE-partbreed sto är nog K*k rädd.
Såhär är de.
Hon är 3år så detta e första betäckningen o den hingst jag valt är endast på naturlig betäckning.
Hon kördes till hingstägaren för 1v sedan, började brunsta lördags o gick då redan med hingsten med tanke på att de skulle få sköta de själva.
Han ville ju prata o naggas lite o följde då efter henne men hon blev ju livrädd o sprang som en tok vilket resulterade att hon åkte på rumpan under undertråden in i en annan hage i leran.
Hon togs då ifrån hingsten o får nu gå med några ston istället.
De har testat henne med hingsten varje dag men hon bara föltuggar o kniper.
Han pratar med henne o hon förstår nog inte vad de handlar om ännu.
Jag undrar lite, hon borde ju komma i högbrunst o visst brukar de släppa till hingsten då??
Har ni några tips på vad man kan göra??
jag vill inte använda språnglinor o sånt.

Mvh Cissi

Sv: K*k rädd sto

Det är inte bara att tömma en hingst o inseminera, det krävs ganska mkt för att göra det. En hingst får väl inte heller gå på naturlig betäckning samtidigt som den går på semin

Har du hållt i henne framför hingsten så att hon står still?

Klart att vissa ston är svårare än andra, speciellt om hon är ovan och inte har en aning om vad som ska hända. Då får man ju visa henne vad som ska hända och säga till henne att allting är ok, men att hon måste stå där hon står. Språnglinor är mer för hingstens skull att göra, så att stoet inte sparkar honom och eventuellt bryter av hans penis. Vill du inte använda språnglinor och hingstägaren tycker att det är ok så visst. Men nog tycker jag att man kan bremsa ett sto som inte står still, men givetvis måste man veta att hon är redo.

Jag har en övertygelse om att de maidenston som det blir problem med vid fölningen, är seminerade. Därför gillar jag naturlig betäckning (för hand) med maidenston.

Att jag skrev så beror på att när mitt sto var på naturlig betäckning så var det den hingstägaren som sa att det gick att göra så om hon inte släppte till hingsten.

Jag har en övertygelse om att de maidenston som det blir problem med vid fölningen, är seminerade. Därför gillar jag naturlig betäckning (för hand) med maidenston.

Det här blir jag nyfiken på! :) Hur kommer det sig att du gjort den reflekteringen? Egna erfarenheter eller annat?

Har bara lite svårt att förstå hur tillverkningsättet påverkar fölningen, när det finns så många andra faktorer som kan spela in. Förklara gärna. :)

Jag vet hingstägare som helst inte tar maidenston till sina naturligt betäckande hingstar pga "storleken" ;)

Det här blir jag nyfiken på! :) Hur kommer det sig att du gjort den reflekteringen? Egna erfarenheter eller annat?

Har bara lite svårt att förstå hur tillverkningsättet påverkar fölningen, när det finns så många andra faktorer som kan spela in. Förklara gärna. :)

Jaaa..jag vill också veta varför!!! :D

För vår del så upplever man mer en problemfölning då ungen har för långa ben..ofta.
Eller om man vänder på steken och säger att stoet har kort kropp och trångt korssamtidigt som hon är dräktig med en hingst som lämnar stort.

En naturlig betäckning vs seminering är olika från start men då simmarna är på väg dit dom ska och fram till 11 månader senare, så är ju allt samma.

AM

Jag tror hon menar att det blir problem med relationen till fölet.
Då är min uppfattning att det inte har nån som helst betydelse.

De flesta ston som är avvaktande mot sina föl är fullblod och araber.
Dvs några av de raser som det sällan semineras på.

De flesta ston som är avvaktande mot sina föl är fullblod och araber.
Dvs några av de raser som det sällan semineras på.

Det var en nyhet för mig! Hade ingen aning om fullblodens/arabernas avvaktande sätt.
Har bara haft en enda arabmärr och hon skötte sig perfekt. Trots seminering ;)

Man lär sig nåt nytt varje dag.

AM

varför så bråttom att betaäcka ett sådant ungt sto ?
Hon visar ju tydligt att hon inte är mogen att ta hingst , Föltuggar , Flyr och är livrädd!!!

Vänta ett år till istället så ska du se att hon tar hingsten ;)
När jag har betäckt mina maiden ston runt fyra /fem år så har dom fått stå i boxen bredvid hingsten , Just för att vänja sig vid honom, (dom bor ändå i samma stall ) Men det är STOR skillnad att stå i samma stall som att upptäcka killar nära sig :p

Sen tycker jag INTE att du ska låta henne gå på fribetäckning första gången, Stor risk för skador anser jag, Bättre att betäcka för hand med hingsten, Man vet om det har blivit en betäckning och när den blev, och man kan kontrollera så att det inte händer sto eller hingst något .

Hur pass van är hingsten vid ston ? Har dom alltid haft fribetäckning på honom ?

Tesora

Varför släppa in ett ungsto till hingsten?, han kan skrämma stoet för all framtid. Förstagångarna ska vad jag förstått alltid handbetäckas med en mycket snäll hingst om dom är minsta oroliga.

Låter ganska dumt att släppa in ett såppas ungt sto till en hingst på fri betäckning, som nån annan sa hon kanske inte är MENTALT mogen, så förstår hon nog inte vad det är frågan om, kanske kan va bra och bekanta sig i stallet och testa handbetäckning vid nästa brunst.

Vilken osmaklig rubrik :crazy:

Jag håller med de andra, håll henne vid hand och stötta henne, och låt henne vänta, hon är ju inte redo!

Jag tror hon menar att det blir problem med relationen till fölet.
Då är min uppfattning att det inte har nån som helst betydelse.

Det verkar rimligt. Jag har mycket svårt att tro att hästar kopplar ihop betäckning med fölning öht, faktiskt - djur parar sig när de brunstar, helt enkelt. Inte för att de vill ha ungar.

Det är mina egna erfarenheter. Jag har faktiskt aldrig haft problem och känner heller inte till någon annan som har haft problem med sina maidenston som är betäckta av hingst, däremot de som är seminerade. Jag tror att det är en psykologisk process som måste ha gåtts igenom för att allting ska fungera smärtfritt.

Jag har fått 36 st egna föl och assisterat min fd svärfar med ca 20 st fullblodsföl, samt fd grannen med ca 60 st fullblodsföl och 16 st ponnyföl.

Sen säger jag inte att alla maidenston som är seminerade stöter bort sina föl, aboslut inte. Vad jag säger är att enligt min erfarenhet så när det väl händer att ett sto inte är helt övertygad om "fölets värde" så är det maidenston som varit seminerade.

Lite lustigt för av de få föl jag har varit med om att det har varit problem förstagångare, så har samtliga varit naturligt betäckta. Vilket med mina raser betyder att det var ett tag sedan som jag träffade på något sådant sto. Sedan det blev vanligt med seminering så har jag inte haft ett enda sto som gjort det. Däremot så har alla de jag kan komma på som haft lite problem med att acceptera fölet varit betäckta som treåringar. Men med en undersökning i bekantskapskretsen så visade det sig att det inte heller var något som stämde hos andra.

Det var en nyhet för mig! Hade ingen aning om fullblodens/arabernas avvaktande sätt.
Har bara haft en enda arabmärr och hon skötte sig perfekt. Trots seminering ;)

Man lär sig nåt nytt varje dag.

AM

Din arabmärr var unikum! På alla sätt och vis och jag älskade henne högt! :D

Men jag tror inte heller att seminerade maidenston har svårare att ta till sig sina föl än naturligt betäckta, jag såg ett antal ston med föl under tiden jag jobbade på stuteri, det föddes ca 50 föl per säsong och det var en enda som hade svårt att ta till sig sitt föl och hela hennes personlighet var lite nervös och rädd för allt nytt. Hon lugnade sig dock när hennes boxkompis fick komma in och strax där efter så pysslade hon om sin fölunge. Sen hade vi ett sto som inte gick att hantera första veckan efter fölning, hon släppte inte in någon i boxen och skyddade sin fölunge fullständigt. Efter en vecka brukade hon ha vant sig eftersom vi ändå flyttade dem mellan två boxar för att kunna mocka och så fodrade vi små portioner ofta bara för att hon skulle vänja sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka