Juvertumör

tuaphua

Trådstartare
Hur god är prognosen om ens hund har det? Om man opererar bort alltså. Kommer det tillbaks eller sprids det? Allmän ifo är också väldigt välkommen.

Jag har varit med ena hunden hos veterinären idag. Hon har en liten knöl i ett juver. Veterinären tyckte att vi skulle avvakta tills om 2-3 v när de iaf ska sövas för att fixa tänderna. Hon sa att det ev kunde vara mjölkstockning. Och att hon helst ville slippa öppna upp en hund i onödan nu när det är rötmånad.
Hunden är ju "bara" 5 år. Är inte det lite tidigt för sånna tumörer?

Jag är orolig och vill gärna veta mer om det här, personliga erfarenheter likväl som fakta.

Sv: Juvertumör

Ca 50% av hundars juvertumörer är ondartade och dessa sprids lätt via lymfan till andra organ, ffa. lungorna. Om man hittar en tumör ska man inte, som vissa säger, vänta och se om de växer eftersom de då kan hinna spridas. Innan man tar beslut om operation är det en bra idé (och något som vi gör rutinmässigt på skolan) att ta prover från tumören ochde lymfknutor som dränerar den del av juvret som innnehåller tumörer, för att se om det är en god- eller ondartad tumör och om det skett en spridning. Man ska även röntga bröst- och bukregionen eftersom det inte är någon idé att operera en hund som har metastaser i lungorna eller andra organ.

5 år är som du säger tidigt för cancer, men det är ingen omöjlighet.

min tik hade knölar i juvret och vet opererade bort tre juverdelar. sedan skickades prover på analys, och det visade sig tack och lov vara helt ofarliga cystor.

Min gamla schäfertik fick juvertumörer i samma ålder och det var inte en liten ärta utan det var många i en juver. Som tur var så hade dom inte vandrat vidare så vi opererade henne. Några år senare fick hon ytterligare juvertumörer och hade dom tills hon drabbades av stroke när hon var 12 år gammal. Då avlivades hon. Sista året gick fort och hon började få ont i lederna. Men som exet säger. Hon var en ung hund i en gammal kropp.

Det var godartade tumörer hon hade.

Min förra tik opererade bort juvercancerknölar, gick smidigt, och har aldrig kommit tillbaka!

Min lapphundstik opererade bort en juvertumör vid 5-6 års ålder. Sen var det inget mer med det och hon levde tills hon dog av andra ålderskrämpor vid 13 års ålder.

Min tik fick en jätteknöl i juvret och opererades förrförra året,det visade sig vara en ofarlig tumör,hon saknar en liten "vårta" men inga knölar har kommit tillbaka. (hon blir 11år i år)

Alla: Skönt att höra att det finns exepel på då hundarna levt svitfria efter.
Jag grinade lite när jag var ensam med hunden ikväll. Hon betyder så mycket för mig. Jag känner mig jättemesig som oroar mig så när vi inte ens vet säkert om det är en tumör.
Men jag har hört sånna skräckhistorier i eftermiddags. Så jag blev livrädd.

Min gamla hund fick juvertumör vid 16 års ålder. Hon levde utan operation, och verkade inte ha ont, till 18 års ålder. Då togs hon bort av vad jag iaf tror är ålder.

jag var också skitnervös. jag kunde mjölka ut svart vätska från en spene och det kändes ju inte helt friskt. ska hålla tummarna för er!

Ja, så fick min gamling med. Men det var väl kanske inte direkt läge att söva och operera en 16-åring. Jag trodde väl hon skulle dö strax pga åldern. Så de medicinerade bara och tömde.
Sen levde hon 2 år till den bortskämda lilla saken. Mer självgod för varje dag.;)

Tack för stödet! Känns himla upprört ikväll. Men jag ska försöka släppa det tills undersökningen är över.

En kompis bordercolliekorsning fick en juvertumör för en tid sedan. De opererade bort den och det visade sig att den var elakartad.
Hunden har gått på fem cellgiftsbehandlingar och är nu pigg och fräch igen.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Hundhälsa Har en liten bichonblandning på 8 1/2 år som jag nu ikväll hittade en lös tand på när jag borstade hennes tänder. Sist jag var hos...
Svar
12
· Visningar
2 045
Hundhälsa Hej! Jag behöver lite hjälp då jag är rådvill om hur jag ska tänka här. Jag hittade en liten knöl i min tiks juver för några dagar...
Svar
7
· Visningar
1 112
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka