Juvertumörer

skjona

Trådstartare
Har precis opererat bort fyra stycken juvertumörer på vår älskade 6 år gamla Leonbergertik.
Igår tog vi stygnen och fick också reda på att tumörerna som skickades på analys var elakartade......
Är det någon annan som har varit med om samma sak?
Hur länge kan hon leva med det här???
Vetrinären sa att hon fått bort allt med marginal,men tänk om det kommer nya då?
I går blev jag så chockad att jag inte frågade något men idag bara snurrar frågorna.

Sv: Juvertumörer

För ca 1 1/2 år sedan opererades det bort 4 stycken riktigt elakartade juvertumörer på min då 6 1/2åriga hund. Dessa uppkom väldigt snabbt eftersom jag varje vecka känner igenom mina hundar helt och hållet. Och från att inte ha varit någonting till en relativt stor klase på bara en vecka. Ca 2 veckor efter opererades hon och man tog bort de 3 bakre juvren på ena sidan. Passade även på att röntga lungorna eftersom det är dit det i första hand sprider sig. Men de hade inte hunnit göra det som tur var. Veterinären sa att det alltid finns en risk med återfall men än så länge (peppar, peppar) har inga nya knölar uppkommit.

Ring och prata med veterinären igen om du känner dig orolig. Jag blev också v'ldigt chockad men ringde upp vet igen när jag hunnit komma hem och samlat mig lite.

svärmors bichon på 13år har opererats för juvertumörer två gånger, tror jag, kanske tre, sista två åren. de verkar ha mest lokal spridning (min tolkning, jag har inte pratat med vet, och svärmor uppfattar inte alltid alla medicinska termer rätt), och iom att hunden är så pass gammal så bestämde svärmor att det inte blir fler operationer, utan så länge hon inte lider så fortsätter livet som vanligt, och skulle hon börja få ont eller må dåligt på annat sätt så blir det avlivning. inte det roligaste för dig att höra, men: två år efter första op mår hunden fortfarande bra och beter sig som en valp av och till fortfarande.

Ta inte ut någon oro i förskott och försök att inte oroa dig!

Min italienare drabbades av elakartade juvertumörer när hon var nio år. Då hade hon två år tidigare blivit opererad för godartade juvertumörer. Vid den senaste operationen så fick de inte bort all juvervävnad. Det kunde jag direkt känna med bara fingrarna och bara året efter fick hon nybildningar där. Eftersom jag inte ville att hon skulle bli allt för karvad i, samt att de elakartade tumörerna hade varit (för att citera personen på SVA som analyserade tumörerna) "häpnadsväckande väl inkapslade", så valde jag att avvakta med ny operation. Hon fick leva sju år till efter att hon fått sina juvertumörer och fick somna in två veckor före sin sextonårsdag.

Det du kan fråga om är vad det är för typ av tumör. Vissa tumörer är mer aggressiva än andra och strukturen på tumören avgör också hur pass stor risk det har varit för spridning.

Svarar alla,tack för era svar!Det finns ju i alla fall hopp!
Vi röntgade också lungorna,där fanns inget som tur var.
Hennes knölar kom också upp på bara en vecka,fick ett analysvar med vad för slags knölar det var ,men det är inte mycket klokare jag blir av det fast vetrinären förklarade lite.

Det jag kommer ihåg är att Nikitas knölar hade massor av blodkärl i sig vilket gjorde att det var väldigt hög spridningsrisk.
Förhoppningsvis får du ha din vovve många år till :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har en tik på nyss fyllda åtta år. I vintras tog hon bort två små juvertumörer och nu i somras en till. Endast tumörerna togs...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 122
Senast: Zazu
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
781
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 361
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V